Zuthek Skrevet 26. oktober 2009 Skrevet 26. oktober 2009 Hei! Sitter her med et gammelt TV-apparat av type Nordmende Color 1434: Apparatet har kun én Scart-inngang, og jeg prøver å få koblet til en VHS spiller gjennom denne. Problemet er at jeg ikke finner rett kanal, pga. at jeg har lite erfaring med eldre TV'er. Jeg har ingen fjernkontroll til den, men på høyre side av skjermen er det et "panel" med flere forskjellige knapper og brytere: (Bildet er snudd 90 grader til venstre) Håper noen kan hjelpe meg med å finne ut av problemet
Hårek Skrevet 27. oktober 2009 Skrevet 27. oktober 2009 Det panelet er for tuneren. SCART har ingenting med tuner å gjøre, man velger normalt en 'AV' inngang.
Mr D Skrevet 27. oktober 2009 Skrevet 27. oktober 2009 Har du prøvd å bruke nederste programknapp (12)?
Hårek Skrevet 27. oktober 2009 Skrevet 27. oktober 2009 Ja, kanskje det er autoswitch på P12? Dvs at den svitcher over til SCART når VHS starter.
Zuthek Skrevet 27. oktober 2009 Forfatter Skrevet 27. oktober 2009 Jeg har prøvd alle kanaler, (synes å huske at jeg brukte "kanal 12" på en annen eldre TV jeg hadde) men ingenting fungerer. Finner heller ikke noe som har noe med AV å gjøre. Mest sannsynlig trenger jeg fjernkontrollen som jeg ikke har. Men, takk for forslagene til hva jeg kunne gjøre
sinnaelgen Skrevet 27. oktober 2009 Skrevet 27. oktober 2009 (endret) VHS spillerne sender ut signal på kanal 36 ( må ikke forveksles med programvalg på tven ). da må man bruke en vanlig antenne kabel mellom VHS spilleren og tven. en liten kuriositet er at alle tv spllen som man koblet til tven også brukte kanal 36 for å få frem bilde . nå ser det ut til at de fleste ( om ikke alle ) moderne tv dekodere går mere og mere vek fra denne typen kontakter. etter det jeg vet så er det bare riks-tv boksen som bruker denne typen tilkobling. kontakten kalle også for RF kontakt . her er et eksempel på hvordan kabelen ser ut Endret 27. oktober 2009 av elg-elg123
Mannen med ljåen Skrevet 31. oktober 2009 Skrevet 31. oktober 2009 (endret) Jeg hadde et liknende problem med et Bang&Olufsen BeoVision TV-apparat. Apparatet hadde SCART, men det hadde kun 2 knapper. IDIOTISK!!!! Knappene kunne bare brukes til å slå apparatet på og av, og å skifte kanal. Knappene kunne ikke få apparatet til å benytte SCART. Synd, for jeg hadde ikke fjernkontrollen. Apparatet røyk på dynga. Dette tyder på at ikke alle apparater har full funksjon uten fjernkontrollen. Jeg skal aldri kjøpe et apparat som ikke har full funksjon uten fjernkontrollen. Endret 31. oktober 2009 av Mannen med ljåen
Hårek Skrevet 31. oktober 2009 Skrevet 31. oktober 2009 ... Jeg skal aldri kjøpe et apparat som ikke har full funksjon uten fjernkontrollen. I så fall kommer du aldri til å kjøpe ny TV.
sinnaelgen Skrevet 31. oktober 2009 Skrevet 31. oktober 2009 hvilke funksjoner er det generelt som mangler uten fjernkontrollen ? selv om det finnes unntak , så vil nok de aller fleste tver ha ful kontroll med bare betjeningspanelet . her gjelder de bare å finne frem i menystrukturen.
Mannen med ljåen Skrevet 31. oktober 2009 Skrevet 31. oktober 2009 Tven jeg har nå, kan alt unntatt å tune kanaler. Og den funksjonen trenger jeg ikke, siden alle videokilder er koblet med SCART. Denne Tven kan i det minste brukes uten fjernkontroll. . Mye bedre enn den gamle designerdritten jeg hadde før. Den hadde to knaper som bare kunne slå tven av og på, samt skifte kanal. SCART måtte brukes på ordre fra fjernkontrollen.
KVTL Skrevet 31. oktober 2009 Skrevet 31. oktober 2009 en liten kuriositet er at alle tv spllen som man koblet til tven også brukte kanal 36 for å få frem bilde . Sikker? Det var VHS som brukte ch. 36 husker jeg godt. SNES husker jeg hadde en velger bak der du kunne velge to frekvenser. Uansett uten interesse. Det trådsatrter må gjøre er å switche over til tv/ av mode eller så er det kanal 0, det er det som er det vanlige. Altså ikke frekvens kanal 0, men kanal 0 på tven.
sinnaelgen Skrevet 31. oktober 2009 Skrevet 31. oktober 2009 hvis man bruker antenne inngangen det heter programvalg 0. kanal 36 er et frekvensområde som brukes til å sende på. søk opp kanal 36 hvis det ikke kommer opp noe. det betyr også at man ikke trenger å bruke "kanal" 0 på tvn jeg brukt en gang i tiden en hjemme datamaskin som var koble til en tv. den brukte kanal 36 . det var også en skrue ved siden av utgangen . der man kunne finjustere frekvensen . her klarte jeg å stille det slik at jeg måte brukt kanal 37 for å få inn bildet det var litt vanskelig å se om det var elektronisk søking på tven på bilde, men det regner jeg med hvis du kan bruke scart så heter det antagelig AU /AV eller noe lignede.
KVTL Skrevet 31. oktober 2009 Skrevet 31. oktober 2009 Trådstarter bruker scart og ikke coax og kan derfor glemme alt om kanal 36. Bruk en fullkoblet scart og event. velg scart kanal på spiller (på noen spillere har jeg opplevd at man må ha valgt AV på vhs for å få bilde). Da skal igrunn tven switche over av seg selv hvis tven har støtte for det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå