Gå til innhold

Backpacking gjennom sørøst asia og Afrika


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en gutt på 19 år som planlegger en tur gjennom sørøst asia og Afrika over omtrent et halvt år. I Asia kommer jeg til å loffe rundt på egenhånd, mens i Afrika kommer jeg til å dra med Dragoman. Jeg begynner i begynnelsen av januar og kommer hjem til gamlelandet i begynnelsen av juni. Skal innom disse landene:

 

Singapore

Malaysia

Thailand

Kambodsja

Vietnam

Laos

 

Kenya

Uganda

Rwanda

Tanzania

Malawi

Zambia

Namibia

Botswana

Sør-Afrika

 

 

I den forbindelse har jeg noen spørsmål som jeg håper noen av dere der ute kan hjelpe meg med:

 

Har sjekket visumregler til alle landene men har problemer med å finne noe konkret om visum til Rwanda, Laos, Kambodsja. Noen som har noen erfaringer derfra, eller vet reglene der? det letteste for meg var om det hadde vært mulig å bare kjøpt det ved innreise som man gjør i store deler av Afrika.

 

Noen som har noen erfaringer fra disse landene og som har noen forslag til hva jeg må få med meg der jeg er?

 

Har tenkt å kjøpe meg en skreddersydd dress på veien, noen som har noen erfaringer der mht. til pris og hvilket land jeg evt. burde kjøpe i?

 

Burde jeg begynne å bestille overnatting lenge i forveien på hosteller o.l.? eller funker det å ta det der og da, har ikke tenkt å planlegge turen sånn dag for dag for liker å kunne ta ting sånn litt på sparket.

 

Åssen vaksiner må jeg ta for å dra til disse landene, og hvor mye koster de?

 

På forhånd takk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Visum til både Laos og Kambodsja fås kjøpt ved innreise så null stress der.

 

Eneste problem er greneovergangen mellom Kambodsja og Laos ved "4000 islands", der får du ikke visum hvis du krysser FRA Kambodsja og TIL Laos. Anbefales da og skaffe laotisk visum på forhånd ved den laotiske ambassaden i Phnom Penh. Hvis du skal inn til Laos fra Thailand eller Vietnam fås dette kjøpt uproblemtisk ved grenseovergangene.

 

Fra Thailand og inn til Kambodsja er det mange som opplever problemer. Ikke la deg lure av påtrengene selgere i Bangkok som vil gi deg en billig tur til Siem Reap osv... Dette er bare juks. Ta en vanlig buss til grensa ved Poi Pet og kryss på vanlig måte. MERK at vanlig turistvisum til Kambodsja skal koste 20 dollar, men vær forberedt på å diskutere pris. Dette kan dog ha blitt tatt tak siden jeg bodde i landet.

 

God Tur ;)

Lenke til kommentar

For å søke visum til Rwanda, må du fylle ut et skjema for "entry permit" på immigration.gov.rw. Du fyller inn informasjon som passnr, navn, foreldres navn, invitasjon (hvis du reiser med dragoman legger du ved .pdf-filen med reiseruten, det gjorde jeg), innreisedato, utreisedato og hvilken grenseovergang du ankommer ved. Så får du vanligvis en .pdf-fil på mail dagen etter med en innreisetillatelse som du skal vise når du ankommer, som gir deg rett til et turistvisum (koster 60 USD).

 

Visum til Uganda og Kenya kan kjøpes på grenseoverganger og flyplasser. Merk deg at du mister visumet til Kenya og Uganda hvis du reiser til Rwanda, og at du derfor må kjøpe nytt visum på tilbakeveien (regner med at du ikke skal reise til Tanzania fra Rwanda, eller krysse grensen til Burundi eller DRC?). Du kan reise til Uganda og Tanzania med et kenyansk single-entry-visa.

 

For å reise til denne delen av Afrika bør du ha:

 

Hepatitt-A- og- B-vaksine (koster vel i underkant av 300 kroner for hver dose), gulfebervaksine (koster også rundt 300 kroner), tyfoidfebervaksine og malariatabletter anbefales.

Endret av Billy-the-kid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...