Gå til innhold

Har du noen tips og råd om interrail? del dem med meg!


Liseee

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er en jente på 16 år som gjerne vil ha noen tips og råd gjeldende interrail. Jeg har bestemt meg for at om 2 år (sommeren jeg blir 18) skal jeg dra på interrail i europa. Jeg vil gjerne at noen noen som har vært på interrail, vil dele noen positive og negative erfaringer med meg!

 

Jeg vil ha råd og tips om alt mulig rart! Hvis det er noen ting du gjorde "feil" så vil jeg gjerne vite det.

Jeg vil også vite hvor lenge du var borte og hvor du reiste hen? Om du ville vært lenger enn du var, osv.

 

 

Tusen takk på forhånd! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke gjort det selv, men har to venner som reise sammen. De hadde i utgangspunktet bestemt seg for en økonomisk linje å holde seg til, men plutselig hadde han ene langt bedre økonomi enn den andre og ønsket å bruke penger på en helt annen måte enn han andre. Resultat: De gikk hver sin vei, og han andre reiste nokså raskt hjem.

 

Så et tips; sørg for at dersom du reiser sammen med noen, så har dere omtrentlig samme budsjett. Det er kjedelig å til stadighet bli dratt med på shopping/fyllekuler/diverse, når det bare er motparten som har økonomi til det :)

Lenke til kommentar

Etter å ha toget rundt i Frankrike har jeg oppdaget et smutthull i systemet. Dette er ingen oppfordring til snylting og jeg fraskriver meg alt ansvar for hvordan denne informasjonen brukes.

 

I Frankrike har de noen billetter som du kan reise tilnærmet fritt med. Du betaler på forhånd for et gitt antall og må datere dem selv under billettkontroll. I prinsipp er det slik at med mindre du blir kontrollert trenger du ikke datere billetten, så om du ikke blir kontrollert kan du bruke billetten på så mange togturer du vil helt til du blir kontrollert. Cluet er følgende: om du setter deg på første klasse sjekkes aldri billettene fordi man bruker billetter med reservasjon i denne kupeen. Om du hopper på et tog rett før avgang og ser at det er ledige plasser på første klasse kan du sette deg der og nyte hele turen i luksus, selv om du bare har slike forhåndsbetalte interrailbilletter. Du vil da reise komfortabelt på første klasse, helt gratis, uten å bli forstyrret av noen kontrollør.

 

Når det gjelder andre tips så sørg alltid for å ha litt ekstrakapital gjemt på kroppen om uhellet skulle være ute. Ha også alltid med deg en full vannflaske og eventuelt noe smertestillende som paracet e.l. Ellers kan du få mye verdifull informasjon om hva du bør ha med deg, hva du bør tenke på og generelle tips, erfaringer og råd om du googler hjemmesider, reisebrev og blogger som omhandler interrail.

Endret av fargoth
Lenke til kommentar
Cluet er følgende: om du setter deg på første klasse sjekkes aldri billettene fordi man bruker billetter med reservasjon i denne kupeen. Om du hopper på et tog rett før avgang og ser at det er ledige plasser på første klasse kan du sette deg der og nyte hele turen i luksus, selv om du bare har slike forhåndsbetalte interrailbilletter. Du vil da reise komfortabelt på første klasse, helt gratis, uten å bli forstyrret av noen kontrollør.

Vil ikke dette kunne by på problemer hvis noen har reservert sitteplassen, men kommer på ved en senere stopp? "Excuse moi, je sits on mai place!"?

Lenke til kommentar

På spesielle togavganger krever ofte togselskapet at du booker plass på forhånd. Slik som feks. natttog, ekspress-avgangene til Renfe (Spania) og TGV i Frankrike. Da mot noen ekstra euro. Da har du i alle fall en plass uansett. Skal du langt mellom to steder og det går både ekspress- og normaltog vil jeg anbefale ekspressen.

 

I fjor reiste jeg mellom Madrid og Barcelona. Mot €10 fikk vi plass på ekspresstoget som brukte to og en halv time til Barcelona. Det andre ville tatt 6-8 timer. :)

 

 

Dessuten må jeg få meddele at det er en fantastisk type ferie. Det som er ekstra flott er at du aldri er på samme sted for lenge. Er man på fylla på disse typiske charterstedene vil du ligge på samme stranden, gå på samme type klubb og spise samme mat hver dag i to uker. På interrail opplever du ny kontroll hele tiden.

Lenke til kommentar
Vil ikke dette kunne by på problemer hvis noen har reservert sitteplassen, men kommer på ved en senere stopp? "Excuse moi, je sits on mai place!"?
Potensielt sett vil det kunne oppstå slike situasjoner, men hvorvidt toget går med fulle kupeer avhenger mye av sesong, typen avganger og landsdel. Sør i Frankrike utenfor høysesong var det aldri mer enn halvfullt, og ut i fra egen erfaring er det sjeldent at noen kommer på i disse ved senere stopp med mindre man reiser svært lange strekninger. Man kan selvsagt også helgardere seg med å ta lengre strekninger uten stopp.
Lenke til kommentar

Før reiste jeg Europa på kryss og tvers med Interrail en måned hver sommer. Jeg hadde da planlagt en god del potensielle reisemål som jeg hadde lyst til å oppleve med hva som skulle sees der og flere alternativer for bosted. Man kunne da raskt reise videre om man ikke likte stedet eller været. For mindre steder jeg fikk "unnagjort" på en dag overnattet jeg ikke der, men på togene mellom byene. Jeg reiste da ofte et godt stykke mellom hvert sted jeg stoppet for å få overnatte på toget.

 

Det er en god del tyver innom toget så her bør man ta sine forholdsregler som å ha alle papirer på kroppen og "flette" ryggsekk så godt fast i hattehylla at den ikke bare kan nappes med av en som stikker hodet inn.

 

Husk Immodum og å alltid ha "kjøpevann".

Endret av robertaas
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Kan poste det samme som jeg postet i en annen tråd her:

nterrail har vært veldig bra. Har kun vært i Øst-Europa på denne turen (med unntak av en tur innom Wien) da jeg har vært mye mer i Vest-Europa fra før av.

 

Kan generellt si om Øst-Europa: Veldig mye billigere enn vesten (spesielt sør-øst, Bulgaria og Romania og ble gradvis dyrere jo nærmere du kommer vesten). Forbred deg på mange timer på tog, togene er til tider veldig gamle, slitte, bråkete, skitne og bruker lang tid. Vi brukte mye nattog da de fleste turene mellom hovedstadene er på 8-9 timer og oppover. Da sparer du også penger på hostel. Man kan reservere sovekupeer, alt fra 1manns til 6manns til varierende pris, betalte vel 40 kroner for den billigste og 160 for den dyrerste, som kommer i tillegg til interrail billetten. Ellers kan man bare ta vanlige seter (noen ganger må man reservere, både på nattog og dagstog, dette er som regel ganske billig). Også forvent å bli vekt flere ganger i løpet av natta for passkontroller og billettkontroller.

 

Planla ikke så mye på forhånd, bestilte flybillett til Istanbul og returbillett fra Krakow og tenkte ut en ca. rute mellom disse byene. Anbefaler dette framfor å ta tog helt fra Norge, ikke mye dyrere hvis du er fleksibel med dato og destinasjon og sparer mye tid. Hostel pleide vi å bestille dagen i forveien, noen ganger også på dagen, men anbefaler å vite hvor dere skal når dere har ankommet togstasjonen.

 

Ang. budsjett varierer dette veldig mye fra person til person, vi levde ganske rimelig og brukte ca 10-11.000 inkl alt. Dette er så vidt jeg vet relativt lavt. Da tok vi mye nattog (sparte penger på hostel), tok aldri taxi (gikk for det meste, ellers tok vi buss/trikk/undergrund), gikk ikke på de dyreste resturantene osv. kunne levd enda billigere da de fleste hosteller har kjøkken, så bare å lage mat fra supermarked. Ikke ta pakketurer arrangert av hostel/guidegrupper osv. går som regel an å ta tog/buss dit og unngå guider, betal studentpris der det går osv. F.eks. betalte vi 0,- for å dra til Auschwitz (tok tog, så birkenau før klokka 3 og Auschwitz 1 etter klokka 3(krevde guidet tur før klokka 3)), mens de tok rundt 200 kroner for det i byen per pers.

 

Vi pleide å ta ut penger i annenhvert land (i minibank) og ga til hverandre, slik at vi sparte mest mulig på gebyr. Prøvde å beregne så bra som mulig. Noen ganger ble det for mye, da vekslet vi det i neste land (til elendige kurser, så prøv å unngå det), hvis det ble lite prøvde vi å betale ting med kort, spise kokt pasta til middag osv.

 

Nyttige lenker:

Bahn.de - sjekk tokavganger, hvor dere må bytte osv.

wikitravel.com - står det mye om hva dere bør se, hva som er rundt byer, hva som er fint i hvert land, transport osv.

hostelworld,com - veldig grei side for å finne hostel

 

Kan forresten si at jeg ikke er helt sikker på om det lønner seg å kjøpe interrailbillett i Øst-Europa. Du kan prøve å regne over billettpriser og sjekke om det stemmer, men ihvertfall det inntrykket jeg sitter igjen med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...