Gå til innhold

Forslag på "mørketidsobjektiv"


Anbefalte innlegg

Hei,jeg har planer om å kjøpe meg et objektiv til bruk i mørketiden, med det mener jeg et objektiv med god lysstyrke, det skal brukes i hovedsak til å fange inn personer i sitt daglige arbeid ute.

Tenk deg fiskern på kaia, annleggsarbeidern osv osv .

Gode forslag motas med stor takk.

 

Mvh. Snekker`n

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har tenkt til å befinne deg tett inntil motivene så er jo 24-35mm veldig kjekt. Et slikt objektiv er det uansett kjekt å ha til generell foto innendørs (i hvertfall i den vide enden av den skalaen.

 

Den ultimate kongen er jo Canon EF 24mm f/1.4L, men for å få fatt i det må du muligens selge organer. Nummer to er kanskje Sigma 30mm f/1.4 EX. Dette et vanvittig kjekt objektiv, som er temmelig skarpt vidåpent. Kjøpte det selv på denne tiden i fjor for å ha noe å slå i bordet med når mørket la seg, samt til å ta innendørsfoto uten blits. Til sistnevnte kunne jeg ønsket meg noe ørlite videre, men for å få noe som er det og temmelig skarpt allere vidåpent må man opp på nevnte Canon EF 24mm f/1.4L.

 

Kan anbefale Sigma 30mm f/1.4 EX

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Sigmaen er et knallobjektiv. Har brukt det siden 2006, og det er uten tvil det kjøpet som har bragt meg mest fotoglede. Anbefales på det sterkeste, selv om jeg også hadde sett lenge og hardt på 35/1.4L om jeg var Canonist - men det er vel et spørsmål om det ikke blir ørlitegrann langt, samtidig som prisen naturligvis er stiv?

 

PS: Tester av Sigmaen må leses kritisk. Den egner seg svært dårlig til å ta bilder av flate testmål pga. sitt uvanlig krumme fokusplan (en fordel om man bruker focus-and-recompose-teknikk på store blenderåpninger). Her er et eksempel på at det er fult mulig å få akseptabelt skarpe bilder på f/1.4, også helt ute i hjørnene (selv om det selvsagt blir bedre i sentrum... :roll:):

706010923_9Mtqm-X2.jpg

f/1.4, iso 1100

 

Som du ser er ikke bokéen så halvgal heller. :)

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Hei,jeg har planer om å kjøpe meg et objektiv til bruk i mørketiden, med det mener jeg et objektiv med god lysstyrke,...

Mvh. Snekker`n

Et par muligens ikke helt økonomisk gjennomførbare alternativer er Canon50mm f.0.95 (gått ut av roduskjon så bruktmarkedet er eneste mulighet) og noen av Leica sine Noctiluxer. Disse må brukes med adapter, noe jeg tror finnes for Canon. Leicaene har forøvrig kun manuell fokus - men folk som kjøper slikt glass spytter antageligvis på optikk med AF...

Har ikke personlig erfaring med sigma 30mm men en tidligere kollega kunne ikke få rost den nok opp i skyene og angret på at han solgte den.

Lenke til kommentar

Kan skrive under på at Sigma 30mm 1.4 er et flott objektiv. Har hatt mye fotoglede med dette objektivet, og vil nok ikke bytte ut dette med det første. Det eneste jeg kunne ønske var bedre på dette var nærgrensen som jeg synes er litt lang. Noen har hatt problemer med fokus (front/bak), men dette kan vel justeres i 7D.

Et annet førsteklasses objektiv som er like morsomt er Canons 85mm f 1.8. Denne kombinasjonen mener jeg er svært bra til mørketidsfotografering :yes:

Endret av bjornage12
Lenke til kommentar

Sånne "f/x (x < 1.2)"-objektiver er vel forsåvidt festlige, men er de virkelig verdt det? Hvor ofte er virkelig sånne lysstyrker noe man bruker til generell fotografering? Dybdeskarpheten blir jo syltynn, og brennviddene er ofte ukurante - prisen er vel i de fleste tilfeller også ganske drøy.

 

Jeg har absolutt ikke noe imot sånne objektiver, men for bruksområdet til TS tror jeg ikke de er så egnede. Noe sånt som Sigma 30/1.4 passer vel bedre - den er ganske billig og kompakt og optisk er den så vidt jeg veit egentlig ganske så god - som nevnt over egner den seg bare ikke så godt til fotografering av flate ark med tall og tegninger, på største blenderåpning :)

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
Selv om sånne "f/x (x < 1.2)"-objektiver er vel forsåvidt festlige, men er de virkelig verdt det? Hvor ofte er virkelig sånne lysstyrker noe man bruker til generell fotografering? Dybdeskarpheten blir jo syltynn, og brennviddene er ofte ukurante - prisen er vel i de fleste tilfeller også ganske drøy.

 

Jeg har absolutt ikke noe imot sånne objektiver, men for bruksområdet til TS tror jeg ikke de er så egnede. Noe sånt som Sigma 30/1.4 passer vel bedre - den er ganske billig og kompakt og optisk er den så vidt jeg veit egentlig ganske så god - som nevnt over egner den seg bare ikke så godt til fotografering av flate ark med tall og tegninger, på største blenderåpning :)

Vi er nok enige :yes:, jeg anbefalte jo sigma 30mm til TS - det var mest pga at objektivene er kuriøse/ekstreme jeg tok dem med.

En positiv bieffekt av å sammenligne "vanlig" optikk med Leica Noctilux ol. er jo at plustelig virker det jo veldig rimelig med 3k for et lyssterkt 30mm :new_woot:

Lenke til kommentar
PS: Tester av Sigmaen må leses kritisk. Den egner seg svært dårlig til å ta bilder av flate testmål pga. sitt uvanlig krumme fokusplan (en fordel om man bruker focus-and-recompose-teknikk på store blenderåpninger). Her er et eksempel på at det er fult mulig å få akseptabelt skarpe bilder på f/1.4, også helt ute i hjørnene (selv om det selvsagt blir bedre i sentrum... :roll:):

 

Dette gjelder vel stort sett de fleste lyssterke objektiv.

Et annet og enda mer missforstått problem, er focus-shift.

Når du fokuserer på et motiv som er 100cm fra sensor, så kan dette hende:

 

 

 

- ved full blender - bilde blir skarpt (som du ser det i søkeren)

- nedblendet til f/2 til f/4 skjer det imidlertid noe som flytter fokus bakover (som regel) til noe slikt som 102cm.

 

 

Ifølge digiloyd gjelder dette mer eller mindre alle f/1.4 og kjappere objektiv.

En måte å unngå focus-shift er å fokusere nedblendet.

 

Jeg tror, det er mange som sliter med feilfokus på sine objektiv, fordi de rett og slett ikke vet hvordan et lyssterkt objektiv virker.

Endret av arela
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...