Gå til innhold

Anbefaling: Prosessor


Anbefalte innlegg

Hva med C2D Q9550? Den koster 1600kr og er et godt alternativ til LGA775 sokkelen. Er enda fordeler med å kjøpe LGA775 basert system.

 

Synes dere burde ta med prosessoren til LGA775.

 

hvor finner du den til 1600kr? utifra prisguide virker 2600 som en mer normal pris

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Personlig har jeg kvittet meg helt med alt AMD da det er stort sett alltid problemer med det. Komboen Asus + Intel + Kingston har vært vanskelig å slå mtp stabilitet for min del. Sikkert bygd 10-15 systemer som bare virker hele tiden. Naturlig nok har jeg ikke testet ut de nyere AMD systemene pga dette.

 

På generelt basis, å bruke 3-4 tusen kroner på ett 1366 system gir deg ikke like mye igjen som å kjøpe en f eks I5 og bruke resten av pengene i SSD.

Selvsagt ang den generelle forbruker. Der er jeg helt enig med skribenten.

 

Nå som flere spill / programmer støtter flerkjernebruk er det bare logisk å kjøpe 4+ kjerne cpuer. Bidrar også til ett mer reaktivt system.

Lenke til kommentar

Artikkelen føler jeg snubler, da den heter prosessoranbefaling.

 

Det er ikke en ren prosessoranbefaling, da den går ut i fra at man skal oppgradere hele systemet med nyeste maskinvare.

 

Ergo., er dette mer en "oppgraderingspakkeanbefaling" enn en "prosessoranbefaling".

 

Om du har et godt S775 hovedkort og du snubler over en svinbillig quad core for S775, vil dette være mer hensiktsmessig enn å gå til en helt ny socket (som da også krever ny ram, nytt hk).

 

Dette forutsetter at s775 kan gi den ytelsen man trenger.

Videre, en kommentar lengre oppe vedr. SSD og grafikk, det er litt vel generaliserende.

 

Det er mange bruksområder for datamaskiner og noen trenger ikke det "hotteste". At S775 er borte fra markedet ved neste oppgradering, hva så? Om S775 kan innfri til dine krav, så må du nesten tenke på om S775 fremdeles er noe for deg.

 

Forøvrig er I5/I7 veldig spennende prosessorserier og jeg vil selv ha meg en I7 930 tror jeg. Men det blir vel å vente til høsten, for å se hvordan det går med prisene som er lovet dumpet.

Lenke til kommentar

Folk må huske på at prisen på hovedkort er en del av regnestykket, og der går det gjerne i favør av AMD.

 

Hvis bruksområdet er primært spillbruk, så er det bedre med en høyere klokket firekjerne (eller kanskje til og med tokjerne) enn en sekskjerne i de fleste tilfeller.

 

Til dere som anbefaler å låse opp en trekjerne; husk at den siste kjernen er deaktivert fordi den ikke oppfyller AMD sine krav til kvalitet, termiske egenskaper og stabilitet. I en del tilfeller vil den absolutt være brukbar, men vær klar over at den ikke er like god som de andre kjernene, og at den kan medføre ustabil maskin på visse tidspunkt.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg kvittet meg helt med alt AMD da det er stort sett alltid problemer med det.

Kan ikke si at jeg kjenner meg igjen der, og jeg har kjøpt AMD i mange år (foreløpig siste er en PhII 955. En av mine første AMDer (Athlon 1400) kjører faktisk fortsatt...

 

Det du antakelig sikter til var endel problemer som følge av at det ble laget noen "mindre gode" brikkesett (hovedsaklig av VIA) for en del år tilbake, og hadde ganske så lite med selve CPU'en å gjøre. VIA forsvant jo også etterhvert som brikkeprodusent til Intel og AMD cpu'er, sannsynligvis mye pga. de "mindre gode" (både stabilitet og til dels ytelse) brikkesettene deres.

Lenke til kommentar

Klarer meg lenge med overklokka Q9550 til det det kommer noe som virkelig har rå ytelse over hele fjøla,ståa nå er det alfa omega og kjøpe cpu etter hvordan man bruker pcen og utrolg mange cpuer som ligger likt i ytelse med enorme prisforskjeller.beste etter mitt syn er og kjøpe en rimelig cpu og klokke den den etter behoh ditt,såre enkelt og cpu vil holde lenge nok uansett,om du ikke går amokk med volt etc.

Lenke til kommentar

Enig med HawP.

Har bygd AMD maskiner i 10 år for meg selv og venner/bekjente uten noen problemer. Har en hjemmeserver basert på AMD også og den kjører 24/7 på 4 året uten noe "stabilitets" problem".

Nå er dog hjemmeserveren nylig oppgradert, men det var pga. at Asus hovedkortet døde. :)

Endret av Buzz76
Lenke til kommentar
Til tross for at den er priset en del høyere enn den svakere sekskjernemodlelen, tilbyr også AMDs toppmodell svært mye ytelse for pengene.

"Til tross for"?

Mener dere at det er å forvente at to prosessorer med ganske ulik pris har nær identisk ytelse?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6
Intel Core i9, når kommer det? Hva er forskjellen på det og hva vi har i dag (i3, i5 og i7)? Hvilken sokkel har i9? Hvor lang tid kan en regne med at det går før en ser i9 for de med middels budsjett?

 

bump

Lenke til kommentar

Har ikke hørt noe snakk om i9, det var vel gulftown som det gikk ett rykte rundt om at den kom til å hete i9. Når den ble lansert fikk den navnet i7.

 

Ettersom intels nye arkitektur er "rett rundt hjørnet" så tviler jeg egentlig på at det kommer til å komme noe særlig nytt som vi ikke har hørt om når det kommer til Nehalem. Etter snart 20 måneder på markedet så er ikke Nehalem akkurat ny og spennende lenger.

Lenke til kommentar

jag kommer nog aldrig att køpa mig ett highend system på intel plattform igen. jag ser inga :nei: paraleller mellan spelupplevelse och bra resultat i benchmarkers. faktiskt ær amd vinnare øver intel alla dagar i veckan før mig :yes: som i huvudsak brukar maskinen till speling i høga uppløsningar.

Lenke til kommentar

Motsa ikke du deg selv litt der?

 

Ja det jeg mente var at jeg håper vi får litt rimeligere 6 kjerners prosessorer før intel hopper over på sin nye socket og slutter å utvikle nye prosessorer til den gamle sokkelen. I følge rumours(kilde) så blir det ingen kompatiblitet mellom lga1366 og den kommende sokkelen som dem lanserer nye 8kjerne prosessorer på.

Lenke til kommentar

Artikkelen føler jeg snubler, da den heter prosessoranbefaling.

 

Det er ikke en ren prosessoranbefaling, da den går ut i fra at man skal oppgradere hele systemet med nyeste maskinvare.

 

Ergo., er dette mer en "oppgraderingspakkeanbefaling" enn en "prosessoranbefaling".

 

Om du har et godt S775 hovedkort og du snubler over en svinbillig quad core for S775, vil dette være mer hensiktsmessig enn å gå til en helt ny socket (som da også krever ny ram, nytt hk).

 

Dette forutsetter at s775 kan gi den ytelsen man trenger.

Videre, en kommentar lengre oppe vedr. SSD og grafikk, det er litt vel generaliserende.

 

Det er mange bruksområder for datamaskiner og noen trenger ikke det "hotteste". At S775 er borte fra markedet ved neste oppgradering, hva så? Om S775 kan innfri til dine krav, så må du nesten tenke på om S775 fremdeles er noe for deg.

 

Forøvrig er I5/I7 veldig spennende prosessorserier og jeg vil selv ha meg en I7 930 tror jeg. Men det blir vel å vente til høsten, for å se hvordan det går med prisene som er lovet dumpet.

 

Helt enig med deg om dette.

Kjører fortsatt LGA775 her (med Q6600), og kan oppgradere til en 3GHz quad på samme sokkel for en liten slant penger (Q9650 tror jeg det var..), kontra å bytte ut HK, prosessor, kjøler og mest sannsynlig ram i samme slengen, det koster noen lapper mer enn det smaker.

Lenke til kommentar

Til dere som anbefaler å låse opp en trekjerne; husk at den siste kjernen er deaktivert fordi den ikke oppfyller AMD sine krav til kvalitet, termiske egenskaper og stabilitet. I en del tilfeller vil den absolutt være brukbar, men vær klar over at den ikke er like god som de andre kjernene, og at den kan medføre ustabil maskin på visse tidspunkt.

 

Etter en viss tid blir produksjonsprosessen så god at den deaktiverte kjernen ofte kun er deaktivert for at AMD skal kunne fortsette å selge CPU`er i dette segmentet.

 

Jeg er i prinsippet enig med deg. Man kan fort risikere å IKKE kunne aktivere kjernen. Utgangspunktet må være at man kjøper den cpu`en som man har råd til og trenger. Så kan man prøve å tyne det evetuelle ekstra som måtte finnes. Det er idiotisk å ha behov for og råd til en firekjerner, men isteden kjøpe en trekjerner og satse på at den kan låses opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...