Gå til innhold

Hva betegnes som Emo-musikk ?


martia

Anbefalte innlegg

Hei Hei!

Jeg lurer ofte på hva emo-musikk er, jeg synes det er helt idiotisk at man kaller folk ''emo'' fordi man liker f.eks Slipknot, My Chemical Romance, eller Tokio Hotel.

 

Det finnes en sjanger som heter emo, men blir du en emo av å høre på musikk som har emo-sjanger ?

- Personlig synes jeg ikke det, men det er jo muligens fordi jeg liker musikk som f.eks My Chemical Romance eller Tokio Hotel lager..

 

Hva er egentlig betegnelsen på Emo Musikk ? Det må ikke dunke i istykker høytallerne dine, eller skrike seg inn i hjernen din, eller være depressiv for å være ''Emo''.

Hjelp meg!

- Hva er egentlig emomusikk!?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, jeg elsker å disse dårlig grinepunkrock, slik som Tokio Hotel, Sum 41, Simple Plan og My chemical romance. Beste måten er vel å si til de som netopp hører på at det er emo musikk for små kids.

 

Hva emo musikk egentlig er, vet jeg ikke. Sjekk det ut på wikipedia;)

Lenke til kommentar

emo er en musikkgenre som stammer fra hardcore punk.

 

 

den orginale emoen høres slik ut:

 

så kom det to retninger.

en lettere:

 

og en tyngre:

 

begge disse to retningene har forskjellige ekstrempunkter, så genren er ekstremt bred og går fra det tyngste av det tyngste, til det mest sukkersøte av det sukkersøte.

 

 

undergenrer er screamo (det tyngre eksempelet over er et screamoband) og emo violence. førstnevnte er en tyngre, mer kaotisk lyd med skrikevokal. emo violence er en blanding av power violence og emo/screamo. begge disse stammer fra California, imotsetning til opphavsgenren emo som stammer fra østkysten og DC.

 

 

emo er idag en populær genre. i Norge finner man mange av de aller fineste emobandene. begge ekstrempunktene er representert.

 

 

lett:

 

tung:

Endret av aarolilja
Lenke til kommentar

Skulle til å svare, men så leste jeg aaroliljas post, den summerer det opp ganske greit, men kan vel også si at det aarolilja kaller "lett emo" også kan deles inn i flere deler; punk-pop- og power pop-emo, og indie-poprock. Hva som er forskjellen, sjekk feks Sunny DaY Real Estate (punkpop-emo) og The Promise Ring (indiepop/rock).

Hva dagens "emo" bygger på er kanskje ikke så lett å si, da My Chemical Romance, som nok går under emo etter dagens definisjon, kan spille relativt hardt, men også veldig rolig.

Det som man vel først og fremst definerer emo med er at det er emosjonell rock, da tekstmessig, måten man synger på og musikalsk. "Heart on the sleeve".

 

Jeg for min del er mest glad i, vis jeg skal følge aarolilja, "lett" emo, som feks Sunny Day Real Estate, Texas Is The Reason, Braid, Hey Mercedes, The Promise Ring, Jimmy Eat World, Mineral, Cap'n Jazz m.fl. Litt mer lett-lyttelig

Endret av SobrietyMisfit
Lenke til kommentar
Skulle til å svare, men så leste jeg aaroliljas post, den summerer det opp ganske greit, men kan vel også si at det aarolilja kaller "lett emo" også kan deles inn i flere deler; punk-pop- og power pop-emo, og indie-poprock. Hva som er forskjellen, sjekk feks Sunny DaY Real Estate (punkpop-emo) og The Promise Ring (indiepop/rock).

Hva dagens "emo" bygger på er kanskje ikke så lett å si, da My Chemical Romance, som nok går under emo etter dagens definisjon, kan spille relativt hardt, men også veldig rolig.

Det som man vel først og fremst definerer emo med er at det er emosjonell rock, da tekstmessig, måten man synger på og musikalsk. "Heart on the sleeve".

 

Jeg for min del er mest glad i, vis jeg skal følge aarolilja, "lett" emo, som feks Sunny Day Real Estate, Texas Is The Reason, Braid, Hey Mercedes, The Promise Ring, Jimmy Eat World, Mineral, Cap'n Jazz m.fl. Litt mer lett-lyttelig

 

nei det kan man ikke. Sunny Day Real Estate og The Promise Ring er alternative (blanding av punk og pop) band. begge har innflytelse fra og på emo, men er strengt talt ikke emo overhodet. til det er de altfor poppa. power pop er pop med innflytelse fra 60-talls rock. punkpop-emo finnes ikke. pop rock er populærrock.

 

My Chemical Romance har ingenting med emo å gjøre, ei heller punkemiljøet forøvrig. de stammer kanskje fra det, på samme måte som Jimmy Eat World. men de valgte begge major labels og $$$$$ over punkesamfunnet.

 

emo er ikke emosjonell rock. emo er emotive hardcore. en form for hardcore hvor tekstene er mer introspektive og opptreden mer utavendt og mindre stereotyp. emo oppstod som en reaksjon på at hardcore var blitt fastlåst og kjedelig, på samme måte som hardcore oppstod fordi punk rock var i samme situasjon som hardcore befant seg i nå når emo kom.

Endret av aarolilja
Lenke til kommentar
hæ? det du sier er jo bare tull. emo er emotive hardcore og stammer fra hardcore punk, med innflytelse fra alternative og generell punk.

Noe jeg er fullt klar over. Men om ikke band som MCR og annen søppel blir klassifisert som emo nå for tida så veit ikke jeg. Den sjangeren vokser og vokser, tar over undersjangere som kan "ligne" på den originale sjangeren. Legg merke til at jeg ikke sier at nevnte sjangere ER emo, jeg sier emosjangeren har slukt de. Den har vokst hardt pga kvasiemoband som kun har en finger innenfor sjangeren, men hele hus innenfor andre småsjangere. Av en eller annen ukjent grunn er det alltid emo som har kommet seirende ut av disse.

Lenke til kommentar
Noe jeg er fullt klar over. Men om ikke band som MCR og annen søppel blir klassifisert som emo nå for tida så veit ikke jeg. Den sjangeren vokser og vokser, tar over undersjangere som kan "ligne" på den originale sjangeren. Legg merke til at jeg ikke sier at nevnte sjangere ER emo, jeg sier emosjangeren har slukt de. Den har vokst hardt pga kvasiemoband som kun har en finger innenfor sjangeren, men hele hus innenfor andre småsjangere. Av en eller annen ukjent grunn er det alltid emo som har kommet seirende ut av disse.

 

det er bare folk som ikke har peiling på emo som vil si at MyChem er emo. MyChem og lignende band har ingenting med emo å gjøre. emo er emotive hardcore, en undergrunns diy genre som er så langt unna kommersielle genrer og band som du kommer.

Lenke til kommentar
nei det kan man ikke. Sunny Day Real Estate og The Promise Ring er alternative (blanding av punk og pop) band. begge har innflytelse fra og på emo, men er strengt talt ikke emo overhodet. til det er de altfor poppa. power pop er pop med innflytelse fra 60-talls rock. punkpop-emo finnes ikke. pop rock er populærrock.

 

My Chemical Romance har ingenting med emo å gjøre, ei heller punkemiljøet forøvrig. de stammer kanskje fra det, på samme måte som Jimmy Eat World. men de valgte begge major labels og $$$$$ over punkesamfunnet.

 

emo er ikke emosjonell rock. emo er emotive hardcore. en form for hardcore hvor tekstene er mer introspektive og opptreden mer utavendt og mindre stereotyp. emo oppstod som en reaksjon på at hardcore var blitt fastlåst og kjedelig, på samme måte som hardcore oppstod fordi punk rock var i samme situasjon som hardcore befant seg i nå når emo kom.

 

Joda, du har tydeligvis mye peil på emo, eller emotional hardcore, dischord-style. Det at jeg sa at emo er emosjonell rock var vel heller et forsøk på å si noe om hva emo kan kanskje defineres som I DAG! Det var en gang noe annet, da, som sagt, emosjonell hardcore, men som så med de fleste sjangrene har den utviklet seg. Er ikke mange punkband i dag som kan sies å spill slik Sex Pistols gjorde, men de kalles fortsatt punk, så også med emoband. Sannheten er at de fleste som er inne i punkverdenen (som emo er en undersjanger av, ifølge mange) som kan sies å ha litt peil, mener at emo på en måte omdefinerte/gjendefinerte seg på starten av 90tallet, da med en mye lettere og poppa tilnærming, selv om den mer direkte hardcoretilnærmingen fortsatte underground. Den lettere og mer poppa emo-en fikk langt mer kommersiell suksess. Mange/de fleste av de som spilte i disse banda hadde hardcore-punkbakgrunn, og man kan se spor av dette i feks Sunny Day Real Estates debut "Diary". De tok rett og slett og roet ned hardcorepunken, de introspektive og ofte veldig personlige tekstene gjennomsyrer jo SDRE, Braid, texas Is The Reason, Mineral etc.

 

Kommentaren angående om Jimmy Eat World lar jeg la gå forbi i stillhet, da jeg kunne ha blitt litt for overopphetet...

Lenke til kommentar
Var. Sjangere er det allmenn oppfattelse som styrer.

 

nei. det er definisjoner som styrer det. selv om den allmenne oppfatning er tilbakestående, så er emo fortsatt emo.

 

 

Joda, du har tydeligvis mye peil på emo, eller emotional hardcore, dischord-style. Det at jeg sa at emo er emosjonell rock var vel heller et forsøk på å si noe om hva emo kan kanskje defineres som I DAG! Det var en gang noe annet, da, som sagt, emosjonell hardcore, men som så med de fleste sjangrene har den utviklet seg. Er ikke mange punkband i dag som kan sies å spill slik Sex Pistols gjorde, men de kalles fortsatt punk, så også med emoband. Sannheten er at de fleste som er inne i punkverdenen (som emo er en undersjanger av, ifølge mange) som kan sies å ha litt peil, mener at emo på en måte omdefinerte/gjendefinerte seg på starten av 90tallet, da med en mye lettere og poppa tilnærming, selv om den mer direkte hardcoretilnærmingen fortsatte underground. Den lettere og mer poppa emo-en fikk langt mer kommersiell suksess. Mange/de fleste av de som spilte i disse banda hadde hardcore-punkbakgrunn, og man kan se spor av dette i feks Sunny Day Real Estates debut "Diary". De tok rett og slett og roet ned hardcorepunken, de introspektive og ofte veldig personlige tekstene gjennomsyrer jo SDRE, Braid, texas Is The Reason, Mineral etc.

 

Kommentaren angående om Jimmy Eat World lar jeg la gå forbi i stillhet, da jeg kunne ha blitt litt for overopphetet...

 

nei. emo er emo. punk er punk. det lages fortsatt emo og det lages fortsatt punk. på 90-tallet gikk emo gjennom en evolusjon. det oppstod mange band som hadde innflytelse fra 80/90-talls alternative (særlig Sugar, Buffalo Tom og senere Hüsker Dü) samt 80-talls emo fra andre steder enn DC (band som Moss Icon og Slint kan nevnes, men Cap'n Jazz er nok mest sentral). det ble enda mer melodiøst, og noen av banda hadde tekster som fokuserte mer på tekstforfatterens personlige forhold til verden, samfunnet og personene i den. sentrale band i denne bevegelsen er for eksempel Mineral, The Tie That Binds, Christie Front Drive, Bells on Trike, Eversor, Evergreen, Uni-V osv. samtidig var det mange band som gikk i en mer rå og upolert retning musikalsk, med innflytelse hovedsaklig fra hardcore og DC emo. her oppstod screamo (Honeywell, Reach Out, Swing Kids og andre band med innflytelse fra blant annet Heroin og Antioch Arrow), emo violence (In/Humanity, Jenny Piccolo, Usurp Synapse og andre band med innflytelse fra power violence alá Man is the Bastard, samt screamo alá Swing Kids) samt en god del rett og slett *brutal* skrangleemo (alt ifra det uberdynamiske Indian Summer til det smertefult direkte Don Quichote - mange av de mer melodiøse banda krysset lett inn i denne kategorien óg).

 

Sunny Day Real Estate, The Promise Ring, The Get Up Kids, Weezer, Jimmy Eat World osv er kommersielt vellykkede alternative band som vaks ut av punk-miljøet relativt kjapt. mange av dem har unektelig emo-innflytelse (noen har til og med renspikka emoalbum), men de er ikke emo.

Lenke til kommentar

Dersom man vil høre original/"ekte" (jeg hater egentlig å kalle en sjanger for "ekte", men gjør det så det blir lettere forstått) emo, og ikke vet så mye om hardcore, så søker man opp emo violence, som er noe annet enn det den jevne tenåring tenker på når de hører ordet emo.

 

Per i dag mener jeg dog at begrepet/sjangeren emo har gått over til å omfatte band som Brand New, Thursday eller Thrice, som har en mer indie/rock/post-hardcore måte å tilnærme seg begrepet på.

Lenke til kommentar
Dersom man vil høre original/"ekte" (jeg hater egentlig å kalle en sjanger for "ekte", men gjør det så det blir lettere forstått) emo, og ikke vet så mye om hardcore, så søker man opp emo violence, som er noe annet enn det den jevne tenåring tenker på når de hører ordet emo.

 

Per i dag mener jeg dog at begrepet/sjangeren emo har gått over til å omfatte band som Brand New, Thursday eller Thrice, som har en mer indie/rock/post-hardcore måte å tilnærme seg begrepet på.

 

søker man opp emo violence vil man få emo violence band. orginal emo fås lett tak i på de rette stedene. hvis ikke får man vel søke etter bandene direkte.

 

emo omfatter overhodet ikke pop-rock bandene du nevner. emo er emo. at dumme journalister misbruker begrepet endrer ikke begrepets mening og definisjon. det finnes mange moderne emoband. ingen av disse har noe til felles med pop-rock band som Brand New.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...