Gå til innhold

foring av katt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter den erfaringen jeg har så er det ikke lurt å ha mat i skålen hele tiden da mange katter vil spise mer enn de trenger og dermed bli overvektige. Dette varierer fra rase til rase (og gjerne katt til katt), men mange katter tenker at de må spise så lenge det er mat tilgjengelig selv om de har fått nok i tilfellet det skulle endre seg senere og bli mangel på mat igjen.

 

Hvertfall det jeg har å si om den saken. Har bare hatt en katt selv, så kan ikke vite hvor vanlig dette er.

Endret av SiMoB
Lenke til kommentar

Husk også på å være forsiktig med snaddermat til de da de lett kan bli bortskjemt og sære på matvanene og dermed nekte å spise vanlig tørrfor.

Litt som oss mennesker, er en vant med å få fløtegratinerte poteter og svinestek hver dag vil en jo sette seg litt på bakbeina om det dukker opp brødskiver med brunost en dag.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Katter bør ha fri tilgang til tørrfor. De aller fleste regulerer mengden fint selv. Katter spiser mange små måltider gjennom dagen, derfor er det ikke heldig og gi katten bare et par måltider per dag, det er ikke naturlig for dem.

Lenke til kommentar
Katter bør ha fri tilgang til tørrfor. De aller fleste regulerer mengden fint selv. Katter spiser mange små måltider gjennom dagen, derfor er det ikke heldig og gi katten bare et par måltider per dag, det er ikke naturlig for dem.

Ja. Katten min spiser når hun vil. Husk å fylle på etter hvert som den spiser opp. Ha alltid friskt vann i skålen også. :)

Lenke til kommentar

Man kan velge å sette ut tørrfor til katten så den spiser som den vil, men det er ikke nødvendig. Personlig foretrekker jeg å regulere matinntaket til kattene selv, mens fruen er mer gavmild kan man si. Har to hun-katter som er steriliserte her og, der den ene er moderat på matinntaket mens den andre spiser så mye som overhodet mulig (og har blitt overvektig).

Når vi blir borte over lengre tid setter vi frem tørrfor så de har mat for dagen, men er alltid redd for at den ene spiser godt over kvanta mens den moderate kommer til kort og får for lite mat. Poenget er, ha heller oversikt over matinntaket til katten enn å gi den fri tilgang. For når den må "rasjonere" så er den ikke i stand til det ellers. (Finnes sikkert untak, men men).

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Vi har alltid en stor skål med tørrfôr stående til kattene, (og vann selvfølgelig) og de regulerer inntaket sitt selv. 2 steriliserte hunnkatter

Men er det nok med tørrfór?

Vår har kun fått det, alltid mat i skåla. Heller litt tynn katten vår, hannkatt, mye på tur. Lurt å gi den noe ekstra godbit innimellom kanskje? . Fin katt kommer inn på kvelden å sover i senga si hele natta. Og er stadig hjemmom i løpet av etterm og kvelden. form og dagen er den mye ute på tur :roll:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

mine har fritt med tørrfor og vann. får sjelden bløtfor, katter har ingen behov for å få det. er mye sunnere med et godt tørrfor. sier dyrlege.

 

å det blir så vanvittig med mas når jeg nermer meg kjøleskapet om di får bløtfor :p

 

orker ikke det..

 

men di får snop da, katte snop seff. av forsjellige former som blir kjøpt hos dyrlege eller dyrebutikk med tørka fisk osv. det synst di er drit gøy :)

 

mine er to innekatter da. han ene er 1år og 3 mnd og han andre er 11 mnd

Lenke til kommentar

ikke overvekt her heller. storepus er kastrert og da fikk han sånn sekk med for for kastrerte katter. men han tapte seg så mye på det så jeg måtte gå over på det andre igjenn.

 

hadde fått skryt fra dyrlege og alt om at han var så perfekt i formen osv, så skulle han tape seg slik. kan vi ikke ha noe av :p

 

men han er fin igjenn nå da :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kattene mine hadde en periode hvor de fikk fri tilgang på tørrfor. Det endte med at de ble overvektige begge to. Nå fôrer jeg kattene flere ganger daglig, men passer på å ikke gi dem alt for masse hver gang. Synes dette er en god løsning. Vann har de selvsagt tilgang til hele tiden.

Jeg gir dem også våtfor noen ganger i uken.

Dette er bare fra egen erfaring, det spørs vel helt om katten klarer å "begrense seg" ?

Endret av LivM
Lenke til kommentar

Samtlige dyr familien min har hatt har hatt fri tilgang til mat og vann.

Katten foreldrene mine har nå får våt-for 2-3 ganger om dagen, alt etter hva katten selv vil ha, men har tørrfor hele tiden.

Min erfaring er at dyr generellt regulerer mate-inntaket sitt selv, de er tross alt lagd for at ingen andre skal passe på dem.

 

LivM: om kattene er vant med å få mat noen få ganger om dagen og plutselig får masse mat hele tiden er det klart de spiser mer og legger på seg.

Slikt må tas fra de er små.

Lenke til kommentar

Samtlige dyr familien min har hatt har hatt fri tilgang til mat og vann.

Katten foreldrene mine har nå får våt-for 2-3 ganger om dagen, alt etter hva katten selv vil ha, men har tørrfor hele tiden.

Min erfaring er at dyr generellt regulerer mate-inntaket sitt selv, de er tross alt lagd for at ingen andre skal passe på dem.

 

LivM: om kattene er vant med å få mat noen få ganger om dagen og plutselig får masse mat hele tiden er det klart de spiser mer og legger på seg.

Slikt må tas fra de er små.

 

Det var fra da kattene mine var helt unge de hadde fri tilgang på for. Dette gikk fint de første årene, men etterhvert la begge to alt for masse på seg og vi ble nødt til å passe på at de ikke hadde fri tilgang på for hele tiden for å prøve å unngå at de ble så voldsomt overvektige. Kan ha noe med at de legger lettere på seg jo eldre de blir? Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...