Gå til innhold

Hundefører. Hvordan blir man det?


Audiovisuelt

Anbefalte innlegg

Hallo.

 

Dette virker kanskje litt rart, men jeg la inn ønske om å få bli hundefører i førstegangstjenesten på sesjonen, og for noen måneder siden snakket jeg med en i forsvaret på telefon fordi jeg skulle bytte dato for rekrutten. Jeg ble da fortalt at jeg var kommet inn som hundefører. Men akkuart det står ingen plass skriftelig som jeg har fått. Det eneste som står er at jeg er kalt inn til luftforsvaret. Derfor er jeg veldig usikker på hva som kommer til å skje når jeg neste uke når jeg er kalt inn (kalt inn 29.sept).

 

Så lurer på hvordan hundefører utdanningen funker? Det er vel neppe sånn "donate ur puppy today" og det første som skjer er at alle får en korg med en valg oppi med rød sløyfe. Er det vanlig rekruttskole først som er lik for alle, for å så dra på "hundeskole"?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du skal til Madla?

 

Mulig det er noe jeg ikke vet, men trodde ikke man fikk stillinger før man nærmer seg slutten av rekruttskolen. Man søker på forskjellige stillinger, hvorav hundefører er en av de, og så vil man få vite hvilket tjenestested man skal ha ut førstegangstjenesten.

 

vZ.

Endret av vZ
Lenke til kommentar

Luftforsvaret har 2 hundeavdelinger. En på Rygge og en på Ørlandet. Den på rygge vil du helt til. Da kommer du inn i en mye bedre og kjekkere tjeneste.

 

Du vil starte på Madla som de fleste, og etter 7 uker går videre. Du søker hvor du vil eter 3-4 uker tror jeg. Du må bestå kravene på de testene som blir tatt (opptaks kravene får du høre tidlig) Så er det en opptaksprøve med jegerløpet, 22km med 7kg pakkning (ikke vanskelig), samt du må snakke med noen folk osv ;)

Lenke til kommentar
Luftforsvaret har 2 hundeavdelinger. En på Rygge og en på Ørlandet. Den på rygge vil du helt til. Da kommer du inn i en mye bedre og kjekkere tjeneste.

 

Du vil starte på Madla som de fleste, og etter 7 uker går videre. Du søker hvor du vil eter 3-4 uker tror jeg. Du må bestå kravene på de testene som blir tatt (opptaks kravene får du høre tidlig) Så er det en opptaksprøve med jegerløpet, 22km med 7kg pakkning (ikke vanskelig), samt du må snakke med noen folk osv ;)

Det er også hundeførere på GSV.

Lenke til kommentar

Du må først inn i førstegangstjeneste for Luftforsvaret ja, og deretter kan kommer du inn på tester, intervju isv som avgjør om du kommer inn på hundetjenesten eller ikke. Om du kommer inn vil du sendes til FHSK (Forsvarets hundeskole) i 6 uker på kurs, før du deretter sendes til et tjenestested. Tjenestestedet du får er enten Ørlandet, Rygge eller Bodø.

Hvorfor mener noen at Rygge er bedre enn Ørlandet?

 

Man kan også bli hundefører i sjøforsvaret (KJK) og hæren (GSV, MP og TMBN).

Endret av vestlia
Lenke til kommentar
Hvorfor mener noen at Rygge er bedre enn Ørlandet?

 

Det var det inntrykket jeg fikk av folk som var der i fjor. Jeg tjenestegjorde med de på Rygge og var på snakket med de på Ørlandet når jeg var på besøk der. Ene i troppen min var også overført fra Ørlandet.

 

Rygge er en mye mer aktiv tropp er mitt inntrykk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...