Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg er 20 år og i ferd med å få måne...


Gjest g20

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

BBC hadde en dokumentar hvor de så på hvilke kosmetiske produkter som faktisk funket. De fant et middel mot hårtap som var veldig bra. Sikkert mulig å grave opp den dokumentaren og finne navnet på produktet

Lenke til kommentar
Gjest Mykonos

Hei, det finnes noen alternativer. tror ihvertfall før det var noe som hett regain eller rogaine, eller så er det mange tvilsomme shampookurer o.l.

 

hår transplantasjon er også en mulighet, men her er det nok lurt å utvise litt sunn skepsis og forhøre seg litt rundt, søke på nett etc.

 

jeg begynte å miste hår da jeg var rundt 19, og bestemte meg for å klippe rent hele hodet etterhvert. det er trist å miste håret, men man venner seg til det.

 

du kan jo også bleke håret, da vil jo ikke hårtapet synes så godt.

 

håper du finner ut av det, ellers er bruce willis sveisen ganske praktisk. styr unna hentesveisen! ;)

Lenke til kommentar

Kjenner folk i aldre av 16-18 som har mistet en god del hår. En på 16 som har mistet nesten alt håret på toppen av hodet. Dette forfra og bakover, da. Selv ser jeg ikke noe problem med det. Jeg kjenner dem jo, men jeg syntes faktisk de kler det. Personlig kan jeg ikke si noen av dem er spesielt fornøyde.

Lenke til kommentar

Aldri i livet om jeg prøver hentesveis... hvis jeg gir opp hår så blir det isåfall så kort at det ikke ser dumt ut.

 

Men nå som jeg er så ung kommer jeg ikke til å gi fra meg håret så lett, jeg godtar rett og slet ikke å bli skallet!!

 

Jeg så på et bilde jeg tok for ca 1 år siden, der jeg kunne se toppen av hodet mitt, og la merke til at jeg var tynn på samme område allerede da. Jeg tror egentlig ikke jeg har mistet noe særlig hår det siste året... kanskje det bare var litt psykisk og at jeg fikk litt panikk?

 

Er det sånn at hvis man blir litt tynn i håret ved virvelen når man er 19-20 år så er det garantert at resten detter av innen noen år? Eller er det noen som kun har måne som fikk det tidlig men så stoppet hårtapet?

 

Jeg leser rundt om produkter nå, er utrolig takknemlig til alle som kommer med tips, gjerne deler erfaringer også...

 

Den eneste trøsten jeg har nå er håpet om at hårtapet mitt går veldig sakte og at jeg ikke nødvendig mister alt, og at siden jeg begyner å kjempe imot før jeg har mistet så mye hår, kanskje har en sjangs til å holde det i sjakk, og ikke venter til jeg har mistet så mye at jeg må vokse tilbake hår jeg har mistet helt. Prøver å være optimist...

Lenke til kommentar

Kan godt være mulig det er noe psykisk ja. For ikke lenge siden fikk jeg litt panikk når ''oppdaget'' viker på meg selv, og var sikker på at jeg begynte å miste håret. Litt etter så jeg noen gamle sydenbilder av meg (da jeg var 11-12 år gammel), hvor vikene var like store.

 

Selv om du mister håret så har du mange fine år foran deg :)

Lenke til kommentar
Selv om du mister håret så har du mange fine år foran deg :)

Nie. Du kan like godt gi opp. Det er ikke mer å leve for.

 

Fra spøk til traktor: Uansett om du skulle begynne å miste håret så er det ikke noe stor greie for folk flest rundt deg. Det er ikke uvanlig å miste hår i ung alder, gjerne yngre enn deg.

Lenke til kommentar
Selv om du mister håret så har du mange fine år foran deg :)

Nie. Du kan like godt gi opp. Det er ikke mer å leve for.

 

Fra spøk til traktor: Uansett om du skulle begynne å miste håret så er det ikke noe stor greie for folk flest rundt deg. Det er ikke uvanlig å miste hår i ung alder, gjerne yngre enn deg.

Det er ikke mye å spøke om... for mange er håret en veldig viktig ting knyttet til selvbildet, og selvom det kan virke som en fillesak å miste litt hår kan det få et enormt utfall på det psykiske. Jeg ble alvorlig deprimert når jeg begynte å tenke på at jeg blir skallet. Håret mitt har alltid vært en viktig del av utseendet mitt, og blitt et av kjennemerkene mine - dvs mye fortere at det blir kommentert om jeg begynner å miste det. Føles som en del av personligheten min blir revet bort...

 

Anyway vil spørre legen før jeg begynner å prøve midler på egen hånd, hvordan finner jeg ut hvem jeg skal gå til og hvor mye koster det?

Lenke til kommentar
Anyway vil spørre legen før jeg begynner å prøve midler på egen hånd, hvordan finner jeg ut hvem jeg skal gå til og hvor mye koster det?

Du begynner med fastlegen din. Det koster egenandel (kr 207,-).

Men jeg forstår ikke hvorfor du vil gi deg selv falske forhåpninger. *Ingen* jeg kjenner (inkludert meg selv) har fått tilbake håret med "miraklekurer". Noen har kanskje klart å holde/bremse det i 3-4 år til en kostnad av 12-15.000,- i året. Men om det er tilfeldig eller "aktiv virkning", se, det vet ikke jeg og ikke dem.

Selv begynte jeg som sagt å miste håret som 13-åring, hadde måne som 16-åring og blank skalle som 22-åring. Jeg har fortsatt (som 41-åring) en "fallen glorie", men jeg barberer den vekk annenhver dag. Stol på meg, det ser "rart" ut de første par ukene, så blir du ikke å savne håret. Nå ser jeg hvor teit jeg så ut med en svart sørgekrans rett over ørene. Det var forresten kjæresten/kona som forlangte vekk håret (og barten) hos meg. :)

Lenke til kommentar

Jeg prøver ikke å gi meg selv falske forhåpninger, men ditt tilfelle er i en annen klasse enn meg selv eller noen andre jeg har hørt om uansett... Har aldri hørt om noen som begynner å miste håret når de er 13 år. Og som en annen nevnte tidligere i tråden, så er det 20 år siden, og det har antakelig foregått en utvikling gjennom disse årene.

Jeg vet mange reklamerer produktene sine ved å skrive falske brukeromtaler, men jeg tviler på at ALLE positive tilbakemeldinger er juks, og at de som reklamerer også har leger i lommen som påstår at disse hårkurene virker på enkelte.

 

SKal bestille time hos fastlegen, men vil han kunne hjelpe meg eller sende meg videre til en spesialist som tar mye mer?

Lenke til kommentar
Faren min begynte også å miste hår på toppen da han var 20 år, og han tok en hårtransplantasjon for å beholde håret. Etter dette hadde han ingen problemer med håret frem til 30-40 års alderen.

Hvor gammel er han nå da? Åssen ser det ut?

 

Hvor lang tid tok det før han hadde mistet så mye hår at det ble synlig?

Lenke til kommentar

Husker en god del måne-gutter da jeg var student. De var på god vei mot "skinnande silkeball", enda de ikke var passert 25....

 

De prøvde selvsagt å kompensere ved å spille bajas. Ikke gjør det for da blir det enda mer tydelig at du er tynn i håret.

 

 

Sån utseendemessig er det vel andre ting enn hår som er viktig. Nei, det der hadde jeg ikke bekymret meg for mye over.

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar
Det er skummelt at folk anbefaler hårtransplantering, egentlig. Det ser absolutt ikke bra ut. Flatland next. Og hvorfor mener du at hårtransplantasjonen førte til at videre hårtap stanset?

Etter det jeg har lest...så tar dem hårrøtter fra steder på hodet som er "immune" mot hårtap, f.eks hår på siden rundt ørene/nakken. Det ser ganske jævlig ut rett etter transplantasjonen, men det skal jo vokse ut igjen...

Lenke til kommentar

Proscar fikk meg til å slutte å miste håret, og etter ca ett år på d begynte jeg med recrea forte.

Siden jeg bare bruker det i vikene så rekker en boks til litt under 300 kr i minst 2 måneder for meg. Har mer hår nå enn for ett par år siden, og jeg begynte å miste det tidlig, sikkert i 16-17 årsalderen.

Endret av Compsognathus
Lenke til kommentar
Gjest Guest_Eggy_*

Nå har jeg bare lest introduksjonsposten, men jeg kan fortelle deg litt om min egen situasjon som skallet.

 

Jeg begynte å miste håret allerede i 15-års alderen. På den tiden prøvde jeg å late som om problemet ikke eksisterte og dekke det over. Men etter noen år hvor det forverret seg tok jeg det opp med moren min som igjen snakket med forskjellige frisører om problemet.

Jeg prøvde forskjellige kurer som både bestod av piller og forskjellige dyre hårkurer. Ingenting hjalp. Og etter litt søk i ettertid kan jeg love deg at det finnes ingen kurer med bevist effekt.

 

Nå er jeg heldigvis en person som ikke har slitt noe særlig med dårlig selvtillit, men når jeg ser tilbake kan det godt hende at jeg har holdt litt tilbake på grunn av mine hårproblemer, spesielt når det gjaldt det motsatte kjønn.

 

Når jeg dro i militæret som 19åring så begynte jeg å klippe meg kort med maskin med ujevne mellomrom. Jeg begynte også å opparbeide bedre selvtillit rundt problemet, tulle masse om det. Og når jeg var hjemme på permisjon fikk jeg mye positiv respons. Året etter når jeg begynte å studere begynte jeg å "skinne" meg jevnlig.

Og jeg har fått sykt mange gode tilbakemeldinger på at det ser bra ut, både fra gutter og jenter. Folk gir meg ofte skryt fordi jeg tuller med det selv og fordi jeg lar andre tulle med det.

Kan også nevne at min nåværende samboer sjekket meg opp fordi jeg var skallet.

 

Så mitt tips til deg er å lære deg å leve med det, fordi du har ikke noe annet valg. Enten finn deg en frisyre som passer deg, eller klipp deg kort.

I tillegg er det ekstremt viktig å kunne være åpen om sitt eget problem, fordi hvis du legger merke til det så kan jeg garantere at alle andre også gjør det.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...