Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er skadene ved bruk av hasj?


MrBjoern

Anbefalte innlegg

Hasj er etter min mening skadelig og det baserer jeg på tilfellene jeg ser i min jobb. Alt i fra tunge narkomane til nysgjerrige ungdommer/ unge voksne...jenter/ gutter... F.eks. tunge narkomane bruker hasj til slappe av på, roe ned, for å sove osv.. Det synes jeg sier en del om virkningen dette stoffet har. Det slår ikke feil - tunge rusmisbrukere har alltid en klump med hasj på seg.

Hvor mange på jobben din bruker hasj uten problemer? Det vet du nok ikke, men likevel bruker du det du har sett på jobben din som argument.

 

Anekdotiske bevis er ubrukelige. Med anekdotisk så mener jeg personlige erfaringer.

 

Trådstarter spør hva som er skadene ved hasj. Og i tråden er det jo en del som sier minimalt skadelig, mens andre mener det er mer skadelig.

Jeg prøver å få frem hva som er feil av det som blir skrevet i tråden.

 

Det som er vesentlig her er tror jeg, er hvilket utgangspunkt man har når man leser i tråden. Er man nysgjerrig på hasj, lyst til å prøve noe nytt osv så tror jeg man lettere fanger opp de postene som sier at det ikke er noe særlig farlig...Og så motsatt hvis man er skeptisk til hasj, er foreldre e.l.

Er man ute etter å faktisk lære så leser man tråden og bruker andre kilder til å bekrefte informasjonen.

 

Og velger man å bruke hasj så tenker jeg det sier noe om ens holdinger. For så lenge stoffet er å anse som ulovlig (forbrytelse) så velger man altså å bikke over den grensen. Selv om en tenker at hasj burde vært legalisert så er det enn så lenge ikke det i dettte landet.

Jeg ignorerer gjerne lover jeg ser på som urettferdige. Respekt må fortjenes og respekt for loven er ikke et unntak.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror det er motsatt, at før du prøver det så er du spektisk til hva du begir det ut på men når du faktisk prøver det og ser at det så utrolig mye mindre dramatisk enn alle skal ha det til at du mister litt av respekten for at dette faktisk er et ulovlig rusmiddel. Det er nesten litt som sex før du har prøvd det.

Lenke til kommentar

Det som og er feil er jo nettopp dette med at hasjen blir puttet i samme gruppen som heroin o.l noe som er utrolig farlig. Det som kan være farlig er når du prøver hasj og mister eventuell respekt for rusmiddler generelt siden det er så mindre dramatisk enn det du trodde. Så kan det være at neste gang du blir tilbudt piller, heroin eller lignene har mistet litt av den sperren. Kunnskap skaper holdninger. Etikk og moral er bygget på kunnskap og mangelen på kunnskap og/eller frykt i stedet for kunnskap er den eneste grunnen til at det er krig i verden.

Lenke til kommentar

det jeg har lagt merke til i det siste (har en vennegjeng som driver med dette), er at di og alle andre som røyker hasj. har en MASSE sider på nettet di kan refere til hvor det står hvor FANTASTISK dette stoppet er.. 1 julebrus og en japp på at sidene er laga av en hasjrøyker :p

 

og om du går på andre norske sider som f.eks denne som da er laga av foreldre osv som HATER det.. og bare skal lage et skrekkbilde av hasj

 

 

vi trenger noe nøytal informasjon.. da gjelder ikke wiki heller.. for det og er nok satt sammen av en liten fjern gjeng i en kjellerstue :p

 

men hvor få denne nøytrale infoen? jeg har leita rundt nå i mange uker.. for jeg vil bevise min vennegjeng FEIL med at hasj bare er sunt å godt :p

 

men alikevell ikke måtte refere til eksempelet mitt lengre oppe, hvor gjengen min ikke en gang gidder å ta til seg informasjonen pga di mener det er piss.. å den kan jeg fint være enig i..

 

 

er det noen som har noe nøytral info? som hverken kommer fra hasjrøykere eller hajs hatere? :)

Lenke til kommentar
Det som og er feil er jo nettopp dette med at hasjen blir puttet i samme gruppen som heroin o.l noe som er utrolig farlig. Det som kan være farlig er når du prøver hasj og mister eventuell respekt for rusmiddler generelt siden det er så mindre dramatisk enn det du trodde. Så kan det være at neste gang du blir tilbudt piller, heroin eller lignene har mistet litt av den sperren. Kunnskap skaper holdninger. Etikk og moral er bygget på kunnskap og mangelen på kunnskap og/eller frykt i stedet for kunnskap er den eneste grunnen til at det er krig i verden.

Eit utruleg godt poeng. Ein har jo likevel brutt loven, og straffen er vel mykje den same uansett kva rusmiddel ein er i besittelse av. Eller?

Lenke til kommentar

det e faktisk litt rart.. for har du neon gram formye av hasj så blir du tatt for besittelse av narkotika med mulighet for salg..

 

irrelevant om det er X eller heroin eller lille "uskjuldige" hasjen :p

 

så straffen den er hard.. er vell minimum 3 år i sella tror jeg..

 

 

(vil ikke si for sikekrt, men tror det :) )

Lenke til kommentar

de t jeg har hørt av mine veeeldig politlige kilder av hasjrøykere :p

 

er:

 

om du blir stoppa på gata med et gram eller mindre med hasj. å du alerede er i registeret dvs. kjenning av poltid, at du er registrert som røyker.. så får du gå.. pga 1 gram er "brukerdose" så di gjør ikke noe utav det.. har du mer enn det så blir det besittelse men mulighet/hensikt for salg.. da sliter du.. :p

 

 

så di mener vertfall at du kan sprade rundt som du vill men "brukerdose" ha ene har blitt stoppa flerne ganger.. jeg var med en av gangene.. han ble ikke tatt for en dritt.. men er du TYDELIG rusa.. altså helt på tur å sjangler å greier.. så kan det være at di ber deg dra hjem, eskorterer deg hjem eller så såver du på glattsella den natta.. :p

Lenke til kommentar
det jeg har lagt merke til i det siste (har en vennegjeng som driver med dette), er at di og alle andre som røyker hasj. har en MASSE sider på nettet di kan refere til hvor det står hvor FANTASTISK dette stoppet er.. 1 julebrus og en japp på at sidene er laga av en hasjrøyker :p

 

og om du går på andre norske sider som f.eks denne som da er laga av foreldre osv som HATER det.. og bare skal lage et skrekkbilde av hasj

 

 

vi trenger noe nøytal informasjon.. da gjelder ikke wiki heller.. for det og er nok satt sammen av en liten fjern gjeng i en kjellerstue :p

 

men hvor få denne nøytrale infoen? jeg har leita rundt nå i mange uker.. for jeg vil bevise min vennegjeng FEIL med at hasj bare er sunt å godt :p

 

men alikevell ikke måtte refere til eksempelet mitt lengre oppe, hvor gjengen min ikke en gang gidder å ta til seg informasjonen pga di mener det er piss.. å den kan jeg fint være enig i..

 

 

er det noen som har noe nøytral info? som hverken kommer fra hasjrøykere eller hajs hatere? :)

 

Vis dem filmen: The Union: The Business About Getting High

Lenke til kommentar

Til de som hevder at hasj ikke er stort farligere enn tobakk, vil jeg si at de tar grundig feil. Hasj er MYE farligere enn tobakk. Forskning viser at en joint gir 3-20 ganger høyere risiko for lungekreft enn en vanlig sigarett. Og så er det alle andre faktorer med hasj som gjør hasj til et ganske skummelt rusmiddel. Alkohol er på langt nær så farlig som hasj, det er min mening.

Lenke til kommentar
Hasj er MYE farligere enn tobakk. Forskning viser at en joint gir 3-20 ganger høyere risiko for lungekreft enn en vanlig sigarett.

Kvifor? Kor har du høyrt dette? Har du ein kjelde?

Eg veit ikkje om eg nemte dette tidlegare, men iallefall. Eg trur det har mykje med å gjere at ein ikkje nytter filter. I vanlege sigaretter (ferdigsigaretter) har ein jo eit filter.

 

Så eg vil tru at skadene på lungene er mykje dei same som å røyke rulletobakk (eller "badla" på stavangersk). :)

Lenke til kommentar
de t jeg har hørt av mine veeeldig politlige kilder av hasjrøykere :p

 

er:

 

om du blir stoppa på gata med et gram eller mindre med hasj. å du alerede er i registeret dvs. kjenning av poltid, at du er registrert som røyker.. så får du gå.. pga 1 gram er "brukerdose" så di gjør ikke noe utav det.. har du mer enn det så blir det besittelse men mulighet/hensikt for salg.. da sliter du.. :p

 

 

så di mener vertfall at du kan sprade rundt som du vill men "brukerdose" ha ene har blitt stoppa flerne ganger.. jeg var med en av gangene.. han ble ikke tatt for en dritt.. men er du TYDELIG rusa.. altså helt på tur å sjangler å greier.. så kan det være at di ber deg dra hjem, eskorterer deg hjem eller så såver du på glattsella den natta.. :p

 

Det er helt feil!

 

Blir du observert ruset offentlig - blir du kontrollert/ ransaket. Tatt inn for urinprøve og vips har du fått en bot.

 

Har du i tillegg en bruker dose på deg blir det gjerne en bot (kommer ann på om du har saker fra før av) men før du slipper blir det gjerne ransaket hjemme hos deg der du bor.

 

Hoper det seg opp med flere bøter for bruk/ besittelse osv så blir det til slutt en rettsak og kanskje fengsel....

Lenke til kommentar
Hasj er etter min mening skadelig og det baserer jeg på tilfellene jeg ser i min jobb. Alt i fra tunge narkomane til nysgjerrige ungdommer/ unge voksne...jenter/ gutter... F.eks. tunge narkomane bruker hasj til slappe av på, roe ned, for å sove osv.. Det synes jeg sier en del om virkningen dette stoffet har. Det slår ikke feil - tunge rusmisbrukere har alltid en klump med hasj på seg.

Hvor mange på jobben din bruker hasj uten problemer? Det vet du nok ikke, men likevel bruker du det du har sett på jobben din som argument. Ingen bruker hasj hos oss!

 

Anekdotiske bevis er ubrukelige. Med anekdotisk så mener jeg personlige erfaringer. Personlig erfaringer er ikke ubrukelig. Kunnskap kommer av erfaringer - - også din. Jeg har ikke påstått å ha rett - men har bassert mine uttalelser på hundrevis at samtaler med jenter/ gutter/ menn/ kvinner/ rusmisbrukere osv....

Trådstarter spør hva som er skadene ved hasj. Og i tråden er det jo en del som sier minimalt skadelig, mens andre mener det er mer skadelig.

Jeg prøver å få frem hva som er feil av det som blir skrevet i tråden. Feil? Hva er feil? Folk formidler sine kunnskaper - er det feil?

Det som er vesentlig her er tror jeg, er hvilket utgangspunkt man har når man leser i tråden. Er man nysgjerrig på hasj, lyst til å prøve noe nytt osv så tror jeg man lettere fanger opp de postene som sier at det ikke er noe særlig farlig...Og så motsatt hvis man er skeptisk til hasj, er foreldre e.l.

Er man ute etter å faktisk lære så leser man tråden og bruker andre kilder til å bekrefte informasjonen. Vi sterkt uenige vi to - det trenger man ikke være Einstein for å skjønne, men at du ikke kan strekke deg til å være med på at for mange i denne sak vil det avhengige litt av hvilken leir du tilhører...

Og velger man å bruke hasj så tenker jeg det sier noe om ens holdinger. For så lenge stoffet er å anse som ulovlig (forbrytelse) så velger man altså å bikke over den grensen. Selv om en tenker at hasj burde vært legalisert så er det enn så lenge ikke det i dettte landet.

Jeg ignorerer gjerne lover jeg ser på som urettferdige. Respekt må fortjenes og respekt for loven er ikke et unntak.Fryktelig usakelig og skremmende holding

Endret av Reggy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hasj er MYE farligere enn tobakk. Forskning viser at en joint gir 3-20 ganger høyere risiko for lungekreft enn en vanlig sigarett.

Kvifor? Kor har du høyrt dette? Har du ein kjelde?

Eg veit ikkje om eg nemte dette tidlegare, men iallefall. Eg trur det har mykje med å gjere at ein ikkje nytter filter. I vanlege sigaretter (ferdigsigaretter) har ein jo eit filter.

 

Så eg vil tru at skadene på lungene er mykje dei same som å røyke rulletobakk (eller "badla" på stavangersk). :)

 

 

Hasj inneholder ikke noe radioaktivt. Se på sigaretter. 500 tusen++ dør hvert år av røykeskader. 0 har dødd av cannabis. Så du tar rimelig feil. Få fakta riktig før du poster.

Lenke til kommentar
Hasj er MYE farligere enn tobakk. Forskning viser at en joint gir 3-20 ganger høyere risiko for lungekreft enn en vanlig sigarett.

Kvifor? Kor har du høyrt dette? Har du ein kjelde?

Eg veit ikkje om eg nemte dette tidlegare, men iallefall. Eg trur det har mykje med å gjere at ein ikkje nytter filter. I vanlege sigaretter (ferdigsigaretter) har ein jo eit filter.

 

Så eg vil tru at skadene på lungene er mykje dei same som å røyke rulletobakk (eller "badla" på stavangersk). :)

Her. Det slår bena under ganske mye tull om at hasj ikke er mer farlig enn tobakk. Det er en grunn til at hasj, eller taperrøyk, er forbudt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...