Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Starter en tråd for litt råd og tips angående klokking av i5 750. Dette er et relativt billig gaming system, som havnet på omkring 9000 kr,- før frakt.

Hardware:

CPU: i5 750

HK: Asus P7P55D

Minne: Corsair Dominator 1600MHz 1.65V CL8

CPU kjøler:Noctua for NH-U12P SE2

GPU: 5870

PSU: Corsair 750W

Kabinett: Antec 300

HD: Samsung F3 1TB

 

Bios oppsett:

FSB: 190

Multiplier: 20

Hastighet: 3900MHz

Volt: 1.3

CPU temp max load: 63C

CPU temp idle: 45C

 

Prøvde både Asus AI Tuner(bios) og Auto tuner i windows uten spesielt imponerende resultater (omkring 2.9GHz).

Jeg gikk deretter over til bios og fikk overclokket greit til 3.9GHz.

Håper jeg skal klare å gå over 4GHz, men får en restart når windows starter på denne hastigheten.

 

Det jeg er på jakt etter er oppsett og resultater til andre som har prøvd overklokking på i5 750.

Endret av itspersonal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppsett:

 

Kabinett: Antec Nine Hundred TWO.

Skjerm: Acer 23,6" LCD X243HQ.

OS: Windows 7, Enterprise 90 days-trial.

PSU: Chieftec Super Series PSU 650W Modulær.

Prosessor: Intel Core? i5 Quad Processor i5-750.

Hovedkort: MSI P55-CD53, P55, Socket-1156, DDR3.

Skjermkort: XFX GeForce GTX 260 640M 896MB PhysX.

Minnebriker: Crucial DDR3 1066MHz 4GB KIT, CL7.

CD/ROM: Samsung DVD±RW burner, SH-S223B.

HDD: Samsung SpinPoint T166 320GB.

 

 

 

Men med min i5 når jeg prøvde, dessverre uten kjøler så kom jeg opp til 3,8 GHz i BIOS. Skulle gjerne klart mer men dårlig kjøle løsning.

 

Hvor kjøpte du din Noctua foresten? Komplett?

Endret av Captn Jack Yarr'ow !
Lenke til kommentar

CPU: i5 750

HK: Gigabyte GA-P55-UD3

Minne: CORSAIR 4GB DDR3 PC12800 1600MHZ CL8 (2X2GB)(Kjøres i 1400 Mhz)

CPU kjøler: Boxed (medfølgende Intel CPU-vifte)

GPU: 8800GT

PSU: Cooler Master 850W

Kabinett: Cooler Master Cosmos

HD: Western Digital 200GB IDE (type flaskehals)

 

Bios oppsett:

FSB: 175

Multiplier: 20

Hastighet: 3500 Mhz

Volt: 1.5

CPU temp max load: 75 C

CPU temp idle: 36 C

 

Prøvde først med 190 FSB og 1.3v som alle andre gjør, men da ble det bare restart etter restart. Er fornøyd med 3.5 Ghz.

Endret av Kilko
Lenke til kommentar

Kjører min i5 nå på 3570Mhz med standard vifte med følgende settings:

 

Advanced Frequency Settings

Cpu clock ratio: x21

Advanced Cpu Core Features

Cpu Enhanced halt (C1E): Disabled

Intel ® Turbo Boost Tech: Disabled

Cpu Eist Function: Disabled

QPI Clock Ratio: x32(fra auto)

Base Clock Control: Enabled

BCLK Frequency (Mhz): 170

System Mermory Multiplier: 6

Advanced memory settings

Perfomence Enhance: Standard

Advance Voltage Settings

Load Line Calibration: standard (Enabled)

 

Cpu i5-750

HK: Gigabyte P55-UD5

Core Voltage: 1.296V

Endret av ronron25
Lenke til kommentar

Prøvde først med 190 FSB og 1.3v som alle andre gjør, men da ble det bare restart etter restart. Er fornøyd med 3.5 Ghz.

Hvis du ikke allerede har gjort det. Prøv med å sette System Mermory Multiplier på laveste verdi og se om det ikke går å kjøre på 3.6Ghz eller høyere da.

Endret av ronron25
Lenke til kommentar
Dustinhome.no

 

Fikk levert varene raskere fra Dustinhome i Sverige enn fra Sandefjord når de ble bestilt på samme tid :)

 

 

Tviler det går fortere fra Sverige en det tar meg og sykle de 15-20 minuttene opp til Komplett/Netshop området :)

 

Har fått jobb oppe på området der også nå så da jobber jeg ved siden av lageret så xD

 

Selvfølgelig, men nå pratet jeg heller ikke om din situasjon. Det er selvfølgelig avhenging av hvor du bor. Trodde virkelig ikke at noen hadde behov for å få forklart dette, men så feil kan jeg ta...

 

@ronron

Har du disablet SpeedStep?

Det virker ut som Asus's P55 kort er endel mer overklokkingsvennlige enn Gigabyte. Jeg må opp i 20 Multiplier og 200 FSB før jeg får restart loop. Men jeg kjører en 24/7 på 3.8GHz og er i grunnen fornøyd med det, siden jeg ikke liker å gå over 60 grader full load.

Lenke til kommentar

Jeg tror Asus og Gigabyte stiller ganske likt når det kommer til overklokking. Det høyeste jeg har kjørt er 3.6Ghz, men opplevde ingen problemer med den hastigheten. Grunnen til at jeg ikke gikk høyere, skyldes at jeg venter på bedre kjøling, og det faktum at jeg er en novise når det kommer til klokking. Så jeg tar et skritt av gangen.

 

Når det gjelder overklokking så bør man visst ikke kjøre med auto Cpu Voltage, men stille spenningen manuelt, slik at man forhindrer at spenningen blir for høy. Noen som kan bekrefte/avbekrefte det?

 

jeg tror ikke jeg har disabled "Speed step". Er faktisk usikker på om jeg har et slikt valg. Skal sjekke.

 

Det er fint at folk forteller om sine erfaringer med å overklokke i5-750, og kan komme med råd og tips, så takk for at du starta denne tråden!

 

Forøvrig fulgte jeg denne guiden på youtube:

 

Mitt mål er å kjøre på 3.9-4.0Ghz. Venter på vannkjølingssett, så regner med at det skal gå bra.

Endret av ronron25
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kjører nå med 3.8Ghz med i5-750. Virker stabilt. Satte spenninga til Cpu manuelt på 1.2500V. Bør jeg sette den opp, la den kjøre automatisk eller la den være som den er siden det fungerer bra?

 

CPUID viser 1.216V (Core Volt)

 

Jeg har prøvd å kjøre 3.8GHZ (20 multiplier og 190FSB) på 1.264V men fikk noe problemer under spill. Merkelig nok fikk jeg ikke noe utslag under stresstesting, men problemet løste seg når jeg satt opp volt til 1.3 igjen...

Vil uansett anbefale deg å stressteste CPU over noen timer for å eventuellt luke ut stabilitetsproblemer.

Lenke til kommentar

Max BLCK på Gigabyte P55 UD3R (bios F3n) uten tweaks = 218

 

post-42959-1257595274_thumb.jpg

 

Minneklokking på P55 plattformen ser virkelig artig ut,utrolig forskjell for meg som sist testet AM3 plattformen,der max minnefrekvens så ut til å stoppe på ca.940mhz (begrensning i AM3 arkitekturen)

 

post-42959-1257595426_thumb.jpg

 

Tiden er ikke viktig,jeg drev bare å testet benchstabilitet.

 

Har ingen ordentlig kjøler til 1156 ennå,så jeg måtte fram med dremelen i går og modde en gammel Scyte kjøler (775) til å passe på Gigabytehovedkortet. Har tenkt å modde en gammel EK vannblokk,skal se om ikke jeg får noe høyere BLCK med litt bedre kjøling før jeg kjøler denne ordentlig ned med tørris/LN2...

 

Overklokking på dette Gigabyte HK er en lek,i5 er billi morro fra Intel :)

 

EDIT:

Spi1m tiden er forøvrig ca det samme som en conroe(65nm) på 4600mhz

Utviklingen går framover...

Endret av Nassuz
Lenke til kommentar

Har akkurat bestilt meg en core i5-750, msi p55-gd65 og Mushkin 1600mhz 4gb.

Har ikke bestilt noen kjøler til dette, har planer om å få den opp på 3.5ghz i allefall! Hvilken kjøler er å anbefale på høyere overclock enn 3.5?

Har sett på disse:

Noctua NH-D14

Cooler Master V10

 

andre forslag og erfaringer med det hovedkortet?!

Lenke til kommentar

Jeg har kjørt maskinen på 4GHz også, men sliter litt med restart av maskinen. Ser ut som max BLCK ligger på 210 på Asus P7P55D (vanilla).

Maskinen restarter seg selv helt ut av det blå, ingen feilmeldinger eller spesielle situasjoner.

Jeg er usikker på hva problemet er siden dette også skjer på stock hastighet.

 

Noctua sin kjøler for sokkel 1156 er jeg fornøyd med. Lett å montere, og tipper såvidt over 60 grader på 4GHz i Prime95 med Antec 300 kabinett. Kjører også kun en av viftene som følger med kjøleren, så det er nok noen grader til å hente på kjøleren med begge vifter montert. Kjøleren kommer også med Hardware.no's testvinner kjølepasta som er svært enkel å "påføre".

 

Blir spennede å se hva Nassuz får til, virker ut som en som har litt mer erfaring med OC enn meg.

Endret av itspersonal
Lenke til kommentar
Har akkurat bestilt meg en core i5-750, msi p55-gd65 og Mushkin 1600mhz 4gb.

Har ikke bestilt noen kjøler til dette, har planer om å få den opp på 3.5ghz i allefall! Hvilken kjøler er å anbefale på høyere overclock enn 3.5?

Har sett på disse:

Noctua NH-D14

Cooler Master V10

 

andre forslag og erfaringer med det hovedkortet?!

 

Disse er bra:

http://old.prisguide.no/product.php?productId=113548

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=50273...BE-D2583A1CB52E

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...