Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er denne siden lovlig?


V-by

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg synes det er ganske idiotisk den debatten som har kommet etter at iam.no ble etablert. hvis du går inn på brønnøysund-registeret sin hjemmeside, Google, Telefonkatalogen og skattelistene som ligger hos nettavisen så får du jo tak i den samme informasjonen. hvis folk reagerer slik på hva som ligger ute om de bør de heller tenke over hva slags informasjon som de offentliggjør om seg selv.

Lenke til kommentar

Jo ilpostino , du ha selvfølgelig riktig i det du sier. Men synes du ikke det begynner å gå for langt ? det er ikke BARE allerede lett tilgjengelig informasjon de legger ut. Men også hemmelige telefonnummer , adresser osv . DET mener jeg er et skikkelig overtramp . Det finnes utrolig mange mennesker her i norge som trenger å leve under hemmelig adresse , eller ha hemmelig telefonnummer . Når de også presterer å legge ut mennesker som allerede er døde , synes jeg de bare kan legge ned hele konseptet.

Lenke til kommentar

du husker sikkert hvordan medie og nordmenn reagerte da Telefonkatalogen la ut fødselsdatoen på sidene sine. ifølge personopplysningsloven anses ikke dette som sensitiv informasjon da det mangler de fem siste sifrene som utgjør personnummeret.

 

i skattelistene som ligger på Nettavisen får du utlevert fødselsåret til en gitt person. hvis en leter litt rundt er jeg sikker på at det ikke skal mye til for å finne ut bursdagen til personen.

Lenke til kommentar
Jo ilpostino , du ha selvfølgelig riktig i det du sier. Men synes du ikke det begynner å gå for langt ? det er ikke BARE allerede lett tilgjengelig informasjon de legger ut. Men også hemmelige telefonnummer , adresser osv . DET mener jeg er et skikkelig overtramp . Det finnes utrolig mange mennesker her i norge som trenger å leve under hemmelig adresse , eller ha hemmelig telefonnummer . Når de også presterer å legge ut mennesker som allerede er døde , synes jeg de bare kan legge ned hele konseptet.

 

De får det vel fra et sted? på meg virker det som de henter all informasjonen fra andre sider på nett?

 

AtW

Lenke til kommentar
På meg står det feil adresse. Men det oppgis fullt fødselsdato, telefonnr og at jeg er den eneste i landet med mitt navn.

Det står fullt navn på mine 3 besteforeldre som alle er i 80-årene, med info at disse er de eneste med sitt navn i landet. Samt kart til hvor de bor, og skatteinfo, aksjer og slikt. Dette liker jeg meget dårlig. Selv ikke navnestatistikken på Statistisk Sentralbyrå opplyser om at man er den eneste med et navn i landet.

Jada, det meste ligger ute fra før, men det er denne kryssningen som noen andre sa før meg, so mer skummel.

 

Ble forbannet på denne siden i dag. Jeg også har visst et navn som ingen andre har, så jeg reagerer på at etter jeg har funnet min egen side og klikker på det som finnes om meg på nettet er det presentert masse om "meg". Det kommer av at navnet mitt er litt mer vanlig i utlandet, så hvis man er vrang ser det ut som jeg har gjort ting i verdensdeler jeg ikke har vært i og har lagt ut bilder som "jeg" er med på. Hvis jeg hadde en kriminell navnebror, så kunne jeg blitt hengt ut som kriminell da!

 

Hvis noen legger ut bilde av meg på nettet som jeg ikke liker, så kan jeg kreve at det fjernes. Kan jeg kreve at iam.no fjerner meg fra nettsiden sin da? Det er jo et privat selskap som skal tjene penger på mine opplysninger. Visst er det ikke til å unngå at opplysninger om meg ligger på offentlige registre, men jeg vil helst holde de der og gjøre det vanskelig å finne detaljer om meg. Venter spent på svaret til Datatilsynet!

Lenke til kommentar

En ting er at det allerede ligger informasjon om oss ute på nette, husker vi hadde om dette i IKT sikkerhet, og da fikk vi beskjed om at informasjon sjelden var skummelt ved mindre den blir koblet sammen. Og det er det jeg ikke liker med Iam.no, Fordi hvis folk vil ha masse informasjon som de kan sette sammen om meg, så må man jobbe litt med det, men med iam.no så er det jo bare å søke navnet mitt så får du opp: Litt informasjon om meg, fødselsdato, at jeg var elevråd på ungdomskolen, adressen min, bandet jeg spiller i. Altså får du opp hvor gammel jeg er, hvor jeg bor, interessene mine og hvor jeg går/gikk på skole.

 

Jeg tenker ikke over det når informasjonen ligger spredt, men når den er samlet synes jeg det er litt mer skummelt, da den reflekterer meg ordentlig.

 

Den linker faktisk også til profilen min her på diskusjon.no

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Spørsmålet er om de nissene i dette firmaet har tatt seg bryet med å skumme gjennom personopplysningsloven.

 

Datatilsynet har bedt om at de belyser følgende punkt:

  • Hjemmelsgrunnlag for behandling av personopplysninger på det nevnte nettsted.
  • Hvilken kilde® som er benyttet for å innhente opplysningene som er publisert på nettstedet.
  • Hvordan virksomheten sikrer ivaretakelse av kravet om at personopplysningene skal
    være korrekte og oppdaterte.
  • Hvordan virksomheten forhindrer at opplysninger om personer som har skjulte
    telefonnummer og adresser publiseres.
  • Hvilke rutiner virksomheten har for publikums korrigering av opplysninger.

Svaret iam.no kommer med vil mest sannsynlig ha relativt høy underholdningsverdi i seg selv.

Endret av swanky
Lenke til kommentar

Jaja, en ting kom ut av dette; Jeg trodde jeg hadde sperret slik at bare vennene mine så fjesbok-profilen min. Men etter å ha lett litt i innstillingene, så fant jeg en meny der jeg også begrenser meg som søkbar utenfra. Kjekt å vite anyway! Lurer bare på hvor lenge det går til iam oppdaterer sine servere for info da? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...