Gå til innhold

Velg passordet med omhu


Anbefalte innlegg

Hold deg unna XP og bruk passord på minimum 8* tegn. ;)

 

Hvis du 'må' bruke XP så må du enten lære deg hvordan du disabler LM-hashet via registry, eller så bruker du bare et passord på minimum 15 tegn for da disables LM automatisk. :)

 

I vista er LM-hash disablet som default.

 

 

* Rainbow tables som kan brukes på 7 tegns passord eller mer koster penger, 15 tegn eller mer er det ingen som har unntatt etteretningstjenester og denslags og får du dem etter deg er du føkked uansett. Har forresten ennå til gode å se rainbow-tables med norske tegn i, enda en fordel ved å bo i et land knapt nok noen vet hvor ligger.

 

 

Siste generasjon malware kan forøvrig avlese 'mus-tastatur'.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har brukt et passord lenge på flere steder, men har de siste par årene startet å gå over til en litt annnen taktikk, med at jeg legger til noe i forhold til hva nettsiden heter. Dermed vil hardware.no og komplett.no få forskjellige passord.

 

Er det andre som har hatt problemer med å bruke spesialtegn i passord. Jeg hadde det for noen år siden men måtte kutte det ut fordi det var et passord til flere steder, både på nettverket og internwebben og ikke alle steder klarte jeg å logge meg på.

Lenke til kommentar

Jeg har et par passord av forskjellig kompleksitet som jeg bruker til diverse ting. Det jeg bruker til kontoer på diverse nettsteder er det enkleste. Det vanskligste bruker jeg til root-brukere etc.

 

Til min store forskrekkelse fikk jeg ikke lov til å bruke et sikkert passord da jeg opprettet Bank-ID. Det var nemlig ikke lov med "spesial-tegn". Kun tall og bokstaver!

Lenke til kommentar

En annen mulighet hvis man trenger passord til mange forskjellige steder er å ha bare to passord (et som har med penger å gjøre og et til forumer og slikt) for å legge til en bokstav foran eller bak passordet som har referanse til siden du er på

eks: 1234abcdd på diskusjon.no eller w1234abcd for wowforum.

 

hakket sikrere enn å bruke et passord til alt iallefall

Lenke til kommentar

De aller farligste passordene er de som har et navn og et tall. F.eks "Ingunn82", "Susanne23", "Gunnar31" og så videre. Disse passordene tilfredstiller jo lengdekrav, de har store+små bokstaver samt tall, og føles trygge for mange. Men en vanlig PC med rett programvare kan sjekke alle mulige navn med alle normale tallkombinasjoner på sekunder. Fryktelig farlig dersom du bruker passordet til å beskytte verdifull informasjon og noen kan ha interesse av å bruteforce passordet ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...