Gå til innhold

Drømmer om NTNU, men mangler R1+R2 og Fysikk 1.


Gavekort

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+89234341
Jeg er villig til å jobbe med realfag så lenge jeg ikke sitter hele dagene med regnestykker og lytting.

 

 

Jeg har da strengt tatt aldri sagt at jeg misliker matte da.

 

Leser gjennom programmet nå, og takk for bok-tipset. :)

 

 

Could have fooled me

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, men advarer, det blir noen timer i uka på matte, alt ettersom ;) Hadde meg selv en 4-5 timer i dag. Men altså det er ikke for sent for deg til å lære deg å like å jobbe med matte ;)

 

Første semester er matten halvparten av studiet studiepoengmessig om du velger datateknikk (calculus1/matte 1 og diskret matematikk).

Endret av slux
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+65132

Hugs på at du kan ta sommerkurs i matte, så da kan du gå allmenn påbygg og samtidig ha muligheten til å ta den matten du treng.

Endret av Slettet+65132
Lenke til kommentar

Det kan lønne seg å stille seg selv spørsmålet hvorfor man har lyst til å studere på akkurat det studieprogrammet og se om det er det du oppnår. Jeg kjenner til mange som begynner på et studieprogram for så å finne ut at det er noe helt annet enn det de trodde.

 

I naturvitenskap kan det være greit å vite at alle resultatet, beregninger og formuleringer samt stort sett alle beskrivelser blir gjort av formler dvs blant annet algebra. (Gjelder ikke så mye for biologi)

 

Men virker som du er sikkert i ditt valg, da kan jeg bare si lykke til. :)

Lenke til kommentar
Du trenger ikke å jobbe så mye med matte som noen av nerdene her sier.

 

Gjennomsnittlig 1-2 timer hver dag holder i massevis (kanskje ikke hvis du vil ha karakteren A)

 

Matte er dessuten mye kjekkere på ingeniørutdanning enn vanlig vidergående matte.

 

Dette var virkelig et innlegg som lyste opp for meg. :)

 

Noen som har en oversikt over hvordan og hva matten er?

Lenke til kommentar

Det kommer helt an på hvilken utdanning du velger innenfor ingeniørene.

 

Alle begynner med "Mattematiske metoder 1" e.l der du skal gjennom litt derivasjon, integral og komplekse tall.

 

2. semester er "matte met 2" der du går gjennom noe av det samme bare mer:)

 

 

Så begynner den "kule" matten på 3. semesteret. Jeg skal ha Matte met 3, siden jeg skal fordype meg i konstruksjonsteknikk. Den matten går ut på beregning, volum, masse osv. Noen andre skal ha Matte met 5 hvor statistikk og sannsynlighet + beregning er basis.

 

Alt i alt så skal du vel gjennom samme matte som alle andre bare på forskjellige nivåer.

Lenke til kommentar
Hvis det er slik matten er på NTNU så ler jeg. Litt derivasjon, integrasjon og komplekse tall er 4 uker på UiO i mat1100.

På grunnlag av utdypingen til RunarL, tviler jeg på at han går på NTNU.

 

Gavekort: Hvor mye du trenger å jobbe med de rene mattefagene på NTNU kommer helt an på hvor lett du tar det og hvilke mål du har. Om du tar det ganske greit, og har ønske om en middels karakter, trengs det ikke mye tid pr uke. Men nå skal det sies at siv.ing.-utdanninen ved NTNU er "teoretisk", og man sitter for det meste og regner eller programmerer.

Lenke til kommentar
Hvis det er slik matten er på NTNU så ler jeg. Litt derivasjon, integrasjon og komplekse tall er 4 uker på UiO i mat1100.

På grunnlag av utdypingen til RunarL, tviler jeg på at han går på NTNU.

 

Nei jeg går ikke på NTNU, men matte pensum er noelunde likt.

 

Husk at NTNU krever minst karakter 4 i 3MX og dermed vil antaglig også foreleserene stille strengere krav til studenten.

 

Derivasjon, integrasjon og komplekse tall er jo bare noen av temaene det første semesteret (dog noen av de viktigeste). Hvis jeg skulle ramse opp alle hadde det blitt ett langt innlegg.

Endret av RunarL
Lenke til kommentar
Du trenger ikke å jobbe så mye med matte som noen av nerdene her sier.

 

Gjennomsnittlig 1-2 timer hver dag holder i massevis (kanskje ikke hvis du vil ha karakteren A)

 

Matte er dessuten mye kjekkere på ingeniørutdanning enn vanlig vidergående matte.

 

Dette var virkelig et innlegg som lyste opp for meg. :)

 

Noen som har en oversikt over hvordan og hva matten er?

 

 

Latterlig å filtrere bort de innleggene som sier det du ikke vil høre (du må jobbe mye med matte, særlig om du ikke er flink i matte). Jaja, du lurer bare deg selv. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Latterlig å filtrere bort de innleggene som sier det du ikke vil høre (du må jobbe mye med matte, særlig om du ikke er flink i matte). Jaja, du lurer bare deg selv. Lykke til :)

 

Greit nok, det er sikkert noen som må jobbe mye med matte for å lære seg seg noe som helst.

 

Jeg tror at de som velger ingeniørutdanning har noenlunde greie på mattematikk (kravet er 3MX).

 

Jeg for min del jobber ikke mer en 1-2 timer hver dag, men jeg får da god karakter. Mulig dette gjelder kun meg, og ca 20 andre jeg kjenner.

 

Hvor mye mener du er akseptabelt å jobbe med matte hver dag da?

Husk at du skal jobbe med andre fag som fysikk, fordypningsfag, linjefag + datafag + labtimer. Hvis du mener det er mer en 2 timer så blir vi sittende langt ut på natten.

Endret av RunarL
Lenke til kommentar
Det sier seg selv at matte er en stor del av studiet da det tross alt er 1/4 av fagene i første semester, om han skal gå datateknikk så er matematiske fag halvparten av fagene i første og andre semester. Sliter han med matte i tillegg er det klart at han må jobbe.

 

Unnskyld, jeg synes dette bare blir latterligt. Datateknikk er iallefall ikke matte fag. Når ble spørsmål som "Hva er Wikipedia" på eksamen beregnet som matte?

 

Hva mener du er nødvendig å jobbe med matte gjennomsnittlig hver dag? Hvis jeg sier toppen 2 timer, det vil altså si 14 timer hver uke + 6 timer forelesning.

 

Fysikk mener jeg er like krevende som matte, altså 20 timer til.

 

Datateknikk er litt enklere fag - forelesning + jobbing pr uke - 7 timer

 

Fordypningsfag/linjefag er et krevende faget, forelesning + lab - 14 timer jobbing pr uke

 

Da er vi oppe i 61 timer pr uke.

 

 

 

I følge deg er dette et for lite? Jeg kjenner ingen så jobber så mye som dette.

 

Men igjen, jeg går ikke på NTNU og alle vet at de som går på NTNU er bedre en oss vanlige folk som ikke vil flytte til hottiheiti.

Endret av RunarL
Lenke til kommentar

RunarL kan ikke du komme tilbake når du vet hvilke emner datateknikk er oppbygd av?

 

Første semester har vi både matte 1 og diskret matematikk. Det vil si at 50% av studiet er matematikk første semester. Vil en ikke jobbe mye med matte velger en ikke et studie der matte er 50% av første semester.

 

Vet ikke hvilken jallaskole du går på ettersom du får "hva er wikipedia" på eksamen, men slik er det ikke her oppe i huttiheiti.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...