Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut som komplett sin 1156 coolermaster V8 kjøler bracket aldri kommer så jeg prøvde meg ut med stock vifta mi som fulgte med I5'en.

 

Prøvde opptil 4,01GHz og det kjørte 100% stabilt :)

Temperaturen på full load lå på +/- 70 grader.

Kjørte 191MHz avlest til 4,01GHz ved multipler x21 ved full load.

 

Ganske fornøyd, prøvde og spille og multitaske litt for og teste over rundt en time og det gikk problemfritt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Ser ut som komplett sin 1156 coolermaster V8 kjøler bracket aldri kommer så jeg prøvde meg ut med stock vifta mi som fulgte med I5'en.

 

Prøvde opptil 4,01GHz og det kjørte 100% stabilt :)

Temperaturen på full load lå på +/- 70 grader.

Kjørte 191MHz avlest til 4,01GHz ved multipler x21 ved full load.

 

Ganske fornøyd, prøvde og spille og multitaske litt for og teste over rundt en time og det gikk problemfritt.

 

Hvilket hovedkort bruker du?

 

http://www.elitebastards.com/index.php?opt...mp;limitstart=6

 

Denne artikelen beskriver også 4GHz dønn stabilt med Asus P7P55D Vanilla. Jeg sliter derimot med suicide runs på 4GHz. Sliter forøvrig med random shutdown på 3.8GHz også, som ikke virker ut som det blir utløst av noe spesielt. Noen tips?

Endret av itspersonal
Lenke til kommentar

kan det ha å gjøre med airflow i kabinettet ?

men som nevnt tidligere. De generelle erfaringene jeg har lest sier 3.5ghz med stock stabilt og 4ghz+ med custom kjøler.

 

Såklart er det en gråsone mellom 3.5 og 4ghz som jeg gjetter kan ha å gjøre med rom temp, kabinett, airflow, andre vifter etc.

 

jeg er ingen overklokker sjøl da men liker å lese om det :)

 

http://files.extremeoverclocking.com/file.php?f=103

er et program du kan bruke til å teste stabiliteten til overklokkingen din.

Lenke til kommentar
Ser ut som komplett sin 1156 coolermaster V8 kjøler bracket aldri kommer så jeg prøvde meg ut med stock vifta mi som fulgte med I5'en.

 

Prøvde opptil 4,01GHz og det kjørte 100% stabilt :)

Temperaturen på full load lå på +/- 70 grader.

Kjørte 191MHz avlest til 4,01GHz ved multipler x21 ved full load.

 

Ganske fornøyd, prøvde og spille og multitaske litt for og teste over rundt en time og det gikk problemfritt.

 

Hvilket hovedkort bruker du?

 

http://www.elitebastards.com/index.php?opt...mp;limitstart=6

 

Denne artikelen beskriver også 4GHz dønn stabilt med Asus P7P55D Vanilla. Jeg sliter derimot med suicide runs på 4GHz. Sliter forøvrig med random shutdown på 3.8GHz også, som ikke virker ut som det blir utløst av noe spesielt. Noen tips?

 

Jeg er relativt uerfaren når det kommer til overklokking, og det er helt sikkert noe jeg har glemt...

 

 

Hei hå :)

 

 

Jeg bruker MSI P55-CD53 hovedkortet :)

 

Kosta bare en tusen lapp men veldig bra og klokke med :p

Lenke til kommentar
Tempraturen på CPU under 100% load er under 60 grader så luftflyten så langt har ingenting å si på om CPU er stabil eller ikke.

Jeg kommer lett opp på 4GHz, men har samme problemet om jeg klokker til 3,6 eller 4GHz.

 

 

Det som er greie er ikke og komme opp på 4G men og klare og ha en 4GHz klokk 24/7 100% stabilt er det som er greia. Klarer du det så er det greit, men mange som kommer opp på 4Ghz og så når CPU bruker mye ressursers så fryser hele dritten. Derfor bruker jeg Prime95 til og teste på full load over en stund for og se om det er stabilt, når jeg er idle ser jeg helst at CPU er nesten konstant 0% load.

Lenke til kommentar
Det som er greie er ikke og komme opp på 4G men og klare og ha en 4GHz klokk 24/7 100% stabilt er det som er greia. Klarer du det så er det greit, men mange som kommer opp på 4Ghz og så når CPU bruker mye ressursers så fryser hele dritten. Derfor bruker jeg Prime95 til og teste på full load over en stund for og se om det er stabilt, når jeg er idle ser jeg helst at CPU er nesten konstant 0% load.

 

Ja jeg er fullt klar over det med stabilitet, Prime95, OCCT osv. Jeg er ikke helt nybegynner på området.

Jeg har mer å gå på når det kommer til tempratur, og Prime95 kjører helt fint over tid. Jeg har ingen problemer what so ever uten om random restart av maskinen. Dette kan skje etter 2 minutt, og det kan også skje etter 2 timer.

Endret av itspersonal
Lenke til kommentar
ville ikke si at det er et problem i kategorien "no problem what so ever"

 

personlig skal jeg prøve å klokke min til 4gh når jeg får meg en ordentlig kjøler.

 

Jeg har ingen problemer what so ever UTEN OM restart.

Jeg har aldri sagt at det er et problem i katergorien "no problem what so ever".

Random restart får jeg på stock hastighet, så problemet er tydligvis ikke relatert til overklokkingen. 4GHz i Prime95 med max tempratur på 63 grader er mer enn godt nok for en 24/7 klokk.

Lenke til kommentar
ville ikke si at det er et problem i kategorien "no problem what so ever"

 

personlig skal jeg prøve å klokke min til 4gh når jeg får meg en ordentlig kjøler.

 

Jeg har ingen problemer what so ever UTEN OM restart.

Jeg har aldri sagt at det er et problem i katergorien "no problem what so ever".

Random restart får jeg på stock hastighet, så problemet er tydligvis ikke relatert til overklokkingen. 4GHz i Prime95 med max tempratur på 63 grader er mer enn godt nok for en 24/7 klokk.

 

Siden du får restart med stock hastighet, så er det antakelig et hardware problem, ellers vil jeg tro det skyldes, ikke den beste spenningen til cpu når du klokker. Prøv å kjør med auto og se hva slags spenning kortet velger, og kjør så manuelt med den samme verdien eller nær opptil.

Lenke til kommentar

Litt specs:

Asus P7P55D vanilla

i5-750

Corsair XMS3 1600 MHz 4GB CL8

Zalman CNSP10X Quiet cpukjøler

HIS Radeon 4890 skjermkort

Lian Li miditower

Totalt 3 kabinettvifter - alle 16db varianter

Chieftec 650w modulær psu

 

200x20 = 4GHz

CPU volt = 1,385v

IMC/QPI volt = 1,285v

 

Kjørt Prime95 en halvtimes tid nå (kjører fortsatt), høyeste temp er 75 grader. Ikke vært noe problemer ennå. Har lest litt rundt og de fleste kjører gjerne litt høyere IMC/QPI spenning - gjerne helt opp til 1,4v.

 

Regner med Prime95 hadde knekt maskina ganske fort hvis ting virkelig skulle vært ustabilt?

Lenke til kommentar

jau om den er ustabil nok så vil nok prime95 knekek det ganske raskt, men det verste er jo om den bare er litt ustabil da.

 

Eneste som er verre enn hyppig random crash er mindre hyppig random crash. Siden det altid ser ut til å skje på de minst passende tidspunkt.

 

men de fleste jeg kjenner som driver med OC lar prime95 kjøre over natta. Om pcen er iorden dagen derpå så er det :thumbup:

Endret av paalrh
Lenke til kommentar
Random crash er veldig plagsomt ja, men har heldigvis ikke hatt noen av de etter jeg fikk opp spenninga på CPU og QPI. Lurer på om jeg skal investere i en Corsair H50 vannkjøler til CPU'en og se om jeg får ned tempen litt.

 

Lurer på om det muligens er spenningen til QPI som er problemet hos meg. Har testet ganske mye på spenning til CPU, men sliter fremdeles med random crash.

 

Synes uansett spenningen til CPU var relativt høy på din klokk. Har lest en god del overklokk reviews, og de fleste klarer 4GHz med 1.3 volt.

 

På Asus P7P55D Vanilla skal taket på BCLK ligge på rundt 210, så med litt bedre kjøling har du kanskje potensialet til å presse CPU til 4,2GHz. Det er over 4,2GHz de fleste har opplevd ustabilitet uansett spenning.

Endret av itspersonal
Lenke til kommentar
Har faktisk ikke testet med lavere spenning over CPU ennå, gikk fra 1,25v og 3,33 GHz til 1,385v og 4 GHz. Skal prøve på 1,3v i kveld.

 

Ville prøvd å øke QPI spenningen litt ja, i tester jeg har lest litt på, så er visstnok det ganske viktig.

 

Har økt spenningen noe, men virker ut som jeg muligens må gå opp litt på spenningen på både CPU og QPI i forhold til "normalen" på P7P55D.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...