Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gir tannlege deg fravær på skolen.


Frederick_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I §3-47 i forskrift til opplæringslova som omhandler føring av fravær i videregåendre skole står følgende:

 

"

For inntil samanlagt 14 skoledagar i eit opplæringsår, kan ein elev krevje at følgjande fråvær ikkje blir ført på vitnemålet dersom det kan dokumenterast at fråværet skyldast:

a) helse- og velferdsgrunnar

b) arbeid som tillitsvald

c) politisk arbeid

d) hjelpearbeid

e) lovpålagt oppmøte

f) representasjon i arrangement på nasjonalt og internasjonalt nivå

"

 

Spørsmålet blir da om tannlegebesøk kan regnes som helse eller velferdsgrunn, jeg mener det gjør det og dermed kan du få dokumentasjon og kreve at det ikke føres

Lenke til kommentar
De skolene jeg har gått på, trenger man en legeærklæring for å få fjernet fraværet.

 

Men du er jo uansett ikke på skolen, så du skal jo ha fravær.

 

Jeg har forsøkt å begrunne at du faktisk ikke skal ha fravær juridisk, hvis du er uenig i min vurdering er det fint hvis du begrunner hvorfor, hvis ikke blir utsagnet ditt litt irrelevant

Lenke til kommentar
De skolene jeg har gått på, trenger man en legeærklæring for å få fjernet fraværet.

Kan du ikke lese?

 

Du linker til en lov som sier at man har krav på å få stryket fraværet hvis du kan dokumentere at det ligger helsemessige grunner bak. Innkallelsen til tannlegen sier ingenting om du har hull eller noe om din munnhelse. Mens en legeærklæring som man får av legen faktisk sier noe om du er syk eller ikke.

Jeg har ivvertfall ikke fått noe annet enn innkallelse og regning fra tannlegen.

Lenke til kommentar

På skolen vår sa de at alt fravær føres på vitnemålet, gyldig eller ugyldig.

Det eneste som ikke føres er hvis man frå fravær i enkelte fag pågrunn av turer/ekskusjoner i andre fag

 

 

 

Hadde personlig 5 timer fravær pga tannregulering-lege ifjor som jeg søkte om å få fjernet, men som ikke ble innvilget.

 

 

Iår har jeg fått 2 dager fravær pga sykdom som jeg tilogmed hadde legeerklæring på, men da jeg ringte skolen sa de at dette heller ikke kan fjernes fra fravær som kommer på vitnemål.

Da jeg spurte hva de 14 dagene var til sa det at det kun var med tanke på "overaskende langvarig sykdom" f,eks 1uke+ i sykehus pga operasjon

Lenke til kommentar
De skolene jeg har gått på, trenger man en legeærklæring for å få fjernet fraværet.

Kan du ikke lese?

 

Du linker til en lov som sier at man har krav på å få stryket fraværet hvis du kan dokumentere at det ligger helsemessige grunner bak. Innkallelsen til tannlegen sier ingenting om du har hull eller noe om din munnhelse. Mens en legeærklæring som man får av legen faktisk sier noe om du er syk eller ikke.

Jeg har ivvertfall ikke fått noe annet enn innkallelse og regning fra tannlegen.

 

Du har ingen holdepunkter for tolkningen din i den paragrafen ptta viser til. Man tolker generelt sett ikke helsemessige grunner så snevert at det må være noe galt. De sterkeste reelle hensyn taler for at også prevensjonsmessige besøk til lege/tannlege også må falle inn under helsemessige grunner.

Lenke til kommentar
De skolene jeg har gått på, trenger man en legeærklæring for å få fjernet fraværet.

Kan du ikke lese?

 

Du linker til en lov som sier at man har krav på å få stryket fraværet hvis du kan dokumentere at det ligger helsemessige grunner bak. Innkallelsen til tannlegen sier ingenting om du har hull eller noe om din munnhelse. Mens en legeærklæring som man får av legen faktisk sier noe om du er syk eller ikke.

Jeg har ivvertfall ikke fått noe annet enn innkallelse og regning fra tannlegen.

 

Aha, da forstår jeg hva du prøvde å si, vel jeg er uenig. Å gå til tannlege handler om å ta vare på sin egen helse, ikke fordi man er syk, men forbyggende, jeg mener derfor dette om ikke en helsemessig årsak, så i allefall en velferdsgrunn. Og hvis det er dokumentasjonen som er problemet bør dette kun løses ved å få tannlege til å skrive uner på en erklæring om at eleven har vært på tannlegebesøk. Vet at det er store forskjeller på hvordan dette blir praktisert på ulike skoler, det kan være verdt å merke seg at forskriften jeg viste til trådde i kraft 1. august i år, dermed er den ikke ordentlig inn arbeidet over alt, dette gjør også at den i liten grad har blitt prøvet, dermed er det vanskelig å avgjøre om det er min eller V-bys tolkning som er den rette, men siden dette er ment å gjøre det enklere å få fjernet fravær(det fantes en lignende bestemmelse i den tidligere forskriften, men den var ikke like klar), er jeg tilbøylig til å tolke den relativt vidt.

 

Igjen så beklager jeg ovenfor deg V-by, jeg har tydligvis litt problemer med å lese;P. Trodde du bare mente at siden man er borte fra skolen burde man få fravær uannsett, og det synes jeg var et litt tullete utsagn så lenge det bevislig finnes regler som sier noe annet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...