Gå til innhold

Anmeldelse Asus UL30A (Batterikongen)


jon_o

Anbefalte innlegg

Asus UL30A

 

post-51851-1257633053_thumb.png

 

EDChoice.gifeditors-choice-hothardware2.pngpcm_exec_sum_ec.gifstuffHotBuy.gif98.png544933479.jpgGodt_kj_p_logo_32416a.jpg

 

UL30A er Asus første maskin med Intels CULV prosessor. Asus tar dermed opp kampen mot Acers Timeline serie og da særlig dens 3810T som har samme skjermstørrelse og stort sett samme maskinvare. Det var derfor også 3810T som var utgangspunktet da jeg begynte jakten på en ny datamskin for familien. Jeg hadde erfaring med Acer 4810T fra tidligere og hadde det ikke vært for at prisen på 3810T faktisk hadde steget siden lansering, hadde valget vært nokså enkelt. Acers 4810T hadde nemlig imponert meg med sin batterilevetid, lave vekt og gode skjerm. Men ettersom prisen hadde steget nokså kraftig, begynte jeg å se meg etter alternativer. Etter kort tid kom jeg over Asus UL30A som jeg kort tid etter kjøpte fra Dustin Home for under 6.000,-.

 

Asus UL30A leveres i tre ullike modeller i Norge. Min modell QX056V er utstyrt som følger

 

Intel Core2Duo SU7300 prosessor

13,3 Høyglans LED-skjerm (1366x768)

8 cellers batteri (5600 mAh) med 12+ timer som oppgitt batterilevetid

500 GB HD

4 GB SO-DIMM DDR3 1066 Mhz

Intel HMA x4500 integrert grafikkort

IEEE 802.11b/g, IEEE 802.11n

Blåtann

Windows 7 Home Premium 64-bit

Chassis i børstet aluminium og sølvfarget plast

1,8 kilo

 

I bruk

 

Det første som slo meg når jeg første gang tok maskinen i bruk var byggekvaliteten og design. Maskinen er etter min oppfatning et lite smykke. Lokket i børstet aluminium og det sølvaktige kabinettet som omkranser et svart chiklettastatur gir et penere og mer appelerende uttrykk enn Timline seriens noe trauste, forretningsmessige og litt kjedelige design.

 

I jobben bruker jeg en Lenovo Thinpad T61 og jeg er opptatt av at en datamaskin skal kunne løftes, bæres og håndteres uten at datamaskinen knaker i sammenføyningene. I så måte virker Asusen svært betryggende. Når jeg løfter den opp med en hånd er det ingen knaking eller fleks i kabinettet.

 

Maskinen kjennetegnes for øvrig av et smalt design. På sitt tykkeste er den ikke mere enn 2,5 cm bred. Med sine 1,8 kilo er den likevel tyngre enn Acer 3810T, noe som ganske sikkert skyldes et større batteri og valg av kabinett. For meg som verdsatte betterilevetid høyt var byttehandelen likevel enkel.

 

Tilkoblinger

 

I forhold til porter og tilkoblinger er UL30A stort sett som sammenlignbare maskiner. På venstre side er det plassert en VGA, en HDMI og en USB-port. På høyresiden finner du minnekortleser, lydkontakter, ytterligere to usb-porter, ethernet og strøminntak. På baksiden er det kun batteriet og på framsiden er det ingenting annet en 4 statusindikatorer.

 

Tastatur og touchpad

 

Det andre jeg raskt merket meg var tastaturet. Jeg har ingen erfaring med Asus fra tidligere. Derimot har jeg to Acer, en Lenovo og en Dell. Av disse vil jeg enkelt rangere Acerne som dårligst og Lenovoen som en ubestritt konge. Asus' chiklet tastatur overrasket meg likevel stort. Tastene har god avstand og det er enkelt å finne de riktige tasten under bruk. Tastene gir dessuten akkurat passende motstand og jeg registerer lite eller nærmest ingen fleks i tastaturet under bruk. Sammenlignet med 4810T som min sønn bruker som skolemaskin er dette tastaturet etter min oppfatning langt bedre.

 

post-51851-1257633923_thumb.jpg

 

Som man ser av bildet er touchpadden ikke nedfelt i kabinettet. Touchpaddens område defineres dermed utelukkende ved dens rue overflate. Under bruk har det flere ganger hendt at jeg har havnet utenfor touchpadden og den virker upresis under bruk. I tillegg oppleves Asus valg av knapper som heller dårlig. I stedet for å ha to knapper, har Asus valgt å ha kun en på samme måte som Acer Timeline. Jeg opplever knappene som smale og de kan rett og slett være vanskelig å treffe riktig. I tillegg er de såpass trege at man føler at man må ta i for å trykke den ned.

 

post-51851-1257634003_thumb.jpg

 

Det kan synes som å Asus har brukt samme tastatur og touchpad på denne maskinen som på UX30 som er testet av Hardware.no tidligere i år.

 

En annen ting som er verdt å merke seg er at Asus har vært så vennlig å ustyre maskinen med en rekke smarte funksjonsknapper. Foruten de vanlige Fn-snarveiene har Asus i tillegg gjort det mulig å velge mellom fire forhåndsdefinerte strømprofiler ved å trykke på Fn og mellomromstasten. Jeg liker desuten at det finnes en snarvei for å slå av touchpaden.

 

Opp i venstre hjørne har Asus plassert en knapp som starter Asus Linuxbaserte ExpressGate. Dette alternative operativsystemet lastes svært raskt og gir deg tilgang til internett, video og bildefremviser og skype. Jeg har kun forsøkt dette en gang og har derfor få erfaringer å dele om hvordan dette fungerer.

 

Skjerm

 

UL30A er i likhet med 3810T ustyrt med en glossy 13,3 Led-skjerm med en 1366 x 768 oppløsning. Jeg opplever skjermen som lysterk og med en god og naturlig farvegjengivelse selv om jeg helst skulle hatt en matt skjerm. Skjermens innsynsvinkelen oppleves som god både horisontalt og vertikalt. Skjermen er videre godt hengslet og skjermen holder seg i ro selv om jeg hamrer i vei på tastaturet eller beveger på maskinen. .

 

Temperatur og støy

 

Maskinen holder hele tiden en lav temperatur, selv når den jobber hardt. Viftene suger inn luft fra undersiden og blåser den ut på venstre side. Det er dermed ikke noe problem å ha den i fanget mens man arbeider eller ser en film. Det samme gjelder for håndleddsstøttene. Støy er heller ikke noe problem. Under vanlig bruk er maskinen så godt som lydløs og du må legge øret helt ned til tastaturet for å høre viftene som surrer lavt.

 

Ytelse og batterilevtid

 

UL30A er utstyrt med en Ultra-Low-Voltage dobbelkjerneprosessor som kjører opp til 1,3 Ghz. SU7300 er således noe svakere enn SU9400 med sine 1,4 Ghz som er den sterkeste prosessoren som leveres med 3810T. Prosessoren opererer med en 800 mHz FSB og en L2 cache på 3 MB.

 

Prosessoren er uansett sterk nok til å kjøre normale kontorapplikasjoner og nettlesere. Det er heller ikke problem å spille av høyoppløst video eller multitaske med mange programmer åpne samtidig. I så måte er SU7300 prosessoren langt å foretrekke framfor singel core prosessoren SU3500 som finnes i mange 3810T modeller. All den tid UL30A kun er utstyrt med et internt grafikkort er den ikke egnet som plattform for spilling.

 

Asus UL30A kommer med 4 GB RAM. Om du ønsker å benytte hele minnet bør du velge en av modellene med 64-bits OS. UL30A har også et stort lagringsminne. Avhengig av hvilken modell du velger, har den alt i fra 350 til 500 GB HD.

 

Jeg har ikke kjørt tester på maskinen for å måle ytelsen. Windows opplvelsesindeks er imidlertid et nyttig verktøy for sammenligninger.

 

post-51851-1257634448_thumb.png

 

Med en strømgjerrig prosessor og skjerm, blir batterilevetiden bedre. Asus har imidlertid gjort batterilevetiden enda bedre ved å utstyre den med et 8 cellers batteri på enten 4400 eller 5600 mAh. Om du velger en modell med det kraftigste batteriet er batterilevetiden oppgitt til i overkant av 12 timer. For å oppnå dette må du nok slå av trådløst nettverk og skru ned lysstyrken på skjermen til et minimum. Med WiFi på og enkel bruk har du likevel i overkant av 10 timer på batteriet. Dette er to timer mere enn 3810T og klasseledende pr. i dag. I skrivende stund oppgis gjenværende batteriprosent til 74 % hvilket tilsvarer 8 timer og 24 minutter. Imponerende!

 

Software

 

Mitt førsteinntrykket av en ny datamaskin vil ofte la seg påvirke av hvor mye reklame og unyttige programmer som kommer forhåndsinstallert. Det er ulidelig irriterende å bruke timer på å slette og rydde harddisken på en helt ny maskin. UL30A var intet unntak i så måte, men det var heldigvis langt mindre av det enn hva jeg har opplevd med andre maskiner. En del av programmene som var installert av Asus var dessuten faktiske nyttige. Dette gjelder spesielt Power4Gear Hybrid som lar deg definere 4 ulike strømprofiler. Ikke fullt så nyttig, men moro allikevel, er programmet SmartLogon Manager som gjør det mulig å logge på ved hjelp av ansiktsgjenkjenning.

 

Konklusjon

 

Jeg var på utkikk etter en liten og lett maskin som familien kunne bruke til internett, e-post og enkle kontorapplikasjoner. Vi har en Acer one fra før, men ønsket en maskin med noe større skjerm og bedre tastatur. I tillegg var det svært viktig at datamaskinen hadde god batterilevetid slik at den kunne brukes over hele huset, på hytta i hagen osv uten engstelse for at batteriet skulle gå tomt før man rakk å lade maskinen. Tidligere var dette et uoppnåelig ønske men med de nye CULV maskinene er situasjonen i dag anderledes. Om du er på utkikk etter det samme som jeg, kan jeg trygt anbefale Asus UL30A. Foruten en dårlig tocupad har Asus UL30A innfridd alle mine forventninger pluss litt til.

Endret av jon_o
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Kjøpte selv en UL30A QX165 forrige uke. Den har litt dårligere batteri en versjonen du har kjøpt. Så langt er jeg veldig fornøyd uten å ha gjort de store testene. CPUen holder i mine øyne i massevis for vanlig bruk. Jeg prøvde også å kjøre FM10 på pcen, det fungerte ganske greit så lenge jeg ikke prøvde å kjøre så mange serier parallelt.

 

Når det gjelder batteritiden så har ikke jeg testet den så veldig mye. Mitt intrykk er at den, ikke overraskende, avhenger stort av hva man driver med og hvaslags instillinger man kjører rundt strømsparing. Kommer til å teste batteriet mere over de neste ukene.

 

Vil også legge til at den billigste versjonen som jeg har (5995 fra ComputerCity) har Win7 64 bit, ikke 32bit som det har stått et annet sted på forumet her.

 

Når det gjelder touchpaden så er jeg enig i at den ikke er spesielt god, men jeg har begynt å venne meg til den og den ikke er noe nevneverdig problem lenger.

Lenke til kommentar
Vil også legge til at den billigste versjonen som jeg har (5995 fra ComputerCity) har Win7 64 bit, ikke 32bit som det har stått et annet sted på forumet her.

 

Sier du det? Jeg ringte til Komplett.no for å undersøke og der sa de at den kom med 32-bit. Da er det altså bare batteriet som skiller de to modellene.

Lenke til kommentar
Sier du det? Jeg ringte til Komplett.no for å undersøke og der sa de at den kom med 32-bit. Da er det altså bare batteriet som skiller de to modellene.

 

Da jeg kontaktet MPX før jeg kjøpte fra ComputerCity så mente MPX at alle Asus sine Win7 pcer i Norge kommer med 64-bit versjonen av OSet. Nå vet ikke jeg om dette er sant for alle Asus sine PCer, men min kom iallefall med 64-bit Win7.

Lenke til kommentar
Har lest på andre fora at trådløstilgangen er litt dårlig på denne, at man får lav styrke og stadig opplever å miste tilkoblingen selv om man er nær nok. Har du noen erfaringer med dette?

 

Nå har jeg kun brukt den i leiligheten så langt og dermed har aldri befunnet meg mer enn ca 10 meter fra routeren så jeg kan ikke si så mye om styrken, men jeg har så langt ikke hat noe problemer med å miste tilkoblingen.

Lenke til kommentar
Har lest på andre fora at trådløstilgangen er litt dårlig på denne, at man får lav styrke og stadig opplever å miste tilkoblingen selv om man er nær nok. Har du noen erfaringer med dette?

 

Jeg har også lest dette. Men jeg har også lest tester hvor WiFi'n oppgis å ha bedre kvalitet enn 3810T. Jeg sitter som oftest i etasjen under routeren og jeg har aldri hatt problemer med verken signalstyrke eller stabilitet.

Lenke til kommentar

Jeg har en UL30A QX165 på vei mot meg nå, visst ikke forskjellen mellom den og QX056 før jeg leste denne tråden, var veldig vanskelig å få tak i info.

 

Et spørsmål, i og med at den har et svakere batteri, veier den mindre? Eller veier de like mye siden begge er 8 cellers ?

 

Er det mange timer batteritid forskjell tro? Er jo ikke all verdens prisforskjell, men vet ikke om det er verdt å bruke angrefrist + mellomlegg for å få en litt bedre batteri.

Lenke til kommentar

Flott jon_o :woot:

 

Har virkelig lyst på denne, visste heller ikke om det som unwill nevnte (QX165 og QX056), venter på bekreftelse før jeg bestiller.

 

Så det store minuset med denne pcen, er mousepaden altså? Det får bli vanesak som per__h nevnte ovenfor.

 

Men jeg er spent på lyden på denne, hvor bra/dårlig er den?

Lenke til kommentar
Et spørsmål, i og med at den har et svakere batteri, veier den mindre? Eller veier de like mye siden begge er 8 cellers ?

 

Det vet jeg faktisk ikke. Kanskje det er noe med QX165 som kan veie sin. Jeg ser at Komplett.no oppgir vekten til 1,5 kilo. Om dette er er korrekt er versjonen med større batteri 300 gram tyngre.

 

Er det mange timer batteritid forskjell tro? Er jo ikke all verdens prisforskjell, men vet ikke om det er verdt å bruke angrefrist + mellomlegg for å få en litt bedre batteri.

 

Du kan regne med ca. 2 timers forskjell. Det vil si at batterilevetiden på QX165 med 4400 mAh tilsvarer Acer 3810T og dens 10+ timer. Modellen med 5600 mAh gir deg 12+ timer.

Lenke til kommentar
Men jeg er spent på lyden på denne, hvor bra/dårlig er den?

 

Lyden på en bærbar pc er aldri bra og UL30A er intet unntak i så måte. Jeg har likevel lest andre tester hvor man påpeker at lyden på UL30A oppleves bedre enn på 3810T så sammenlignet med andre maskiner antar jeg at lyden er ok.

Lenke til kommentar

Er det noen som er interessert i å rapportere inn eksakt hvor mye maskinen dems veier og hvilken modell det er, så vi kan sammenligne de forskjellige modellene.

 

Syns det er merkelig at det er så mange forskjellige specs innenfor samme modell, og Asus ikke har noen sider som forteller om disse forskjellene.

Lenke til kommentar
Etter å ha lest testen, stusset jeg over "Minus: Något tung"

Oki? :hmm:

 

Ja, jeg så det der jeg også. Men, jeg kan ikke forstå kritikken egentlig. Jeg har en Acer one også. Den var kjempelett med det 3 cellers batteriet som jeg kjøpte den med. Men, jeg var misfornøyd med batterilevetiden og kjøpte derfor et 6 cellers 6600mAh batteri. Nå har jeg 12 timers batterilevetid, men en betraktelig tyngre maskin. Så om vekten er et must får man heller velge et mindre og lettere batteri. Og har man et stort og tungt batteri for å ha lang driftstid, blir det meningsløst å klage på vekten.

 

edit: skriveleif

Endret av jon_o
Lenke til kommentar
Du hadde anbefalt UL30A ovenfor HP 5310m ?

 

Jeg kjenner ikke den maskinen og det er derfor ikke så lett å gjøre en sammenligning. Av det jeg kan se har 5310m ikke i nærhet av den batterikapasitet som 3810T og UL30A. Netshop oppgir tiden til maks 7 timer hvilket vil si omtrent 5-6 timer vanlig bruk. Det er betraktelig mindre enn UL30a. Ellers er det ikke så mye som skiller maskinene. Jeg synes likevel Asus har et finere design. Jeg er drittlei av det trauste svarte boksdesignet som er vanlig for klassen. Jeg ser at noen sammenligner UL30A med MacBook noe jeg i grunn kan forstå.

Endret av jon_o
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...