Gå til innhold

Utdanning innen reiseliv


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg går nå VG3, og må begynne å finne ut hva jeg har tenkt til å studere videre med, og jeg har i det siste tenkt på å utdanne meg innen reiseliv. Tenker å gå folkehøgskole neste år og tror jeg velger å reise i Europa. Er det noen som har erfaringer med det, og eller som kan si noe om det?

http://www.folkehogskole.no/europa

http://www.folkehogskole.no/reiseliv

 

Og er det noen som har forslag til hva jeg kan utdanne meg som? Har allerede fått forslag som reiseleder, guide osv, men har lyst på en jobb der jeg reiser en del rundt i verden, og ikke fra a til b hele tiden, som feks flyvert(inne). Min bror jobbet på et cruise i et par år, og det er vel i den duren jeg kunne tenke meg å gjøre også.

 

Spørsmålene:

1: Erfaringer/Synspunkter om folkehøgskolers opplegg

2: Utdanning (Forslag til retninger)

Endret av Doppe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1:

Folkehøgskole er morsomt og gir en grei introduksjon, men du kan ikke forvente å få så mye faglig utbytte. Imidlertid er dette året godt egnet til å vekke interessen: du kan finne ut litt mer om dette er noe for deg eller ikke.

 

2:

Mange skoler tilbyr reiseliv. Se f.eks. høgskolene i Lillehammer, Bø og Alta, eller Universitetet i Stavanger. Vil du gå privat kan du alltids ta en titt på BI.

 

I forhold til jobbmuligheter etterpå lurer jeg dog på om det ikke er like greit å ta en mer generell økonomi/lederutdannelse. Det er i bunn og grunn det reiselivsstudiet er, men det er da altså vinklet mot reiselivsbransjen. En mer generell utdannelse vil gi deg muligheten til å søke bredere. Jeg tror ikke du blir utelukket som hotellmedarbeider fordi du har fem år på NHH i stedet for fem år på UiS. Skal du ha lederjobb trenger du uansett erfaring...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...