Gå til innhold

Hjelp, disker faller ut og korrupterer seg


Sator81

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har fått et merkelig disk problem på fil servern min.

Det begynte i sommer, maskinvaren i servern besto da av ett gammelt Abit IC7-G kort, 1GB RAM, Enermax 550 PSU og XP Pro.

Diskene var 2stk Seagate 500GB disker i RAID 1 på Silicon Image kontrolleren (array 1) og 2stk WD 1TB GP disker i RAID 1 på Intel kontrolleren (array 2).

Dette fungerte bra lenge til som sagt i sommer, da begynte Seagate diskene å falle ut, det virket helt vilkårlig hvilken det var.

Og i løpet av en uke så gikk problemet fra 1 disk anen hver dag til begge nesten samtidig, da turte jeg ikke å kjøre servern lenger.

skrudde den av, kjøpte et Asus P5Q vanilla kort, og tok CPUen (E8200 tror jeg), RAM (2x 1GB Corsair PC6400 CL5), PSU (Mist 500w) fra en tredje PC jeg ikke brukte lenger.

Så var alt bra igjen.

 

Meeen, for 2 uker siden bestemte jeg meg for å oppgradere arbeids stasjonen min med en billig Q9550, byttet om hovedkortene så mitt gamle Asus P5B Premium Vista Edition samt CPUen (c2d E6600) ble flyttet til fil servern.

Jeg satte også i to WD 2TB GP disker i den for et tredje RAID 1 array (array 3).

Installerte Vista 32bit Business (har OEM lisens til det hovedkortet).

Dette fungerte bra i ca en uke, da begynte problemet igjen.

Seagate diskene falt ut flere ganger i tur og orden, så jeg flyttet all lagret data fra de til det nye arrayet i frykt for tap.

Så tok jeg diskene ut av RAID, dette fungerte bra i noen dager, helt frem til i går.

Da kjørte jeg RDP til servern fra jobb for å ta ned en episode av en ny serie jeg var nyskjerrig på, da falt den ene disken i array 1 ut (i følge Intel Maxtrix softwaren), jeg prøver meg på å bare aktivere den igjen, rebuilding starer, 10 sekunder etter på faller disk 2 ut.

Og menst jeg fortsatt river meg i håret fryser RDP sesjonen fordi OS disken (som var tatt ut av RAID) falt ut.

Så i går kveld, restartet jeg PCen, alt var OK ifølge Intel softwaren, men med tanke på en dobbel feil på dene ene arrayet så kjører jeg en integrity sjekk.

Menst jeg holder på melder Opera.exe(!) om korrupsjon på F (array 1) gjentatte ganger, jeg får ikke kjørt programmer som blir lastet ned heller (tenkte å sjekke 12v verdien).

Men ellers ser ting ut til å fungere så jeg lar den stå med sjekken utover natten.

Jeg kobler opp til den igjen via RDP fra jobb i dag og da har den funnet ca 8000 CRC errors og 4 dårlige blokker som var blitt omalokert.

Så sålangt har disker fra array 1 (etter de ble tatt og også) og 2 falt ut gjentatte ganger samt en disk fra array 3 en gang.

Og etter jeg tok diskene fra array 1 ut av RAID kjørte jeg Seagate Seatools long check uten at den fant noe som helst galt med diskene.

 

Det jeg kan tenke meg er galt er

1: hovedkortet, men jeg kjørte 2stk raptor disker i RAID 0 på denne helt problemfritt frem til byttet (jeg oppdaterte riktignok til nyeste BIOS pga nye store disker).

2: Noe rart med 12v rail'en på PSUen.

3: Sofware/OS.

 

Noen erfaringer eller ideer?

Tenkte å spørre her før jeg begynner å kjøpe ny hw, kjipt å bytte deler uten at det løser noe.

 

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du hører diskene spinne opp for så å lage en kort beep-lyd, har jeg akkurat samme problemet med tre seagate-disker i serveren min.

2 x 7200.7 (120 og 200GB)

1 x 7200.10 (750GB)

 

Disse brukte å fungere fint i noen dager, for så å falle ut helt random fra bios..

 

edit: denne lyden lager diskene mine:

http://www.datacent.com/hard_drive_sounds.php

 

"Seagate desktop drive with bad heads slowly clicks and beeps on spin up."

Endret av Xander^
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...