Gå til innhold

Nå er nye prisguide her


Anbefalte innlegg

Jeg har luftet en del frustrasjon både på beta forumet (ja, jeg var/er tester) og i stillhet for meg selv.

 

Å vurdere prisguiden 2.0 som klar for utrulling nå er like virkelighetsfjernt som å si at Windows8 er klar før nyttår.

 

Da jeg gikk inn i beta-testing så jeg for meg at vi skulle teste den godt og at våre tilbakemeldinger ville bli vurdert og bugs fikset og at den var klar for siste finpuss i løpet av en måneds tid...

Når jeg kom inn på v2.0 og begynte bruke den ble det jo rimelig klart at det var STORE mangler i funksjonalitet, og selv om tilbakemeldinger ble tatt fatt i i rask rekkefølge, så jeg ikke for meg at det kunne gå på en måned å få ryddet opp i rotet.

 

Når så feedback og synlige oppdatering på v2.0 gikk omtrent i stå etter ei ukes tid trodde jeg at de holdt på å jobbe med å utbedre alle essensielle feil som var påpekt. Stor var derfor forundringen når jeg oppdaget at den var sluppet offentlig i dag, uten de store endringen siden... vel.. onsdag?

 

Nå skal de hvertfall ha kred for at de satte opp igjen v1 etter at brukerne ganske høylydt påpekte det alle betatesterne har sagt hele tida; V2 er ubrukelig i sin nåværende form.

 

Men det er mye bra i gjære med v2. Det tar bare litt tid (1-2 mnd? kansje til påske?)før den nærmer seg å være klar for å møte de store utfordringene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et par bemerkninger etter en rask titt.. (har brukt gammel prisguide i flere år)

 

Fonten som brukes i omtalene er ikke spesielt lett å lese.. FET og for tett etter min mening.

Hvor er datoen da de ulike omtalene ble lagt inn? Kjekt å se om innlegget er 1 uke eller 4 år gammelt.. eksempel:

http://prisguide.tek.no/produkt/nikon-d90/omtaler/32030

 

 

Angående filtere:

Under flatskjermer har man bare 2 filtere, man kan sortere etter produsenter, og etter pris;

Hvorfor er intervallene satt til 2600-7899 og så neste fra 7900-17999? Tror folk flest vil ønske å se intervaller f.eks fra 5-7000 og 7-9000 osv...

Kan man ikke velge dette selv? I tillegg vil jeg sortere etter antall tommer på skjermene, ikke etter antall smilefjes.

 

-

Under speilrefleks er det mulig bl.a mulig å sortere etter hotshoe, men det står at bare 3 kameraer har dette, må da være feil?

Dette er antakelig noe som stammer fra gammelt av, når databasen ikke hadde alle funksjonene. F.eks video på speilrefleks. Blir pen jobb å rydde opp i kan jeg tenke meg.

Lenke til kommentar

Jeg brukte prisguiden veldig mye før. nesten som et verktøy.

Nå virker jo ikke noen ting. Skuffende.

Altså når enkle ting som å sortere etter pris bare virker på den første siden. Så fort man trykker seg til neste siden kommer man tilbake på første side med sortert etter populær.

+ en masse andre tåpelige feil. NEI. >La oss få velge om vi vil bruke den gamle, helt til den nye er ferdig

Lenke til kommentar
Jeg har luftet en del frustrasjon både på beta forumet (ja, jeg var/er tester) og i stillhet for meg selv.

 

Å vurdere prisguiden 2.0 som klar for utrulling nå er like virkelighetsfjernt som å si at Windows8 er klar før nyttår.

 

Samme her, og ikke bare litt frustrasjon - men mye.

 

Men for meg er det verste at Edda Media/Prisguide.no tydeligvis ikke forstår at produktet er så katastrofalt dårlig at de burde ha tatt det av lufta og gått tilbake til betatesting. Nå var vel egentlig denne betaen på alphanivå.

 

Jeg tror som deg at det vil ta måneder før de har et fungerende produkt. Og potensialet var bra, en lang rekke gode ideer - som kunne gitt et godt fungerende prisguide.

 

Men å kjøre med en til stor grad ubrukelig prisguide, selv om vi har tilgang til gammel versjon vil skade "prisguide" på sikt.

Lenke til kommentar

Det som gjør meg trist er at selve rammeverket, det essensielle designet, er helt misforstått. Alt under feltet med kategorier kunne med fordel fjernes. En prisguide skal ikke brukes som en nyhetsportal, så å trekke inn artikler blir helt feil. Samtidig leter man som oftest etter et konkret produkt, så da vil populære nylanseringer med stor sannsynlighet treffe en ekstremt liten andel forbrukere, og da kun basert på tilfeldighet. Anbefalte nettbutikker er ikke altdekkende, og derfor lite relevant om ønsket er å finne den tryggeste butikken for å kjøpe f. eks. datautstyr. Nederst har vi en oppblåst og pompøs ramme med lite funksjon egentlig.

 

Sherlock Holmes ville ressonert seg veien tilbake til den gamle prisguiden, og se hva som gikk galt. Faktisk er det ikke så vanskelig. Du trenger rett og slett bare å slette alle seksjonene nevnt ovenfor, og utvide segmentet med kategorier med flere punktet, samt funksjonalitet som hører hjemme på en forside. Det var veldig bra med et panel på høyresiden som ga full oversikt for registrerte brukere. Jeg lengtet egentlig mest etter å kunne skifte handlekurv uten å oppdatere siden, få en mer samsvart database i forhold til de reelle nettbutikkene, og kjappere søketid. Sistnevnte har til en viss grad blitt forbedret, men mangler fortsatt noe på ytelsen. Det er med andre ord kun noen få, enkle grep som skiller klinten fra kjernen. Dette trengs slett ikke å ta så lang tid å fikse, men det krever selvsagt vilje hos skaperne mot å tenke alt på nytt. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Jeg liker at enn del ideer jeg kom med faktisk såg dagens lys i 2.0. Og alt i alt ser det ut som steg i riktig retning.

 

Men det er flere ting som ikke fungerer helt:

 

-- Jeg går til https://prisguiden.no/kategorier/speilrefleks

 

-- Hver filter gruppe har egen søk knap

---- Det er uoversiktlig og kan erstattes med ett felles SØK knapp

---- Det gjør at dersom man vil legge inn 4 filter, så må man laste siden inn 4 gang.

---- Treffer ikke brukere som med enn gang vil velge: Nikon, DX, RAW, under 6000,- kr

 

-- Når man først velger f.eks. Nikon og klikker søk er det ikke mulig å gå tilbake.

---- Med andre ord det er ikke mulig å fjerne den filter.

---- Her bør det enten løses ved "dynamiske" on-the-fly Ajax filtersystem

---- Eller slik det er på "finn.no" der man har oversikt over valgte filter

---- Eller beholde skjema-baserte valg med mulighet for dynamisk endring.

 

-- Selve databasen har enorme svakheter.

---- Ingen av Nikon kamera har i følge Prisguiden støtte for RAW

 

-- Siden er treg!

---- Satser man på AJAX bør servere være lynraske. Og kanskje helst på Lighttpd eller lignende.

---- Med utstrakt bruk av POST og Ajax er det uklart når siden laster inn.

---- Det heile oppleves som man trykker, men det skjer ingenting.

 

Ting som er bedre i 2.0

-- Søket endelig fungerer slik den skal! Digger den max.

-- Resultatet visning i en matrise er bare helt rå!

 

Ellers hadde det vært digg med direkte bug epost, så man kunne skrive enn litt mer komplett feedback til utviklere.

Lenke til kommentar
Hei og takk for alle tilbakemeldinger

 

Vi har dessverre hatt en del innkjøringsproblemer i prisguidens første dag live, og jobber fortløpende med å løse disse. Det er bare å beklage at ting ikke har gått så smidig som lovet, og det merbryet dette har skapt.

 

Er ellers enig i at et alternativ burde være på plass i mellomtiden, og vi har nå lagt inn link slik at man kan bruke den gamle prisguiden mens arbeidet pågår:

http://old.prisguide.no

 

Kan ellers påpeke at alle feilmeldinger som rapporteres inn i systemet vårt (Feedback-knappen på venstre side) vil bli lest og vurdert av utviklingsteamet. Jo flere tilbakemeldinger vi får, jo lettere blir det oss å avdeke feil og prioritere rekkefølgen vi løser dem i.

 

Jeg setter STOR pris på at gammle prisguide er tilgjengelig igjen men når det er sagt:

 

Prisguide 2.0 er ikke bare en litt ekstra problematisk oppstart. Den er full av forkrøplende bugs og ikke minst mangler en masse søkekriterier før den kan ansees som brukbar. Særlig sistnevnte er noe som ikke kan brotforklares med oppstartsproblem bare ukritisk testing og ufulstendig beta.

Det er vel mer enn litt drøyt å kjøpe at ingen av de grove funksjonsfeilene var til stede under beta testen.

 

Nei, redesign omprogramering og masse hardt arbeid så kan den legges ut i beta igjen.

Lenke til kommentar

Synes det fungerer bedre allerede. En del bugs jeg opplevde i går er allerede borte.

 

Folk må selvsagt får mene hva de vil, men jeg tror at mye av den delene av klagingen som går på "hjelp jeg finner ikke fram" har med vane å gjøre. Se bare hver gang Facebook kommer med oppdateringer - folk går jo helt av skaftet en stund. Så er det helt stille etter et par tre uker.

 

Bugs er en annen ting, og fornuftige innspill på funksjonalitet selvsagt.

 

Selv har jeg aldri forstått prisfilter som bare tillater å velge ett intervall. Det er helt meningsløst. I tillegg er det fint om en kan få velge å sette sitt eget intervall. Intervallene som settes opp er ofte svært kunstige.

Lenke til kommentar
Folk må selvsagt får mene hva de vil, men jeg tror at mye av den delene av klagingen som går på "hjelp jeg finner ikke fram" har med vane å gjøre. Se bare hver gang Facebook kommer med oppdateringer - folk går jo helt av skaftet en stund. Så er det helt stille etter et par tre uker.

 

Bugs er en annen ting, og fornuftige innspill på funksjonalitet selvsagt.

 

Problemet er ikke vane, problemet er at funksjonaliteten faktisk er håpløs på svært mange områder. Effektiv sortering på de mest relevante kriterier er fundamentalt for de av oss som faktisk bruker denne relativt mye.

 

Og det mangler totalt.

Lenke til kommentar
Synes det fungerer bedre allerede. En del bugs jeg opplevde i går er allerede borte.

 

Folk må selvsagt får mene hva de vil, men jeg tror at mye av den delene av klagingen som går på "hjelp jeg finner ikke fram" har med vane å gjøre. Se bare hver gang Facebook kommer med oppdateringer - folk går jo helt av skaftet en stund. Så er det helt stille etter et par tre uker.

 

Jeg kan love deg at mange av hw brukerene her ikke er helt likestillte med den gjengse facebook bruker. :)

Leser du kommentarer her skinner det tydelig gjennom at mange har kompetanse på web programering, brukerinterface og/eller databaser. Jeg kan også love deg at mye av det vi ser på prisguiden 2.0 gjenspeiler en tilsvarende mangel på samme kompetanse. Det er svært lite som tyder på at serlig mange her går seg vill, og skulle så mange likevel gjøre det, ja så er det alene et bevis på at noe er veldig galt.

 

Som andre her har skrevet er det to ting som virkelig skuffer:

1. At prisguiden 2.0 ble sluppet så uferdig

2. At den ikke for lengst er trukket.

 

Begge deler virker utrolig uprofft i mine øyne

Lenke til kommentar

Jeg har brukt prisguiden hyppigst til et bestemt formål:

følge prisutviklingen på harddisker. Nærmere bestem pris pr GB.

 

Hva er billigste 500 GB-disk nå?

Hva er billigste 1000 GB-disk nå?

Hva er billigste 2000 GB-disk nå?

 

Når jeg på harddisker ikke kan filtrer på størrelser så er det noe seriøst galt.

 

Det som gjorde den gamle prisguiden bra var at søkekriteriene var idividuelt tilpasset typen produkt man så på. Når virker det som at man bruker mer generelle kriterier som i en hvilken som helst annen prisguide.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...