Gå til innhold

Anbefaling: Prosessor


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg syns prosessorene dere anbefalte var gode, men resten har endel mangler.

 

Kort oppsummert:

- For oppmuntrende angående x3 720 ang. kjerneaktivering.

- "Mellomsjiktet" består nesten utelukkende av High End.

- Mangler High End klasse. (i7 975 er vel mer "extreme" klasse)

- i7 920 burde legges mindre vekt på, i forhold til i7 860

- Lite anbefalinger om bruksformer. Nevn redigering?

 

En tommelfingerregel er, ikke kjøp det aller "siste og beste"
Aldri si aldri, ville ikke kjøpt LGA755/1366 selv om LGA1156 er rimelig nytt. Kommer helt an på bruk.

 

Mer detaljert:

 

 

Budsjett seksjonen virker veldig grei for meg, 4 gode dog forskjellige prosessorer i fin pris. Eneste eg reagerer på er:

og kan dessuten i mange tilfeller låses opp til fire kjerner
Eg syns det blir feil å si "mange" da dette kan oppmuntre til å kjøpe denne i håp om å få en billig og god 3 eller 4 kjerne. "Noen" hadde vært bedre.

 

Det virker som om dere baserer absolutt alle anbefalingene utifra spill-ytelse etter min mening, det nevnes i alle fall ikke om forskjeller i tung redigering eller lignende.

 

Men "mellomsjiktet" er vel egentlig mer high-end prosessorer, da i5 750 er den eneste som nærmer seg mellomsjikt klassen her. Kort sagt mangler det en "high end" i mellom mellomsjikt klassen og Extreme klassen.

 

Eg syns at måten i7 920 blir presentert på er dumt, og det burde heller nevnes at P55 platformen ikke egner seg for (3x?)SLI/Crossfire løsninger, og at det da heller kan være lurt å sjekke ut i7 920 på. 920 i seg selv kan ikke konkurrere mot 860 (på stock, men klokk-for-klokk uten turbo er de ganske identiske).

 

 

Edit: Post 200 :D

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar
 

En tommelfingerregel er, ikke kjøp det aller "siste og beste"
Aldri si aldri, ville ikke kjøpt LGA755/1366 selv om LGA1156 er rimelig nytt. Kommer helt an på bruk.

LGA1156 er intels nye "main stream"-plattform, og kan dermed ikke regnes som det beste.

 

 

Så det er ikke anbefalt å oppgradere for oss som sitter på 775?

 

LGA775 er på vei ut, og ble derfor ikke tatt med i anbefalingene. Disse anbefalingene er for dem som skal ha et helt nytt system. 

Lenke til kommentar
Det har tradisjonelt vært slik at prosessorer fra AMD har gitt mest ytelse for pengene. Det stemmer nok ikke like bra som før – for Intel har den siste tiden tatt store steg ytelsesmessig med sine Core i5- og i7-serier. For tiden har Intel et klart ytelsesovertak, men AMD priser til gjengjeld sine prosessorer med tilsvarende ytelse noe lavere enn Intel.

 

???

Endret av SVD
Lenke til kommentar
LGA775 er på vei ut, og ble derfor ikke tatt med i anbefalingene. Disse anbefalingene er for dem som skal ha et helt nytt system. 

Alt er "på vei ut" fra den dagen det lanseres. Faktum er at pr i dag er langt over halvparten av Intels HK og CPUer på markedet LGA775.

 

Her er min anbefaling basert på erfaringer fra ca 20 år med PC-kjøp: Kjøp det som gir deg ytelsen du trenger til lavest mulig pris i dag. "Future proofing" er bare tull og tøys.

Lenke til kommentar
En tommelfingerregel er, ikke kjøp det aller "siste og beste"
Aldri si aldri, ville ikke kjøpt LGA755/1366 selv om LGA1156 er rimelig nytt. Kommer helt an på bruk.

 

Tror dette er mer en refferanse til de som kjøper aller nyeste og råeste for 40.000, og så kommer det om noen måneder(les: kort tidsrom) noe som er billig med samme ytelse eller bedre.

Lenke til kommentar
 

En tommelfingerregel er, ikke kjøp det aller "siste og beste"
Aldri si aldri, ville ikke kjøpt LGA755/1366 selv om LGA1156 er rimelig nytt. Kommer helt an på bruk.

LGA1156 er intels nye "main stream"-plattform, og kan dermed ikke regnes som det beste.

 

Tenkte du mente nyeste, min feil :)

 

Ingen kommentar til resten?

Endret av Crazymech
Lenke til kommentar

Hva annser jeg som High End? Da vil jeg si prosessorer som i7 870 og i7 950. Dette er prosessorer som har litt bedre ytelse enn "main stream-modellene", men som har en prislapp på rundt det dobbelte av hva i7 860 og i7 920 koster. 

 

Hvorfor er ikke disse High End-modellene tatt med i anbefalingen? Rett og slett fordi jeg mener det er et dårlig kjøp i forhold til de modellene som er litt svakere og koster halvparten. Det vil da for de aller aller fleste lønne seg å legge disse tusenlappene i andre komponenter i maskinen (f.eks bedre grafikk-kort eller SSD).

Selvsagt kunne jeg nevnt litt flere bruksområder, men det kan fort bli feiltolket også. Anbefalingene er derfor gjort så generelle som mulig.

Endret av _sindre_
Lenke til kommentar
LGA775 er på vei ut, og ble derfor ikke tatt med i anbefalingene. Disse anbefalingene er for dem som skal ha et helt nytt system. 

Alt er "på vei ut" fra den dagen det lanseres. Faktum er at pr i dag er langt over halvparten av Intels HK og CPUer på markedet LGA775.

 

Her er min anbefaling basert på erfaringer fra ca 20 år med PC-kjøp: Kjøp det som gir deg ytelsen du trenger til lavest mulig pris i dag. "Future proofing" er bare tull og tøys.

 

Ikke nødvendigvis. Hadde man hadde kjøpt en core2duo CPU på socket LGA775 for 2 år siden, kunne man fortsatt kjøpt ny CPU på samme hovedkortet. Kjøper man det nå vil det helt sikkert være borte fra markedet neste gang du skal ha ny CPU. Hvis du derimot går for 1366 vil du kanskje få kjøpt CPU på samme socket om 1-2 år. Nå skal jo i9 komme på samme socket.

Endret av program
Lenke til kommentar
LGA775 er på vei ut, og ble derfor ikke tatt med i anbefalingene. Disse anbefalingene er for dem som skal ha et helt nytt system. 

Alt er "på vei ut" fra den dagen det lanseres. Faktum er at pr i dag er langt over halvparten av Intels HK og CPUer på markedet LGA775.

 

Her er min anbefaling basert på erfaringer fra ca 20 år med PC-kjøp: Kjøp det som gir deg ytelsen du trenger til lavest mulig pris i dag. "Future proofing" er bare tull og tøys.

 

Ikke nødvendigvis. Hadde man hadde kjøpt en core2duo CPU på socket LGA775 for 2 år siden, kunne man fortsatt kjøpt ny CPU på samme hovedkortet. Kjøper man det nå vil det helt sikkert være borte fra markedet neste gang du skal ha ny CPU. Hvis du derimot går for 1366 vil du kanskje få kjøpt CPU på samme socket om 1-2 år. Nå skal jo i9 komme på samme socket.

 

Det er sant, men erfaringsmessig har jeg aldri oppgradert en CPU alene (en personlig greie såklart), det eneste jeg oppgraderer senere er 1. Ram 2. I enkelte tilfeller skjermkort.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 måneder senere...

Det står der at Phenom II X3 720 Black Edition kan "låses" opp til enn fire kjerner, men AMD Phenom II X2 550 Black Edition kan også låses opp i de fleste tilfeller.

 

Det at man kan løse den opp og at den er ekstremt lett å overklokke gjør at man får utrolig mye prossesor for pengene.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Det burde vel i starten på en slik anbefalingsguide stå litt om hvor mange kjerner man faktisk trenger. For behovet er ganske forskjellig, og de som søker etter slike guider har ikke alltid orden på hva som er nødvendig. Og tenker i hovedsak på de prosessorene som dukker opp nå med flere enn 4 kjerner.

 

En annen ting som burde nevnes er at man stort sett kan holde seg i budsjettklassen med mindre man driver på med spill og film.

 

Og til sist synes jeg en slik guide burde nevne litt om hovedkortene og platformene, slik at hvis man skal investere i en ny maskin kan få en bedre oversikt over totalkostnaden for maskinen sin, samt mulighetene for fremtidige oppgraderinger.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...