Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Bryter FRP opplærings loven?


bossumm

Anbefalte innlegg

I fredrikstad er det FRP som er sittene i komunestyret.

Og for et halt år siden kom de med et vedtak med å kun vaske i offentlige bygg annen ver dag, dette gjeler også skoler.

Saken er jeg har asma og plages av at at der er mye støv i klasseromet, støvet fører til luftveisproblemer

kan jeg klage inn FRP for brudd på opp læringsloven hvis jeg kan bevise at dårlig renhold i offetlige rom foråsaker puste problemer og forstyrrer opplæring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med å klage på ISS eller hvem som enn gjør rent?

Hva med dem som vedlikeholder lufteanlegget anlegget?

 

Tror du skal starte med skolen og de rundt deg som gjør rent før du prøver å ta helt av ;)

luft anlegg er det knapt/ ikkke eksisterende + klasse romet var fult av mugg en gang i tiden, de gjore ikke en god jobb med å fjerne det heller

Lenke til kommentar

Hei, du spør om FRP bryter opplæringsloven, det gjør de selvfølgelig ikke, men det kan være verdt å vurdere om skoleeier(kommunen, eller fylkeskommunen hvis det er en videregående skole), bryter opplæringsloven. Den hjemmel som eventuelt er aktuell er kapitell 9a som handler om fysisk og psykososialt skolemiljø. Her er det et krav om at skolen skal fremme helse, trivsel og læring. Det er jo verdt å vurdere om dette kravet er brudt når dere opplever støvet som problematisk. Videre blir veileder til forksift om miljørettet helsevern i skoler og barnehager gjerne brukt som veiledene for å undersøke om kravene til det fyisiske miljøet etter dette kapitelet, denne spesifisere at det normalt skal rengjøres hver dag i rom som er i daglig bruk. Dermed mener jeg at det er ting som taler for at å vaske annenhver dag er i strid med opplæringsloven når dette fører til plager.

 

Når det gjelder hva man skal gjøre med dette er nok en skriftlig henvendelse til skolen med krav om utbedring, og eventuelt klage til fylkesmannen hvis du ikke kommer noen vei, riktig fremgangsmåte. Vil tro at hvis du sender en slik klage til kunnskapsdepartementet vil du bli bedt om å sende den til din respektive fylkesmann eller utdanningsdirektoratet i stedet, da utdanningsdirektoratet har blitt delegert kunnskapsdepartmentets rolle som øverste klageorgan i slike saker

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...