Gå til innhold

Billige fotoskjermer fra Eizo


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker ikke som om det er så stor forskjell fra S2x32W skjermene. Etter å sammenligne på Eizo sine sider finner jeg kun displayport som nevneverdig. S2432W kostet 6500 når jeg kjøpte den for noen måneder siden, og den støtter også 96% AdobeRGB. Så det har vært mulig å kjøpe "billig" en stund før denne lanseringen :)

Lenke til kommentar

Beklager seint svar her, men Oslo Whiskyfestival krevde min tilstedeværelse. :p

 

FlexScan har 10-bit LUT, ColorEdge 12-bit.

 

I følge pressemeldingen har de nye skjermene 12-bit LUT. (og 16-bits intern dataprosessering)

 

Så det jeg lurer på er hvor dere har funnet informasjonen om at LUT kan kalibreres via Spyder3?

 

I samme pressemelding, samt PDF-er fra Eizo/Profildata: http://info.profildata.no/Eizo/EizoFlexScan_familie.pdf

 

Pikselgaranti på null defekte piksler.

 

Som jeg skrev i artikkelen gjelder dette også de tre nye skjermene.

 

EDIT: Skrivefeil og la til link.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Så fordi AMD har 3.2ghz prosessor og Intel har 2.53ghz prosessor betyr det ikke automatisk at AMD er bedre...?

 

Panelets egenskaper er èn ting, men hva produsenten legger i arbeidet med å kvalitetssikre resultatene varierer kraftig.

Det betyr at på sortnivå, innsynsvinkel og naturlige farger så vil den knuse alle TN-paneler. Dvs, en rimelig billig skjerm som man vet er grei.

 

Så er spørsmålet om den har en sjans mot et topp-trimmet s-pva panel.

Lenke til kommentar
Bolson: S-PVA er standard på FlexScan. IPS er standard på ColorEdge.
Er nok ikke så enkelt heller. Det er ColorEdge-skjermer med sPVA-panel også, f.eks CG222WK.

 

Ellers er Shocktrauma inne på noe når han sier at det er andre ting enn bare panelet i seg selv som gjør at Eizo koster mer. For å si det enkelt - man får det man betaler for... Jada, Eizo tar seg godt betalt - men de leverer skjermer nesten ingen kan matche når man sammenlikner samme prisklasse. NEC har en håndfull brukbare skjermer, men ellers er det ingen som faktisk leverer skjermer på samme nivå som Eizo i den øverste klassen.

 

Selv har jeg veldig lyst på en S2243W, som verken er for stor eller dyr samtidig som den har bra oppløsning. Hadde bare ikke hersens Apple lansert 27" iMac med 2560x1440 pixler, så hadde valget vært enkelt :-)

Lenke til kommentar

Veldig hyggelig at det kommer skjermer som kan vise Adobe RGB til "normal pris" så vi faktisk kan se fargene i bildene våre fullt ut, men strengt tatt så burde det vært en selvfølge for alle skjermer.

 

Vi har kamerar som har 10-15-20++ megapixler oppløsning, men disse skjermene har fremdeles bare 2 megapixler oppløsning.

Skulle gjerne sett de 10 - 20 megapixlene som går i "søppelbøtta" på vei til skjermen.

 

Selskaper som Canon, Sony, Panasonic som produserer både kamerar og skjermer har drevet et "megapixel race" på kamera sensors i mer en et tiår (noe jeg ikke har noe imot).

 

Da burde det vært en selvfølge at de også sørget for skjermer som i det minste klarte å gjenngi 10 av megapixlene som kamerane deres produserer, til en overkommelig pris.

 

Hvorfor dette ikke har vært et gjenntagende krav på alle foto forum rundt i verden er ganske overraskende.

 

Slike skjermer ( QuadHD/4K/4Kx2K )har vært produsert i mange år men koster like mye som en bil, altså ren "svindel pris", siden de ikke er så mye dyrere å produsere enn de 2 megapixel skjermene som de har "avspist" oss med så lenge.

 

Så spørsmålet/kravet til Sony, Canon, Panasonic er;, hvor er skjermene deres som faktisk gjenngir bildene fra kameraene deres i "tilnærmelseshvis" full oppløsning og fargerom til en anstendig pris?????? :cry:

Lenke til kommentar
Selv har jeg veldig lyst på en S2243W, som verken er for stor eller dyr samtidig som den har bra oppløsning. Hadde bare ikke hersens Apple lansert 27" iMac med 2560x1440 pixler, så hadde valget vært enkelt :-)

 

Enig i at den nye 27" iMac er en interessant utvikling, jeg ser egentlig etter en 30", men skal jeg først bruke så mye penger vil jeg gjerne ha LED-lys og det finnes foreløpig bare på de virkelig dyre modellene. Det er forøvrig noe jeg savner på de nye Eizoene også (siden det ikke står noe om det antar jeg det ikke er LED).

 

Med 27" iMac får du samme horisontale oppløsning som en 30-tommer, respektabel vertikal oppløsning, OK panel og LED-lys. Dessverre også blank skjerm, men det kan jeg leve med. Og prisen er på høyde med en middels 30-tommer, og da får du med em Mac på kjøpet. Trenger du en Mac er jo det gunstig, hvis ikke er det en ulempe siden den må være på for å få brukt skjermen. Det jeg håper på er at panelet/bakgrunnsbelysningen vil dukke opp i løse skjermer også, da blir det virkelig interessant.

Lenke til kommentar

Så fordelen med å bruke LUT i skjerm i stedetfor i skjermkort er at man slipper å kvantisere til 8 bit etterpå?

 

Mens fordelen med DisplayPort er 10 bit presisjon. HDMI støtter jo 48 bit per pixel, og jeg trodde at DVI hadde noe tilsvarende?

 

Da høres det jo ut som om LUT i skjerm har mindre for seg jo bedre interface man bruker?

 

Blir ting mer brukervennlig ved å "set & forget" skjermen? Dvs, kalibrer til sRGB, og bruk PCen som før uten å bruke color-management i noen applikasjoner?

 

-k

Lenke til kommentar

K-ryeng: Jeg må arrestere deg. LaCie har kommet med en ny serie skjermer som har vært en liten stund på markedet. 724-modellen overgår Eizo's CE243 til omtrent samme pris (15500,-). LED bakbelysning, 14-bit LUT (14-bit prossesering), 120% visning av aRGB og 4 nedstrøms USB-porter (WOW!!!!!! :dribble: :!: ).

 

Om skjermen i praksis overgår Eizo gjenstår å se.

 

 

En annen ting som ofte blir helt glemt er ergonomi. Jeg blir aldri å kjøpe en skjerm uten justeringsmulighetene min Eizo gir meg. Har hatt en skjerm med fastmontert fot og kun tilt. Never again! Høydejustering, svingbarhet, tilt og ikke minst mulighet for å ha skjermen på høykant (portretter) er rett og slett utrolig flott.

Lenke til kommentar
En annen ting som ofte blir helt glemt er ergonomi. Jeg blir aldri å kjøpe en skjerm uten justeringsmulighetene min Eizo gir meg. Har hatt en skjerm med fastmontert fot og kun tilt. Never again! Høydejustering, svingbarhet, tilt og ikke minst mulighet for å ha skjermen på høykant (portretter) er rett og slett utrolig flott.

 

Tiltredes. EzUp foten til Eizo er genial fra A til Å. Godtar gjerne at den tar litt ekstra plass når man kan senke skjermen helt i bordplata, heve omtrent til "himmels", vinkle nesten flatt og har pivot.

 

Ja, det er faktisk verdt en del kroner dette også.

Lenke til kommentar
K-ryeng: Jeg må arrestere deg. LaCie har kommet med en ny serie skjermer som har vært en liten stund på markedet. 724-modellen overgår Eizo's CE243 til omtrent samme pris (15500,-). LED bakbelysning, 14-bit LUT (14-bit prossesering), 120% visning av aRGB og 4 nedstrøms USB-porter (WOW!!!!!! :dribble: :!: ).

 

Om skjermen i praksis overgår Eizo gjenstår å se.

 

Jepp, og ikke overraskende er det et PVA-basert panel (i det siste er det faktisk ikke IPS som har vært mest populært i high-end).

 

Synd det er så få steder som tar skjermtesting seriøst. Jeg vet nesten ikke om noen andre enn Prad som har skikkelige tester. Og de har altfor få.

Lenke til kommentar
100:1 kontrast og ingen HDMI? :(

 

HDMI er ikke så interessant på akkurat denne type skjerm, DisplayPort er en nok vel så fremtidsrettet. DHCP støttes både på DVI og DP. DP er på full fart inn på nye skjermkort og i like stor grad i profesjonelle bærbare.

 

Et moment for bruker av DP i denne skjermen er Apple sin bruk av DP.

 

Kontrast er ellers 1200:1 ikke 100:1. Nå vet jeg ikke hvordan de har beregnet denne, men så vidt jeg vet er all kontrast over dette nivået i realiteten er "tull"

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...