Gå til innhold

Planlegging av tur til Alaska.


Aleks

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
OK, kjapt - hvis dette er seriøst ment i det hele tatt:

 

Bør kunne få tur/returbillett for mellom 9-10 000 til Fairbanks el. Returbillett er påkrevet for å slippe inn i USA uten visum. Som bringer meg til at å arbeide i USA, også Alaska, ikke akkurat er enkelt å få til om man skal holde seg på rett side av loven.

De lodder da stadig ut green cards på nettet. 50.000 i året tror jeg. Tror ikke det er kjempevanskelig å få for en nordmann.

Lenke til kommentar
Vil påpeke at dette er seriøst. Takker for svar på pris, men nå sitter jeg med 3 forskjellige svar. Noen som vet om en side som kan gi en pris for å dra fra Norge til Alaska med fly?

 

jeg vil nesten anbefale deg å sjekke en av de sticky trådene i denne delen av forumet. der er det i bøtter og spann med linker til sider hvor en kan søke etter billige (og dyre) flybilletter.

Lenke til kommentar
Men 10000 bare for å søke om å komme inn er jo litt drøyt.

Du kan nok få en midlertidig/annen ordning. Norsk ungdom jobber jo i disneyworld, tviler på de betaler 10000 bare for visumet.

 

Edit: Men alt utenom flybilletter er vel lurest at dere spør ambassaden om, ta en telefon/mail dit, så sparer du deg for mye usikker info.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Hvor lenge kan man befinne seg i statene på et slikt midleridig visum. Vi har ikke planer om å bo der i over 1 år. Det er jo også mange som reiser til Usa for å studere ( utvekslings studenter ol.) Koster det 10k for de å søke for å reise over dammen for si 1 år. ?

 

Nei.

 

Uten visum kan du som nordmann dra under visa waiver-programmet dersom du oppfyller visse krav (rent rulleblad osv) for TRE MÅNEDER. Du kan ikke arbeide i USA.

 

Studenter får såkalte F-1 visum. Disse krever mye papirarbeid, og at skolen/universitet de går på stiller sikkerhet. I tillegg er det krav om at studentene opprettholder faglig niveau(ikke dumper). Studenter kan ikke arbeide i USA - utover noen få timer i uken inne på campusområdet til skolen.

 

Utvekslingsstudenter får såkalte J-1 visa(academical cultural exchange(Disney-visumene er Q-1 - Vocational cultural exchange). Disse sponses av utvekslingsorganisasjonen, som plikter å følge oppsyn med deg - og organisasjonen stiller sikkerhet for deg.

 

F og J visum koster, som de fleste visum 131 USD. I tillegg må det betales omkring 100 USD i SEVIS-fee(Student and Exchange Visitor Information system). For studenter er altså ikke kostnaden noe å snakke om på samme måten - selvom de jo også må bevise at de har nok penger til å klare seg for i USA uten å jobbe.

Hvis du som privatperson ønsker å være i USA over tre måneder, må du søke visum på forhånd. Dette koster vel kun omkring 131 USD(tror jeg er siste prisen) og krever oppmøte på ambassaden for et lite visa-interview. Du kan da få et visum som lar deg være i USA utover tre måneder - men du kan fortsatt ikke jobbe i USA.

 

Skal du jobbe i USA må en arbeidsgiver sponse deg - og arbeidsgiveren må kunne bevise at du innehar en kompetanse han ikke kan finne hos en amerikaner. McDonalds kan altså ikke sponse visumet ditt for at du skal flippe burgere (ikke at de ville gjort det, det er en lang prosess og den er heller ikke gratis).

 

Ellers må du få green card. Dette får du enten ved å gifte deg med en amerikaner eller ved å "vinne green card lotteriet". Her er det en del avgifter og et skjemavelde utenlike (du må selvsagt delta i lotteriet på skikkelig vis gjennom ambassaden etc - ikke noe obskurt pop-up-annonse på nettet). Blandt annet mener jeg legesjekken som kreves - en nokså uttømmende sjekk med diverse vaksiner og sjekk for HIV/Aids etc etc kommer på omkring NOK 3000 hos en av de få privatpraktiserende legene som er godkjent av den amerikanske ambassaden (husk at legesjekk er dyrt, og den norske velferdsstaten betaler ikke for "unødvendige checkups"). Jeg mener jeg regnet på alle avgiftene og legesjekkene etc som kreves og kom til en sum på omkring 10 000 NOK for noen år siden - og dette kun for å delta i lotteriet. Denne summen dreier seg altså kun om lotteriet.

 

Summa sumarum - å jobbe i USA blir en utfordring dersom du er normal norsk statsborger. :)

Endret av PlatinumFlyer
Lenke til kommentar
jeg har hørt/lest/sett noe om at en får X-antall $ for å bo i Alaska, noen som kan bekrefte dette? for hvis det er slik at vi får nok til å dekke visum er det jo ikke noe problem.

 

Alaska residents/borgere får vel en check i året med noe oljepenger - men det vil du uansett ikke få som nordmann. Visumet ditt koster jo heller ikke stort, kun omkring 131 USD, så er ikke det som drar. Problemet ditt er vel heller at du ikke kan arbeide while over there.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...