Gå til innhold

Windows 7 64bit (6GB ram installed, 4GB usable)


Anbefalte innlegg

Installerte Windows 7 64bit i går og la merke til at det står at kun 4GB ram usable av 6. Noen som har opplevd det samme? Bruker dette hovedkortet og disse ram-brikkene. Jeg har forstått det sånn at de skal kobles til 1, 3 og 4. Når jeg gjør dette så får jeg ikke opp noe bilde på skjermen, så jeg satt rambrikkene i 1, 2 og 4. Da får jeg startet opp med bios viser kun 4gb ram og i Windows så viser det 6gb ram, men bare 4gb kan brukes.

Ser at flere har samme problem med samme hovedkort. Kan det være bios? Ser at flere snakker om memory remapping, men det finner jeg ikke i biosen. Er det noen som kan være så snill å hjelpe meg? Setter stor pris på det. :)

 

Her er et skjermdump av systeminfo:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først bør du sjekke i taskmanager for å se hva som står der. Trykk CTRL - ALT - DELETE og velg start oppgavebehandling. Velg så fanen ytelse.

 

Da får du opp dette bildet:

 

w7ram1.jpg

 

Se hva som står under totalen på fysisk minne, det er dette tallet Windows opererer ut i fra. Står det 4 GB RAM der, så må du finne en løsning. Står det 6 GB RAM der, så kan du sove trygt, for da bruker Windows alle 6 GB med RAM.

Lenke til kommentar

Nei, da har du en utfordring ja.

 

Har du oppdatert BIOS til nyeste versjon? Hvis ikke start med det.

Om ikke det funker, må du nesten søke på google etter hovedkortet ditt og Windows 7 for å se om andre har hatt samme problem.

 

64bit versjonen skulle jo gitt deg tilgang på alle 6 GB uansett. Så det handler nok om BIOS versjoner eller drivere til hovedkortet.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hadde samme problemet med min PC etter at jeg installerte Windows 7, hadde 6GB RAM (4GB Usable). Viste seg at jeg hadde satt 1 brikke i en av de blå slotene, så sjekk at du har alle brikkene stående i de hvite, se på volt settingene (HK setter vanligvis spenningen på 1,5V, selv om noen brikker kjører på 1,65) og sjekk at RAM brikkene er satt på riktig Mhz frekvens (Default er ofte 1033Mhz eller noe sånn).

Lenke til kommentar

Jeg har fortsatt vane fra gamle dager å alltid sette inn to RAM-brikker av gangen. Det er ikke alle hovedkort som bare lar deg stappe inn RAM som du vil selv.

Men det er mulig jeg begynner å bli PC-gammel.

edit. Det kan lønne seg å lese manualen til hovedkortet når det gjelder å sette inn RAM. Var borti et temmelig lignende problem for ikke så lenge siden. Da hadde eieren satt inn 2 RAM brikker, men i feil slot (det var fire, og en måtte sette inn annenhver slot, de var fargekodet)

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

tripple channel minne er ikke satt i bios. Det aktiveres gjennom å sette ram brikkene i slots 2,4 og 6 på ga-ex58.

 

Men selv om du du skulle bongle det så skulle jo hk finne 6gb ram uansett afaik.

 

Dette er typisk defekt ram brikke/ slot ut fra hvordan det blir beskrevet.

 

et par ting å sjekke kan jo være at alle brikkene er i slot av riktig farge og evt bytte farge. så om du har har dem i de blå slotsene nå, prøv å hive dem over i de hvite.

Lenke til kommentar
tripple channel minne er ikke satt i bios. Det aktiveres gjennom å sette ram brikkene i slots 2,4 og 6 på ga-ex58.

Trådstarters hovedkort ser dog litt anderledes ut, siden det "kun" har 4 slot, hvorav én med annen farge (blå)

 

Det som fikk meg til å mistenke at det muligens opptrer anderledes enn typiske 6-slot triple-channel hovedkort. Men kan godt hende det er plug & play som du sier :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...