Gå til innhold

Verdens første mus med multi-touch


Anbefalte innlegg

For de som lurer på ergonomi, så skal man ikke hvile hånda på musa. Man skal ha håndleddet plantet i bordet, og bevege musa med fingrene.

 

Apple sine muser tvinger deg til å hvile hånda, noe som kan være uvant for de med dårlige vaner i fra før.

 

Går på Medialinja hvor hele klassen sitter ofte 7 timer daglig med mighty mouse og redigerer bilder i photoshop, og ingen har fått eller viser tendenser til musearm.

 

Men er spent på denne musa, selv om jeg ikke er helt overbevist enda.

 

og -silenz, nei du er ikke alene, er ikke alle som liker minimalistisk design, noen liker rett og slett de vanlige svarte plastmaskinene med blått lys :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Yay, en slags konveks touchpad.

 

Hvis det er tøtsj så vil man jo trykke sålenge man hviler fingrene på knappeområdet?

Kan umulig være behagelig å løfte fingrene på den måten når du (ikke) skal trykke.

Forstod det slik at hele musoverflaten er én knapp akkurat som på Macbook Pro hvor hele trackpaden er en knapp.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Yay, en slags konveks touchpad.

 

Hvis det er tøtsj så vil man jo trykke sålenge man hviler fingrene på knappeområdet?

Kan umulig være behagelig å løfte fingrene på den måten når du (ikke) skal trykke.

 

Jeg regner da med at Apple´s ingeniører har tenkt så langt og funnet en løsning på problemstillingen. Faktisk, på dagens trackpad på Mac er det jo samme funksjonen (eller alle andre trackpads for den saks skyld), hvis du hviler fingrene på trackpaden trykker den ikke. Regner med at det blir noe i samme gata med denne musa, så egentlig bare en trykkbar trackpad

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
... At de i så mange år hardnakket nektet å ha mere enn 1 knapp på musene ble mot slutten bare tragikomisk. Kanskje denne kan være med på å ta datamusen "to the next level"? Når en tenker på hvor bra endel av Apple produktene i dag er på ergonomi og interaktivitet kan de faktisk ha noe på gang?

 

Apple sine produkter er utrolige. De imponerer meg på hvert eneste produkt de kommer ut med. De har virkelig fokus på brukeropplevelser. Første gangen jeg prøvde iphone tenkte jeg mange ganger (som jeg pleier med vanlige produkter jeg normalt tester) "her har de gjort en glipp", og det neste jeg da opplever er at jeg med en gang forstår hvorfor det er gjort som det er, og neste steg i prosessen er åpenbar. Forståelse formidles, og løsningen er altså åpenbar. Fantastisk.

 

At de har hardnakket holdt seg til én knapp på musen synes jeg (dessverre?) også er imponerende. Det ligger en ideologi bak produktene som de ikke fraviker. Når det kun eksisterer én knapp, så vil det heller aldri oppstå noen tvil hos brukeren. Uansett hvor absurd det oppleves når man får en mus med 1 knapp for første gang, så synes jeg det er flott at ikke utviklingen styres med utgangspunkt i teknologier og hvordan forbrukerne kan melkes via dyre tjeneste. Det handler om prinsipper om at brukeren skal være i fokus. Selv om brukerne ikke er fornøyde på veien, så oppnår utviklerne i hvertfall bedre kjennskap til brukerne, som de igjen kan spille videre på. Noe de er mestrer bedre enn de aller fleste.

 

Utifra bildene så ser det ut som det er en slags "glassoverflate" på musen, noe som definitivt vil gjøre den veldig utsatt for brukeruhell. Noen som kan bekrefte det?

Vil heller avkrefte det. Touch-skjermer og andre glasslignende overflater blir bare sterkere og sterkere. Et eksempel er at mobiltelefonskjermer knuser sjeldnere nå om dagen, enn for 5 år siden. Jeg behandler min mobil hardere enn en pc-mus, og den klarer seg.

 

Jeg tror denne hadde passet bedre som pyntegjenstand på badet, ved siden av sminkeskrinet, enn som bruksgjenstand ved datamaskinen.

Fin på kjøleskapdøra også...

Anyways, som bruksgjenstand tror jeg ikke verdien er så stor... enda. Det er noen som nevner prototyper i denne tråden, og selv vil jeg si at denne musa fra apple også er en prototype. Det handler om å teste ut en mengde ideer på en større brukergruppe. Om dette er et optimalt produkt er udiskutabelt fra både brukernes og utviklernes side. Men det har potensiale til å forbedre det vi har i dag. Brukerne skal være i fokus, men temporære svingninger må aksepteres hos brukerne.

 

Håper denne musen fører til at det blir flere måter å kommunisere med pc-en på. Slik at det blir flere nivåer for intrusiveness gjennom feks tactile feedback.

Håper også denne utviklingen av den nye musa lar seg påvirke av utviklingen av tosidig touchscreen for mobiltelefoner.

 

Edit: Link til artikkel (pdf) om mobile multitouch skjermer.

Endret av Vu-caN
Lenke til kommentar
For de som lurer på ergonomi, så skal man ikke hvile hånda på musa. Man skal ha håndleddet plantet i bordet, og bevege musa med fingrene.

 

Apple sine muser tvinger deg til å hvile hånda, noe som kan være uvant for de med dårlige vaner i fra før.

 

Går på Medialinja hvor hele klassen sitter ofte 7 timer daglig med mighty mouse og redigerer bilder i photoshop, og ingen har fått eller viser tendenser til musearm.

 

Men er spent på denne musa, selv om jeg ikke er helt overbevist enda.

 

og -silenz, nei du er ikke alene, er ikke alle som liker minimalistisk design, noen liker rett og slett de vanlige svarte plastmaskinene med blått lys :)

 

 

Det der er jeg sikker på at er bare tull!

Mighty Mouse er et sant mareritt å bruke. Jeg kan aldri huske å ha vært borti en mer ubehagelig mus, men du påstår at EGENTLIG så er det Mighty Mouse som oppfordrer til riktig bruk? Den har jo akkurat motsatt form av alle muselignende ergonomisaker som skal forhindre musearm!

At noen 15-18 åringer ikke har fått musearm enda er vel et rimelig tynt bevis for det du påstår. Dessuten bør du ta en kikk timeplanen din og se hvor mange timer dere faktisk sitter med bilderedigering i løpet av en uke, for det er langt fra påstanden din om 7x5 timer.

 

EDIT: SLIK ser en mus som skal forhindre musearm ut! Kanskje litt annerledes enn det flattbrødet som Mighty Mouse er?

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar
*snip*

 

Det der er jeg sikker på at er bare tull!

Mighty Mouse er et sant mareritt å bruke. Jeg kan aldri huske å ha vært borti en mer ubehagelig mus, men du påstår at EGENTLIG så er det Mighty Mouse som oppfordrer til riktig bruk? Den har jo akkurat motsatt form av alle muselignende ergonomisaker som skal forhindre musearm!

At noen 15-18 åringer ikke har fått musearm enda er vel et rimelig tynt bevis for det du påstår. Dessuten bør du ta en kikk timeplanen din og se hvor mange timer dere faktisk sitter med bilderedigering i løpet av en uke, for det er langt fra påstanden din om 7x5 timer.

 

EDIT: SLIK ser en mus som skal forhindre musearm ut! Kanskje litt annerledes enn det flattbrødet som Mighty Mouse er?

 

Hvis du ser på bruken av mus blant folk, så sitter flere med albuen løftet opp, og med hele hånda hvilende på musa og for å flytte den beveger de hele hånda sammen med musa. Slitsomt for både nakke og skulder og man får trykk på innsiden av håndflata som igjen trykker på håndleddet og de små bena som går ut til fingrene.

Mighty Mouse er absolutt ikke perfekt, men om man prøver å bruke den på måten jeg nettopp beskrev, så vil du ikke klare å bruke den da den er "trykkbar" over hele overflaten, dvs. at hvis du hviler hele hånda på den gir det nok vekt til at musa klikker.

 

Angående timeplan, ok, det er kanskje ikke 7, men nærmere 6-5 timer og 4 dager i uka. Var litt rask og brå der.

I f.eks. Tekst og Design er det ganske intensiv jobbing hvor plakater, brosjyrer, blader, aviser kommer på rullende bånd.

Lenke til kommentar

Praten her endra seg fra å diskutere hva som var bra og dårlig med den nye musa til Apple, og over til hvordan man kan unngå musearm.

 

Punkterte jeg diskusjonen med mitt lange innlegg? Kan ikke noen kritisere hva jeg skrev, og komme med ideer om bedre løsninger eller mistolkninger?

 

Hvilke mangler er det viktig at apple underbygger i sitt nye musedesgin?

Hvilke potensialer har multitouch i forhold til en tradisjonell datamus?

Hvordan vil brukerinteraksjonen utvikle seg for mindre avanserte pc-brukere når de møter en slik multitouch mus?

Vil denne "prototypen" fra Apple kun være et steg på vei til et helt nytt muse-design?

Jeg vil si det er en begrensning at den tradisjonelle musen kun tar i bruk tre fingre (tommel pekefinger langfinger).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg fikk mitt eksemplar av denne musa fra Eplehuset i går, og har nå fått testet den litt.

 

Jeg synes den er veldig behagelig formmessig, men nå må det nevnes at jeg ikke er en av dem som pleier å hvile hånda på musa når jeg bruker den. Jeg har alltid brukt såkalt "claw grip", dvs jeg berører musa kun med fingrene, og hviler håndleddet på musmatten mens jeg flytter musa forover/bakover med fingerne ved å bøye/strekke dem og sidelengs ved å rotere håndleddet. Jeg bruker dermed ikke resten av armen for å flytte musa slik man gjerne gjør på den "ergonomiske" måten når man hviler hånda på toppen av musa. Dermed er det bare en fordel at den er såpass kompakt og "uergonomisk" for min del, spesielt liker jeg at den er såpass lav, og at den ikke er så veldig bred.

 

Når det gjelder venstre-/høyreklikking synes jeg den funker helt fint, selv om det krevde litt tilvenning den første halvtimen jeg brukte den siden man ikke kan ha noen fingre på venstre del av overflaten av musa når man skal høyreklikke. I praksis blir det dermed til at jeg løfter pekefingeren når jeg høyreklikker med langfingeren, noe som funker helt fint for min del.

 

Swipe-funksjonaliteten på musa funker helt greit, men vet ikke helt hva jeg synes om den. Selv om det forsåvidt går fint å swipe sidelengs med to fingre mens jeg holder fast musa med de ytre fingeren føles det litt tungvint og unaturlig, så jeg vet ikke helt om jeg kommer til å benytte meg av denne funksjonaliteten i praksis.

 

Scrolling opp/ned og sidelengs i dokumenter funker veldig bra, og gjøres med 1 finger (eller flere hvis man foretrekker det, men da kan det fort bli til swipe hvis den funksjonen er aktiv og man prøver å scrolle sidelengs). Det går fint å f.eks. hvile langfingeren på høyre side av musa mens man scroller med venstre finger. Det var litt uvant helt i starten av da det ble registrert som scrolling noen få piksler når jeg bare flyttet fingeren litt på "knappen" (les: overflaten av musa), spesielt hvis jeg løftet pekefingeren litt skeivt når jeg skulle høyreklikke med langfingeren (pekefingeren forårsaket da uønsket scrolling), men har ikke merket dette i ettertid, så det krevde heldigvis ikke stort med tilvenning.

 

Vekten på musa er helt flott for min del, synes egentlig den er akkurat passe.

 

Det eneste reelle problemet jeg har med musa så langt er at det ser ut til å være noe alvorlig galt med musdriveren i OS X, noe flere også har kommentert på Apples diskusjonsforum. Hastigheten/aksellerasjonen til musa blir helt på trynet når man installerer den nødvendige oppdateringen, dvs muspilen går mistenkelig treigt, spesielt når man flytter musa sakte siden muspilen da nesten ikke flytter seg i det hele tatt. Flere på Apple-forumet skriver at musen oppførte seg fint FØR de installerte oppdateringen i OS X, samt at den også funker fint hvis man bruker den i Windows (vha Bootcamp). Problemet med å bruke musen i OS X uten oppdateringen er at man ikke får mulighet til å scrolle/swipe eller konfigurere musen stort, så man må nesten installere den for å få brukt musen fullt ut. Får håpe de fikser dette ganske kjapt, det ser i allefall ut til å være en softwarerelatert feil.

 

Ellers har jo musa bare 2 "knapper", så de som vil ha flere enn det bør vurdere en annen mus. Selv om denne musa er interessant pga touchoverflaten, synes jeg i praksis ikke den tilbyr noe som helst "revolusjonerende" sammenliknet med andre musmodeller på markedet. Det eneste denne i praksis er bedre på slik jeg ser det må vel være det med scrollingen som foregår veldig bra både opp/ned og sidelengs, pluss at man slipper å flytte fingeren bort til et scrollehjul eller liknende for å scrolle. Liker veldig godt at man kan ha med "momentum" på scrollingen forøvrig.

 

Når det gjelder blåtann-opplegget vil jeg si det funker helt knirkefritt, har ikke opplevd noen problemer med dårlig signal eller noe sånt så langt.

 

Bortsett fra driverproblemet med musaksellerasjonen vil jeg si musa alt i alt er meget bra, og den er etter min mening uansett en enorm forbedring sammenliknet med forgjengeren Mighty Mouse (noe som ikke akkurat er noen bragd å få til da Mighty Mouse er den mest håpløse musa jeg noensinne har brukt). Den største ulempen for folk flest tror jeg nok vil være at den har så få "knapper", i tillegg til at de som liker å hvile hånda på musa nok bør styre unna.

 

Så er Apple inne på noe her? Ja, jeg synes faktisk det, i allefall på noen punkter. Scrolling vha touchoverflate funker veldig bra i praksis, og er etter min mening overlegent sammenliknet med både scrollehjul og trackball (som trackballen på Mighty Mouse).

 

Det med å erstatte to (evt flere) separate knapper med én sammenhengende overflate slik de har gjort på Magic Mouse har derimot sine klare ulemper. Ikke er det mulig å holde høyre "knapp" nede, mens man så venstreklikker samtidig. Dvs, dette KUNNE vært mulig, hvis de hadde gjort det slik at all berøring av overflaten mens overflaten er trykket ned registreres som trykking på venstre/høyre og evt midtre knapp avhengig av hvor man trykker, men slik ser det ikke ut til å fungere med dagens driver i tillegg til man i såfall uansett ikke vil få den feedbacken man får med fysiske uavhengige knapper.

 

Forøvrig synes jeg godt de kunne inkludert VERTIKAL swipe som et alternativ i driverne. Dvs 1 finger opp/ned for å scrolle opp ned, mens 2 fingre opp/ned resulterer i swipe frem/tilbake. En slik bevegelse føles langt mer naturlig ut, i motsetning til å bevege to fingre sidelengs når man holder musa med andre fingre samtidig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...