Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kreve at snik-innflytta kjæreste betaler sin del av strømmen?


Anbefalte innlegg

Hei. (Håper dette er passende forum og poste dette i)

 

Jeg bor i en leilightet sammen med en kompis.

Han har en kjæreste som "bor her" -> Det vil si at hun alltid oppholder seg her, dusjer, lager seg mat osv.

 

Jeg har i bunn og grunn ikke noe problem med det siden hun er hyggelig og rydder etter den andre leieboeren som er en slask.

 

Nå har jeg bestemt meg for at hun skal få betale 1/3 av strømregninga.

 

Er jeg urimelig da? Det er vel varmtvann og varme som tar mest strøm, og ikke en tv og en pc hvis jeg har forstått det riktig?

 

Noen gode argumenter til meg som jeg kan bruke i tilfelle han protesterer?

(Trenger noen gode punkter fordi jeg er dårlig til å diskutere og kommer sikkert bare til å slå ham hardt istedet...)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig tema, har du noen anelse om hvor mye penger det egentlig er snakk om her? At du ikke risikrer husfreden for en hundrelapp i mnd?

 

Vartmvann er jo en grei utgift, men dere måtte vel uansett hatt på samme varmen (med mindre hun er en frysepinne og justerer termostaten)

 

Jeg ville regnet ut et tall som du mener at det koster deg at hun bor der. Hvis det ikke plager deg at hun er der hele tiden så er ikke "husleie" et tema.

 

Da sitter du vel igjen med strøm. Og utover den strømmen dere allerede bruker så er det vel varmtvann (dusj) som er eneste utgiften.

 

Dvs du betaler halvparten av hver eneste dusj hun tar.

 

Utfra dette ser det ut som ca 4kr.

 

Dvs at du betaler 2kr per dusj. Om hun dusjer hver dag er det 60kr/mnd. Jeg vet ikke om jeg hadde satset husfreden over en øl pr mnd.

 

 

Hvis du derimot vil argumentere at hun er en del av husstanden og at det plager deg at dere er 3 istedenfor 2 så kan man snakke om at hun betaler 1/3 av alt, inkludert husleie.

 

Men du har nok rett i at du bør tenke igjennom argumenter og innfallsvinkel før du tar dette opp.

Endret av Ekko
Lenke til kommentar

Oppvarming, varmekabler, TV, internett, strøm og tilsvarende utgifter er som regel ting man hadde måtte betale om man er 2, 3 eller 4. Enste forskjellen utgjør vil være vannforbruk og strøm til oppvarming av varmtvann. I tillegg er den største forskjellen matbudsjett.

 

Dersom dere alle har forskjellige matbudsjett(dvs dere spiser ikke av samme maten eller lager middager i felleskap) så er den største forskjellen her slitasje på leiligheten(felles møbler?) og strøm til oppvarming av vann.

 

For å avgjøre hvorvidt det er verdt å krangle om dette så må du ta stilling til hvor stor utgiften er og hvor mye slitasje det er snakk om. For at eg hadde tatt diskusjonen så skulle det måtte vær relativt betydelig del av det månedlige budsjettet.

Lenke til kommentar

hvis det er sånn at hun er der hver dag, så kan du jo ta opp at dere plutselig har blitt 3, og at det da kanskje burde endres litt på avtalen for å akkomodere dette..

 

trenger ikke nødvendigvis legge fram tall i første runde, men dere er tross alt en mer om plassen.

 

Hva med å være litt diplomatisk og prøve å starte en dialog istedet for å gå rett i angrep om kostnader?

Lenke til kommentar

Litt av tanken er også at vi "har ikke blitt 3" dvs. hun har ikke no skap-plass på badet eller no forkjørsrett foran meg. Det er bare det at hun har faktisk et sted å bo helt gratis. Jeg mener ikke at hun burde måtte betale leie, fordi da skal jo hun få flere "rettigheter" i leiligheten.

 

Tenkte heller bare at hun skulle få betale litt av strømmen siden det representerer kanskje litt mer opphold og ikke plass, hvis dere skjønner hva jeg mener.

 

Noen venner av meg som mener det er helt urimelig at hun bor der gratis, men jeg er litt "sosialt blind" for hva som er rimelig og urimelig, så derfor spør jeg litt....

 

Takk for svar :)

Lenke til kommentar

Nei, du er ikke urimelig. Var oppe i en lignende situasjon selv, bortsett fra at det var snakk om et kollektiv og at fyren ikke akkurat var så mye å være kompis med. Kjerringa flyttet inn, "skulle bare bo en uke eller to", ble boende til kollektivet gikk i oppløsning. Brukte sikkert dusjen like mye som hele resten til sammen, men betale ekstra strøm eller husleie kom ikke på tale selv om vi ikke leide per rom. Det du burde gjøre er å få til en avtale hvor du sier hvor lenge det er greit at hun "bare bor der" (en uke eller to, maks), for da blir det enklere å stille krav etterpå. "Nå som det ser ut til at du blir her en stund synes vel jeg egentlig at du kan bli med og dele på utgiftene". Egen strøm bør hun i hvert fall betale. Husleie er det mindre farlig med.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

En del av strømutgiften er også nettleie, som såvidt jeg vet er fastpris(?). Isåfall bør du ikke forlange at ho betaler noe av det, siden den utgiften er upåvirket av at ho bruker strøm (noe annet om ho faktisk fullstendig bor der). Da står du igjen med faktisk strømforbruk, som jeg tviler på at er noe å klage så mye over. Kan du ikke få ho til å ta oppvasken i stedet?

Lenke til kommentar

Altså, jeg hadde ikke giddet å krangle om det, i det lange løp har jeg erfart at sånt går opp i opp etter en stund sammen. Jeg levde nok "gratis" hos kjæresten min en periode, men nå som vi deler leilighet, så har dette gått opp i opp, og jeg har betalt det som jeg eventuelt brukte da jeg bodde hos kjæresten. Skal sies, vi handlet inn sammen og delte regningen. Uansett hadde jeg ganske høye reiseutgifter for komme til ham (pendlet hver uke), så det ville blitt litt unfair (siden han kom sjeldent og besøkte meg).

Lenke til kommentar
Jeg levde nok "gratis" hos kjæresten min en periode, men nå som vi deler leilighet, så har dette gått opp i opp, og jeg har betalt det som jeg eventuelt brukte da jeg bodde hos kjæresten.

Jaja. Men han som startet tråden er vel ikke kjæresten, så han får aldri de pengene i retur hvis han ikke tar affære.

Selv om dette er romantisk for de to det gjelder, bør de ikke glemme at de kan irritere andre medlemmer av bofellesskapet.

Lenke til kommentar
Jeg levde nok "gratis" hos kjæresten min en periode, men nå som vi deler leilighet, så har dette gått opp i opp, og jeg har betalt det som jeg eventuelt brukte da jeg bodde hos kjæresten.

Jaja. Men han som startet tråden er vel ikke kjæresten, så han får aldri de pengene i retur hvis han ikke tar affære.

Selv om dette er romantisk for de to det gjelder, bør de ikke glemme at de kan irritere andre medlemmer av bofellesskapet.

 

Da får kompisen betale mer, men strengt tatt tviler jeg på at hennes del utgjør en så stor del at det hadde vært verdt å krangle om - varme i huset må man ha uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...