Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hva er skadene ved bruk av hasj?


MrBjoern

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jaaaa. Ta heller heroin som sitter i kroppen i 1-3 dager enn hasj som sitter i 3-4 uker for å ikke bli tatt

 

Det handler ikke bare om å bli tatt. De fleste blir det aldri - og hvertfall sjeldent i høyere sosial klasse.

 

Tar du heroin, regner jeg med du krysser en grense de fleste her ikke tenker de vil krysse - - selv om de vil tillate seg å bruke hasj...

 

Mer fortjener ikke innlegget ditt å bli kommentert.

Lenke til kommentar
Siden hasj IKKE er kjemisk avhengighetsskapene som tobakk, heroin osv er det heller ingen større fare for å bli avhengig av dette som det er å bli alkoholiker av alkohol.

 

Sett under lupen er alkohol og tobakk så uendelig mye værre rusmiddler enn hasj med tanke på skader. Røyk dreper 50% av alle som røyker og vodka skader hele kroppen, splitter familier, er årsaken til så sinnsykt mange drap, voldsepisoder osv at det ved misbruk er ekstremt farlig. Når har du hørt om noen som har død av hasj? Overdose? En mann drepte en annen i hasjrus? Voldtekt i hasjrus?

 

Så fordi hasj "ikke er verre" enn tobakk og alkohol vil du innføre ENDA ett rusmiddel for nordmenn? Ja, det er jo akkurat det vi behøver (ironi)

Som jeg sa over; hasjis KAN være mye mere kreftfremkallende enn tobakk. Så at det er så mye mere uskyldig enn tobakk er jeg ikke med på. Har du sett disse hasjnissene som har røyka i 10+ år? De ser jo absolutt ikke gode ut. De påstår selv at de bare har røyka hasj.. Uten at jeg nødvendigvis ikke tar påstanden deres for god fisk.

Alle stoffer har bivirkninger!

 

"Siden hasj IKKE er kjemisk avhengighetsskapende...?" Jeg vil påstå at ALLE narkotiske stoffer påvirker sentralnervesystemet, noe som fører til rus og gradvis toleranseutvikling! Utgiftene blir ergo større. Jeg har også sett "hasjnissene: magre med haka på slep. Men de føler seg vel heeelt toppers sjøl :)

Lenke til kommentar
Siden hasj IKKE er kjemisk avhengighetsskapene som tobakk, heroin osv er det heller ingen større fare for å bli avhengig av dette som det er å bli alkoholiker av alkohol.

 

Sett under lupen er alkohol og tobakk så uendelig mye værre rusmiddler enn hasj med tanke på skader. Røyk dreper 50% av alle som røyker og vodka skader hele kroppen, splitter familier, er årsaken til så sinnsykt mange drap, voldsepisoder osv at det ved misbruk er ekstremt farlig. Når har du hørt om noen som har død av hasj? Overdose? En mann drepte en annen i hasjrus? Voldtekt i hasjrus?

 

Så fordi hasj "ikke er verre" enn tobakk og alkohol vil du innføre ENDA ett rusmiddel for nordmenn? Ja, det er jo akkurat det vi behøver (ironi)

Som jeg sa over; hasjis KAN være mye mere kreftfremkallende enn tobakk. Så at det er så mye mere uskyldig enn tobakk er jeg ikke med på. Har du sett disse hasjnissene som har røyka i 10+ år? De ser jo absolutt ikke gode ut. De påstår selv at de bare har røyka hasj.. Uten at jeg nødvendigvis ikke tar påstanden deres for god fisk.

Alle stoffer har bivirkninger!

 

"Siden hasj IKKE er kjemisk avhengighetsskapende...?" Jeg vil påstå at ALLE narkotiske stoffer påvirker sentralnervesystemet, noe som fører til rus og gradvis toleranseutvikling! Utgiftene blir ergo større. Jeg har også sett "hasjnissene: magre med haka på slep. Men de føler seg vel heeelt toppers sjøl :)

 

Det var da litt stereotypisk sagt.

Lenke til kommentar
Lenge siden jeg var på det foredraget jeg tenker på, av en person med psykoser, kronisk schizofren eller noe sånt, og syntes å huske at vedkommende anså sin debut med hasj som en medvirkende årsak til den kroniske lidelsen. Jeg googlet derfor på hasj psykoser og fikk fram flere treff, blant annet dette: "En firedel av dem som utvikler psykose har nylig brukt hasj. Røyking av hasj tidlig i livet gir en betydelig økt risiko for å utvikle alvorlig psykisk sykdom."

Ha litt kildekritikk da. Ja, cannabis kan bidra til å utvikle schizofreni hvis du allerede har latent schizofreni. Med andre ord: Han ville mest sannsynlig fått schizofreni uansett, bare litt senere.

 

En fordel med legalisering ville vært utvikling av planter med svært høyt CBD innhold. Det er bare THC som bidrar til schizofreni, CBD er antipsykotisk og vil motvirke schizofreni. Cannabis kan derfor virke begge veier.

 

Hva er vitsen, sier jeg bare, har du aldri prøvd så vil det heller ikke være et savn! :thumbdown:

Hva er vitsen med å gjøre noe som helst som medfører en viss fare? Fordi det er kjekt.

 

Hvis du vil leve livet ditt i en boble så er det greit for meg. Jeg vil bruke livet mitt til å oppleve ting og ha det kjekt.

 

 

Trådstarter: Her kan du finne en del god informasjon om cannabis: http://www.erowid.org/plants/cannabis/cannabis.shtml

He-he, er ikke nettopp det å røyke hasj som er litt boblete da? Sitte på rævva og dampe og flire av sine egne hallusinasjoner og vrangforestillinger!? Toppers, bygger selvtillit og gir nye opplevelser og livserfaringer :D ?

Er du "heldig" så kan du pådra deg permanente hallusinasjoner og vrangforestillinger også. Håper for din del det ikke bare dreier seg om rosa elefanter, de blir litt kjedelige i lengden, eller? Ikke minst så kan cannabisbruk også ha en dempende effekt, og kan føre til vedvarende "sløvhet" og tiltaksløshet. Du vet: mager kropp haka på slep og et fjollete flir. Partneren m¨i det minste være påvirka selv for å bli tent! Fare for å bli blakk også, for forbruk av alle narkotiske stoffer fører til gradvis toleranseutvikling. Det blir altså dyrere å dyrere å flire! :yes:

Lenke til kommentar
Cannabis har bivirkninger, men de er som regel små, sjeldne og ikke et problem for normal bruk.

 

Feil.

Cannabis har sine bivirkninger også, men disse oppstår hovedsakelig ved langtids bruk.

 

Noen av de kjente bivirkningene :

 

Folk blir sløve. Over lang tids bruk blir denne effekten mer prominent og varer lenger selv om man røyker mindre. (Sannsynligvis pga saturering av THC I nervesystemet?).

 

Paranoia / Schizofreni : Langtidsbrukere har større sannsynlighet for å utvikle neuroser.

 

Finnes vel nok sider som kan vise til seriøse studier , her er en rask blanding av useriøse / og seriøse sider.

 

 

http://www.hc-sc.gc.ca/hc-ps/drugs-drogues...annabis-eng.php

http://alcoholism.about.com/cs/pot/a/blucsd030628.htm

http://www.well.com/user/woa/fspot.htm

 

 

Personlig er jeg veldig skeptisk til Hasj contra ren marijuana / cananbis rett og slett fordi det finnes uskrupuløse personer som kan velge å tilsette "hasjen" noe ekstra for å tjene mer penger på den...

Lenke til kommentar

Jeg som tidligere hasjrøyker vil bare si at den kommentaren om at man blir fredelig av hasj er bare tull. Eller i stedet relativ til personen det gjelder, derfor akkurat som med alkohol. Hasj på samme måte som alkohol bryter ned de hemningene man har naturlig. Det vil si at når man har røyket en del, akkurat som om man har drukket en del, så er man mere i stand til å gjøre ting man ellers kanskje ikke ville gjort. Du blir ofte mere likegyldig til andres følelser. Så en kødd som røyker hasj vil mest sannsynlig bli en enda værre kødd når han har røyka. Dette har jeg sett, erfart og opplevd mange ganger gjennom mine år i hasjrøyken.

 

Det er som med hasj som alkohol. Røyker du hver dag hele tiden så mener jeg det kan sammenlignes med å drikke alkohol hele tiden også. Begge deler har betydelige bivirkninger på både psyke og kropp. Problemet med hasj i norge er bare at de fleste som blir introdusert for hasj blir det av folk som røyker mye og derfor får dårlige "forbilder" for sitt forbruk noe som leder til misbruk. Røyker man hele tiden er man narkoman akkurat som at man er alkoholiker om man drikker hele tiden. Det blir tullete og teit å ro seg bort fra det. Overdrevet bruk er skadelig. Noen burde ikke begynne i det hele tatt men det er nærmest umulig å vite hvem som "burde" begynne eller ikke. Og når skadene er der kan det allerede være for sent.. Litt å tenke på?

Lenke til kommentar

Hvilken sykdom du fikk som resulterte i 3 måneder sykdom? Og hvordan kan du påstå at dette var et direkte resultat av hasjen? Og desutten røyke hver dag er helt på tryne og er et veldig klart misbruk. Du hadde garantert blitt mye verre mye raskere hvis du hadde drukket alkohol hver dag. Eller spist McDonalds hver dag. Å bruke klare misbruk som basis for argumenter og ting generelt er veldig feil.

 

Hele poenget er jo at alkohol er lovlig mens hasj er ulovlig selv om skadene av alkohol er verre. Misbruk av alt er skadelig uansett hva det er så du kan ikke bruke det som et eksempel. Det er derfor det heter misbruk.

 

Dere som sier dere er eks hasj brukere, hvis dere hadde et normalt fornuftig og stabilt forbruk på 1 joint i uka eller 2 i måneden. Hadde dere forstatt kunne påstå at det hadde vært så skadelig som alle skal ha det til?

Lenke til kommentar
Lenge siden jeg var på det foredraget jeg tenker på, av en person med psykoser, kronisk schizofren eller noe sånt, og syntes å huske at vedkommende anså sin debut med hasj som en medvirkende årsak til den kroniske lidelsen. Jeg googlet derfor på hasj psykoser og fikk fram flere treff, blant annet dette: "En firedel av dem som utvikler psykose har nylig brukt hasj. Røyking av hasj tidlig i livet gir en betydelig økt risiko for å utvikle alvorlig psykisk sykdom."

Ha litt kildekritikk da. Ja, cannabis kan bidra til å utvikle schizofreni hvis du allerede har latent schizofreni. Med andre ord: Han ville mest sannsynlig fått schizofreni uansett, bare litt senere.

 

En fordel med legalisering ville vært utvikling av planter med svært høyt CBD innhold. Det er bare THC som bidrar til schizofreni, CBD er antipsykotisk og vil motvirke schizofreni. Cannabis kan derfor virke begge veier.

 

Hva er vitsen, sier jeg bare, har du aldri prøvd så vil det heller ikke være et savn! :thumbdown:

Hva er vitsen med å gjøre noe som helst som medfører en viss fare? Fordi det er kjekt.

 

Hvis du vil leve livet ditt i en boble så er det greit for meg. Jeg vil bruke livet mitt til å oppleve ting og ha det kjekt.

 

 

Trådstarter: Her kan du finne en del god informasjon om cannabis: http://www.erowid.org/plants/cannabis/cannabis.shtml

 

He-he, er ikke nettopp det å røyke hasj som er litt boblete da? Sitte på rævva og dampe og flire av sine egne hallusinasjoner og vrangforestillinger!?

Nei. Cannabis forbedrer det du allerede driver med. Skal du likevel sitte på ræva så hvorfor ikke ha det litt kjekkere når du gjør det? Skal du gå en tur så hvorfor ikke gjøre turen litt kjekkere? Skal du høre på musikk så hvorfor ikke gjøre musikken enda litt bedre? Osv.

 

Man hallusinerer ikke (muligens litt farger og CEV*, men hva gjør vel det?) på hasj. Vrangforestillinger får man heller ikke.

 

Med "boble" så mener jeg å isolere seg fra alt som medfører en viss fare. Livet blir ganske kjedelig hvis man lever det slik.

 

Toppers, bygger selvtillit og gir nye opplevelser og livserfaringer :D ?

Tror ikke du helt har forstått dette. Man røyker ikke hasj for å få livserfaringer, man røyker hasj for å ha det kjekt.

 

Er du "heldig" så kan du pådra deg permanente hallusinasjoner og vrangforestillinger også. Håper for din del det ikke bare dreier seg om rosa elefanter, de blir litt kjedelige i lengden, eller?

Nei. Cannabis er ikke et hallusinogen og vil ikke gi deg HPPD*.

 

Ikke minst så kan cannabisbruk også ha en dempende effekt, og kan føre til vedvarende "sløvhet" og tiltaksløshet.

Bare ved overdreven bruk og bare så lenge bruken pågår. Slutt eller ta en pause og sløvheten forsvinner etter noen dager.

 

Du vet: mager kropp haka på slep og et fjollete flir. Partneren m¨i det minste være påvirka selv for å bli tent!

Anekdotiske bevis er ubrukelige.

 

Fare for å bli blakk også, for forbruk av alle narkotiske stoffer fører til gradvis toleranseutvikling. Det blir altså dyrere å dyrere å flire! :yes:

Ha litt selvkontroll og du blir ikke blakk. Ta en pause hvis toleransen blir for høy.

 

 

Du vet ikke hva du snakker om og bør lese om temaet før du kommer med flere påstander. Jeg anbefaler at du begynner her: http://www.erowid.org/plants/cannabis/cannabis.shtml

 

"Informasjon" om cannabis som du får ifra media, skoler, mot-grupper og regjeringen bør du holde deg unna. Det du får høre der grenser som regel på løgn.

 

 

 

CEV: Closed eye visuals.

HPPD: Hallucinogen persisting perception disorder.

Endret av FLarsen
Lenke til kommentar
"Informasjon" om cannabis som du får ifra media, skoler, mot-grupper og regjeringen bør du holde deg unna. Det du får høre der grenser som regel på løgn.

 

 

CEV: Closed eye visuals.

HPPD: Hallucinogen persisting perception disorder.

 

Det er nok dessverre øyet som ser - når man skal vurdere løgn eller farlighet.

 

Man kommer ikke utenom at hasj for mange er inngangen til et liv i rus.

 

Og ja mange klarer sikkert å ha fornuftig forhold til hasj og ikke bikke over grensen, men det er mange som ikke klarer det. Det ser jeg hver dag i min jobb.

Lenke til kommentar
"Informasjon" om cannabis som du får ifra media, skoler, mot-grupper og regjeringen bør du holde deg unna. Det du får høre der grenser som regel på løgn.

 

 

CEV: Closed eye visuals.

HPPD: Hallucinogen persisting perception disorder.

 

Det er nok dessverre øyet som ser - når man skal vurdere løgn eller farlighet.

Jeg sa "grenser som regel på løgn". Det var en måte å si at informasjonen der som regel ikke er særlig pålitelig.

 

Når det gjelder fare så er det bare å se på effektene. Det er ikke helt ufarlig, men det er ikke særlig farlig heller. De [få] store farene må man allerede være utsatt for.

 

 

Man kommer ikke utenom at hasj for mange er inngangen til et liv i rus.

:roll:

 

Gatewayhypotesen er tull, noe som har blitt bevist flere ganger. Folk begynner kanskje med hasj, men hasj er ikke grunnen til at de fortsetter med sterkere stoffer. Correlation is not causation.

 

Og ja mange klarer sikkert å ha fornuftig forhold til hasj og ikke bikke over grensen, men det er mange som ikke klarer det. Det ser jeg hver dag i min jobb.

De fleste klarer å ha et fornuftig forhold til hasj. Skrekkeksemplene og stereotypene er bare toppen av isfjellet, et mindretall. Flertallet klarer seg helt fint (men de hører du ikke om i media).

Lenke til kommentar

Hasj er etter min mening skadelig og det baserer jeg på tilfellene jeg ser i min jobb. Alt i fra tunge narkomane til nysgjerrige ungdommer/ unge voksne...jenter/ gutter... F.eks. tunge narkomane bruker hasj til slappe av på, roe ned, for å sove osv.. Det synes jeg sier en del om virkningen dette stoffet har. Det slår ikke feil - tunge rusmisbrukere har alltid en klump med hasj på seg.

 

Trådstarter spør hva som er skadene ved hasj. Og i tråden er det jo en del som sier minimalt skadelig, mens andre mener det er mer skadelig.

 

Det som er vesentlig her er tror jeg, er hvilket utgangspunkt man har når man leser i tråden. Er man nysgjerrig på hasj, lyst til å prøve noe nytt osv så tror jeg man lettere fanger opp de postene som sier at det ikke er noe særlig farlig...Og så motsatt hvis man er skeptisk til hasj, er foreldre e.l.

 

Og velger man å bruke hasj så tenker jeg det sier noe om ens holdinger. For så lenge stoffet er å anse som ulovlig (forbrytelse) så velger man altså å bikke over den grensen. Selv om en tenker at hasj burde vært legalisert så er det enn så lenge ikke det i dettte landet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...