Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Bygge opp gulv


Anbefalte innlegg

Skal legge fliser i en entré. Tidligere har det ligget parkett her. Denne er nå fjernet og fliser skal inn. Parketten er en del tykkere enn flisene så tenkte å bygge opp gulvet 10-20mm for at ting skal passe bedre med terskler mm. Underlaget er rette og fine betongelementer. Har ingen planer om varmekabler da dette ligger i 4 etasje, radiator på veggen. Vil det fungere å legge gips? Bør jeg male eller gjøre noe annet for å gjøre gipsen litt vannbestandig? kan vel lekke litt vann gjennom fugene og ned til gipsen. Leiligheten har ikke direkte tilgang til uteområder med søle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har gjort litt research på den lokale byggvarehandelen. Gulvgips er tydligvis tingen å bruke, mye hardere enn vanlige gripsplater. Problemet er nå bare at de kun finnes i 12.5mm tykkelse... har målt litt mer og 6.5mm hadde vært perfekt. 6.5mm hardgips er det vel noe som heter? Vil det fungere på gulv? Alternativer?

 

Fant noe som heter Gyproc Tynnplate Ergo på 6.5mm, men virker ikke helt som de er beregnet for å bruke til gulv.

 

http://www.gyproc.no/konstruksjoner/gulv+med+gulvgips

Endret av fleric
Lenke til kommentar

jeg tror det skal gå bare bra med vanlig 6mm g-u plate. Pappen på den gipsen er bedre motstandsdyktig mot fukt en vanlige gipsplater. Men man bør jo selvfølgelig gjøre det man kan for at det ikke skal komme fukt ned til gipsen. Kommer det fukt til den så tørker ikke plata opp da den er innkledd under flisene. Et par strøk membran kan med fordel rulles på for å hindre at gipsen blir fuktig

Lenke til kommentar

25kg med Hey'di best flyt er herved lagt. Gikk egentlig veldig greit, men usikker på om jeg har fått bygget nok. Blir spennende å prøve med en flis i morra når det er tørt. Hvor mye bygger flislimet? Prøve å legge noe under flisene for å teste, 1-2 cd-plater?

 

liten digresjon... Visste at Maxbo er dyrt, men se på dette:

 

Maxbo - 25kg Hey'di best flyt - 375,-

Byggmakker - 25kg Hey'di best flyt - 259,-

 

Er det "lov"?

Endret av fleric
Lenke til kommentar
Heisann! Lykke til med arbeidet! Du kan forresten få kjøpe 25kg Hey'di best flyt for 899,- hos meg, det er fullt lovlig så lenge du har lyst å betale det! :)

 

Bygde ikke nok med en sekk så måtte kjøpe en sekk til, men så dessverre ikke meldingen din før nå... har allerede kjøpt på BM.... :(

 

Best flyt er gode greier, men må ikke blandes for tykt, litt mer vann enn hva det står på posen så blir det topp :)

Endret av fleric
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...