Gå til innhold

HD 58xx OC og ytelses tråden


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da har jeg avinstallert vantage, installert på nytt og fått ny kode. Håper jeg får sett resultatet denne gangen. ht har nok mye å si for cpu score i vantage også. Får håpe jeg nærmer meg 19k denne gangen. Mye ytelse for penga vil jeg si. Har også bestilt et 5870, men ingen har det på lagret enda. Får klokke 5870 når det kommer, og beholde det kortet som klokker best, hehe.

 

1225mV @ 1000/1240

 

Fikk noen poeng bedre med litt økning i minne. fra 1220-1240. Ekstra texture units i 5870 hjelper med høyere score. Men mitt 5850 er ganske nærme et 5870. Får si meg fornøyd.

post-74183-1258758738_thumb.jpg

Endret av samye83
Lenke til kommentar

Alle gpu'er er som cpu'er, dvs hvert enkelt kort vil klokke forskjellig. Hva ditt sapphire vil oppnå er vanskelig å si. Eneste man kan gjøre er å prøve seg frem. Først finne stabilt clock på stock spenning, og heller endre på core spenninga senere hvis man vil leke litt. Mitt 5850 var veldig villig når det kommer til oc, vi får se hvordan ditt 5850 er når du får satt sammen pc'en imorgen. Det som er moro når man driver med pc, alltid spennende når man får nye hardware som man kan tukle med, hehe.

Lenke til kommentar

Man får mer av å øke core. Når jeg økte minne for mye, ga det meg mindre score i 3dmark06 for eksempel. Ved 1220 er det best, øker jeg til 1250 så blir det motbakke. Det er trygt å gi gpu'en 1.25v eller 1250mV som msi afterburner viser. Eneste du skal passe på er temperaturen til kjernen. Jeg har 17 grader på kontoret mitt, med side døra oppe. Selv med 1000mhz på core, så blir ikke load mer enn 45 grader. Da har jeg satt på vifta til 60%. Bråker som et lite atomkraftverk, hehe. Det er kun for benching. Til daglig bruk så kjører jeg vifta på auto, dvs at den kjører seg opp når kjernen blir varmere. Ved idle så kan man ikke høre vifta gå, det er deilig.

 

Blir vel ikke direkte skader, som en kompis av meg pleier å si, klokker man kortet og setter opp spenninga, istedenfor 10 års bruk så får man 5 år. Men hvem er det som har skjermkort i 5år. Blir bytta ut mye før det. Og om kortet skulle bli ødelagt, så blir det ødelagt uten klokking også. Igjen må jeg understreke, passe på temperaturen. Varmen er mye farligere for komponentene enn spenning. Men spenning vil gi økt varme. Så de henger sammen.

 

Karl Marx sa: Religion er som opium, jeg vil si klokking er som opium. Klokker man høyt nok, så vil det gi en tilfredstillelse. Og man blir enda mer sugen på å klokke høyere.

Endret av samye83
Lenke til kommentar
hva fikk du best ytelse-økning i av å klokke, core eller memory? hva sier garantien om overklokking og hvilke skader kan kortet ta? har ikke interesse av å ødelegge kortet med en gang :p

 

Garantien ryker med engang du klokker:P

Men sålenge du passer på tempen og ikke blir helt ape på voltbruken så skal det litt til, MEN ting skjer, så det er alltid en liten risiko.

Lenke til kommentar

Har overklokket litt mer nå, og endte opp på 20 845 poeng i 3dmark06 (fortsatt med 5850).

Denne gangen med min e8600 @4,5ghz, minnet på 1200mhz 5-5-5-18, og skjermkortet på 765 core og 1115 mem. Dette er dog oppnådd med kun en runde autotune i catalyst cotrol center, så skal alltids klare mer senere når jeg får tid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...