Gå til innhold

Du har krav på en bedre lånetelefon!


Anbefalte innlegg

@åsmund

"basis funksjonene som en mobil skal ha"

 

Hvordan ville du vinklet dette om jeg f.eks kjøpte en 5800 navigation edition - Ville jeg fått en gps eller mobil som erstatning om den måtte repareres?

Telefonen har jo ellers et hav av funksjoner, men poenget er at flere og flere telefoner blir solgt nettopp fordi det er flust med funksjoner på dem og begrepet "basis funksjoner" vil iløpet av de neste årene antagelig inkludere vanvittig mye mer enn adressebok fargeskjerm og polyfoniske ringelyder.

 

Sammenligning med bil er også litt snodig... hvis du mener det tar 3 uker å reparere en Q7 så er det ikke uten grunn at toyota selger mest

Endret av findon
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
At du mener serviceinstillingen i Norge er imponerende skal du få lov til å mene, men etter å vært i USA, Tyskland og Storbritannia så synes jeg selv vi generelt sett er for dårlige, men det er nå så. Det er vel bare jeg som er kravstor.

 

 

Sånn helt seriøst, vet du i det hele tatt hvordan reklamasjon og service fungerer i bl.a USA og Sverige siden du sier det er så mye bedre? I usa er det ikke engang krav på garanti fra produsent! Du må BETALE for å få garanti, altså er det bare å si takk og farvel til produktet om det tar kvelden. I Vårt kjære naboland sverige har man stortsett 1år garanti og etter det står du alene.. så vi i norge er svært bortskjemte på reklamasjonsbiten og har ingenting å klage på kontra andre land :)

Lenke til kommentar

@Slettet-qtXdRFbtay

Må si når jeg leser dine forsøk på tall så blir jeg bare oppgitt (og lattermild).

 

Om det leveres 100 telefoner i snitt pr uke til reparasjon ned snittpris 2 000 kr ny, betyr det at brutto salgsverdi på disse er 10,4 mill kr. En kostnad på 400 000 er ca 4 % av dette.

 

Nå regner jeg ikke med at 100 % av solgte telefoner kommer inn til reparasjon, om 20 % kommer inn er det faktisk så høy feilprosent blablabla osv smile.gif

Så har du helt glemt at butikkene ofte har bare rundt 5-10% bf på telefoner og at mange selges med abo slik at gjennomsnittsprisen på selve salget er under 2000kr. Du kan ikke se på kun omsetning og tro butikken kan leve av det. Tallet til Slettet-qtXdRFbtay er svært svevende, men likevel om vi da sier en utgift på 100-200k på bare lånetelefoner, betyr det SVÆRT mye for bedrifter med så lav bruttofortjeneste på produktene

Lenke til kommentar

@sindrejl:

 

Som nevnt tidligere, butikkens avanse/bruttofortjeneste er irrelevant når det gjelder hvilke rettigheter jeg har etter forbrukerkjøpsloven. Butikken kan ikke innskrenke de med argumentet at vi har så liten fortjeneste. At butikken har for små marginer er butikkens problem.

 

Ellers kan en butikk/nettbutikk med bruttofortjeneste på 5 % økonomisk gjøre det langt bedre enn en med 20 % (selve bunnlinja). Det avhenger av volum og kostnadsstruktur, så bruttofortjenste forteller minimalt om hvordan man driver.

 

Og jeg glemmer ikke noe av det du nevner, trolig kan jeg langt mer akkurat om det feltet en de fleste, men det er som sagt ikke relevant i denne sammenheng.

 

100 - 200 000 kr vil ellers aldri vurderes som en stor kostnad om omsetningen er på 10 - 20 mill kr. Og det vil således aldri vurderes som en ulempe/kostnad etter loven som gjør at han kan si nei til kundens krav om en lånetelefon. Det betyr faktisk ikke mer enn 20 - 40 kr pr telefon med snittpris på 2 000 kr.

 

Så slutt å heng dere opp i butikkenes bruttofortjeneste, den har intet med saken å gjøre. Og som jeg også har sagt tidligere, klarer ikke butikken økonomisk å håndtere forbrukerkjøpslovens rettigheter, har den ikke livets rett. Når man setter priser skal man alltid ta hensyn til de kostnader garanti, reklamasjon, forbrukerrettigheter etc medfører.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

I dag fikk jeg min lånetelefon fra Moobi, mens jeg venter på at min nye HTC Desire HD kommer tilbake fra "service".

 

Dere som synes at en Nokia 1208 er en grei erstatning mens min HTC Desire HD er inne til Moobi kan dra en viss plass.

 

Det er KLART at jeg forventer å få en lånetelefon som iallefall ligger i noe samme gaten når det gjelder funksjonalitet. JEG tar det opp med butikken, og om butikken syter for dette, kan vel DE ta det opp med SIN leverandør.

 

Sett at du hadde kjøpt deg en splitter ny Audi Q7. Delvis fordi du er avhengig av 4-hjulstrekk der du ferdes, delvis fordi veien er så dårlig at du trenger den ekstra bakkeklaringen den nye bilen din har. Dagen etter kjøpet stopper bilen, og etter litt om og men får du fraktet bilen på verksted. Der blir du fortalt at feilen går på garantien, men at det vil ta 2-3 uker for å rette opp i den. Du spør om lånebil, men får til svar at først etter 1 uke har du krav på dette, selv om verkstedet VET at det vil ta lengre tid å fikse bilen. Etter 1 uke har gått, drar du tilbake til verkstedet, og etter litt om og men blir du tilbydd en 15 år gammel Mazda 323.

 

Er det greit?? Jeg forventer ikke å få en "Audi Q7", men jeg vil gjerne ha en med "firehjulstrekk" og "ekstra bakkeklaring".

 

nokia-1208-mobile-phone2-281x300.jpg

 

htc-desire-hd.jpg

Endret av borgermeister
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...