Gå til innhold

Canon G11 - første erfaringer ...


Anbefalte innlegg

Jeg hentet mitt G11 hos FotoVideo i går, og har prøvd en del av kameraets muligheter i helgen. Erfaringene mine så langt er i hvert fall at dette er et solid og greit kamera med mer enn nok av innstillingsmuligheter.

 

Jeg tar en en bilder av modellbygging, og den utvippbare skjermen var et viktig argument for valget av G11. Det er lett å komme til for nærbilder der hvor en speilrefleks ellers ikke får plass. Jeg synes det derfor var god grunn til å vente på G11 da mitt forrige kamera - en PowerShot A95 - tok kvelden for en tid tilbake. Erfaringen mine fra tidligere er ellers diverse Canon SLR (filmbasert) kameraer. Er derfor godt å igjen få prøve alle manuelle innstillinger. Jeg kjøpte også en Canon 270EX-blits, og jeg likte muligheten for å justere blitsstyrken fra kameraet. Nærbilder er ofte en utfordring dersom det er nødvendig med ekstra lys (blits).

 

Når det gjelder høye ISO-verdier så synes ikke jeg at bildene jeg har tatt i helgen ble særlig mer kornete enn forventet. Det kan derfor synes som valget av mindre antall pixler og bedre bildeprosessering på G11 har vært et riktig valg av Canon.

 

G11 er jo ikke blant de billigste kompaktkameraene, men jeg synes både at kameraets solide look og alle innstillingsmulighetene, gjør at det er verdt prisen.

 

Greit å høre hva andre mener. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med å legge ved noen bilder ?
En tur ute i helgen gav disse eksemplene:

 

test1%20G11%20200.jpg

1/1250 sek

f 8.0

ISO 1600

6,1mm (28mm)

Hele bildet ser du her.

 

 

test2%20G11%20200.jpg

1/200 sek

f 5.6

ISO 80 (auto)

9,8mm (45mm)

Hele bildet ser du her.

 

Bildene er beskåret litt i kantene, men er i praksis høyeste oppløsning - 10 mp.

Jeg forsøkte å legge inn bildene i RAW-format, men det gikk ikke med min versjon av Photoshop 6.0.

Lenke til kommentar
Er det standard Photoshop eller Photoshop Elements 6 du har?
Jeg har den ordinære Photoshop 6.0 - altså ikke PS Elements.

 

Det fulgte med et bilderedigeringsprogram Canon DPP med kameraet, men den greier bare å konvertere RAW-filene til PS 7.0 eller høyere.

 

Noen som har tips for hvordan få tilgang til å redigere bildene (som lagres i Canons .CR2-format) med Photoshop 6.0 ?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei

Jeg er helt fersk i dette forumet og fersk eier av et Canon G11. Jeg kjøpte den i går, og greier ikke å få opp alternativet for RAW i menyen. Menyen stemmer ikke med det som beskrives i manualen. Har jeg gjort noe fundamentalt feil eller er det noe feil med kamerat?

 

Med vennlig hilsen

Ketil

Lenke til kommentar

Jeg tipper du ikke får opp raw-alternativet fordi du har innstillingshjulet på feil "program". Du må ha det på "P", lukkerprioritert, blenderprioritert eller "M" for å kunne ta bilder i raw-format.

 

Jeg kom selv borti problemet med at eldre utgaver av Photoshop ikke leser rw-formatet til nyere kameraer(Poweshot S90 og 5D II), men en kan omgå dette ved å kjøre raw-filene gjennom Adobes dng-konverter: http://www.adobe.com/products/dng/

 

eitp

Endret av eitp
Lenke til kommentar
Jeg tipper du ikke får opp raw-alternativet fordi du har innstillingshjulet på feil "program". Du må ha det på "P", lukkerprioritert, blenderprioritert eller "M" for å kunne ta bilder i raw-format.

 

Jeg kom selv borti problemet med at eldre utgaver av Photoshop ikke leser rw-formatet til nyere kameraer(Poweshot S90 og 5D II), men en kan omgå dette ved å kjøre raw-filene gjennom Adobes dng-konverter: http://www.adobe.com/products/dng/

 

eitp

 

Takk! Det redda dagen, og vel så det! :-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+149837134
Jeg tipper du ikke får opp raw-alternativet fordi du har innstillingshjulet på feil "program". Du må ha det på "P", lukkerprioritert, blenderprioritert eller "M" for å kunne ta bilder i raw-format.

 

Jeg kom selv borti problemet med at eldre utgaver av Photoshop ikke leser rw-formatet til nyere kameraer(Poweshot S90 og 5D II), men en kan omgå dette ved å kjøre raw-filene gjennom Adobes dng-konverter: http://www.adobe.com/products/dng/

 

eitp

Jeg har S90. Photoshop Elements 8 klarer å konvertere rawfilene. Det gjør ikke eldre versjoner av elements jeg har testet. Tipper det samme gjelder G11.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...