Gå til innhold

Hvis Gud er god


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo interessant at det hos alle mennesker finnes en følelse eller samvittighet for hva som er snilt/slemt, hva som er godt/ondt. Jeg må bare stille meg selv spørsmålet:

 

Hvordan i all verden kunne det finnes etikk dersom det eneste fornuftige i denne verdenen, var å overleve så godt som overhodet mulig? Samvittigheten? Moral?

 

(Et retorisk spørsmål, så ikke forvent noe svar.)

Lenke til kommentar
Det er jo interessant at det hos alle mennesker finnes en følelse eller samvittighet for hva som er snilt/slemt, hva som er godt/ondt. Jeg må bare stille meg selv spørsmålet:

 

Hvordan i all verden kunne det finnes etikk dersom det eneste fornuftige i denne verdenen, var å overleve så godt som overhodet mulig? Samvittigheten? Moral?

 

(Et retorisk spørsmål, så ikke forvent noe svar.)

Hvorfor er det så få dyrearter som er kannibaler?

 

Hvorfor blir innavl også unngått av alle dyr så langt det er mulig?

 

Moral? Samvittighet? :)

 

Jeg vet ihvertfall om et enkelt svar som dekker alle spørsmålene.

Lenke til kommentar
En skapning som har det vondt og som opplever at den har det vondt, gleder ikke meg. Tvert imot ...

 

Ingen som tvinger deg til å sjå på.

Hadde du blitt oppdratt av ein annan kultur er det fult moglege at du hadde hatt eit anna syn på det.

Men dersom det finnes en skaper, tvinger denne skapningen meg til å:

 

- Bli født inn i min kultur

- Kunne se og tolke det jeg ser

- Ha anlegg for å føle som jeg gjør

Lenke til kommentar
Glem menneskeheten. La oss fokusere på resten av skaperverket.

 

Hvorfor er det så rått og brutalt?

 

Vel, om jeg får lov til å bevege meg vekk fra den dogmatiske antagelsen at Gud eksisterer, og skaperverket er tilhørende Han:

 

Evolusjonsteorien dikterer at de menneskene som har de beste forutsigelser for å overleve, overlever. Dette viser seg å være de mennesker som sammarbeider, hviler på hverandre og definerer like egenskaper som "gode", og frastående egenskaper som "onde". Mao. er det fortsatt vi mennesker som definerer godt og ondt, ikke en absolutt makt-pol som en eventuell gud. Vi vil finne mye i naturen som skiller seg fra den allminnelige oppførsel, og kan da også for mange virke "grusom" - selv om problemet vil opphøre for mange av de som studerer betydningen av disse subjektive oppfatningene, og man kan argumentere at det å si at noe enten èr ondt, eller ikke èr ondt, er en kognitiv feilvurdering.

 

I dette perspektiv blir det meget vanskelig å se bort fra menneskeheten, da moraler og andre subjektive oppfatninger kun stilles i lys av menneskeheten.

Lenke til kommentar
Glem menneskeheten. La oss fokusere på resten av skaperverket.

 

Hvorfor er det så rått og brutalt?

 

Vel, om jeg får lov til å bevege meg vekk fra den dogmatiske antagelsen at Gud eksisterer, og skaperverket er tilhørende Han:

 

Evolusjonsteorien dikterer at de menneskene som har de beste forutsigelser for å overleve, overlever. Dette viser seg å være de mennesker som sammarbeider, hviler på hverandre og definerer like egenskaper som "gode", og frastående egenskaper som "onde". Mao. er det fortsatt vi mennesker som definerer godt og ondt, ikke en absolutt makt-pol som en eventuell gud. Vi vil finne mye i naturen som skiller seg fra den allminnelige oppførsel, og kan da også for mange virke "grusom" - selv om problemet vil opphøre for mange av de som studerer betydningen av disse subjektive oppfatningene, og man kan argumentere at det å si at noe enten èr ondt, eller ikke èr ondt, er en kognitiv feilvurdering.

 

I dette perspektiv blir det meget vanskelig å se bort fra menneskeheten, da moraler og andre subjektive oppfatninger kun stilles i lys av menneskeheten.

 

No synast eg du blir litt for saklig her, tråden har den forutsetninga at "Gud" eksisterar.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, har tråden denne problemstillingen: "Hvordan kan det eksistere en god gud med så mye "ondt" som naturen er preget av?"

 

Å forutsette at Gud eksisterer blir likevel irrelevant med tanke på den problemstilling jeg viser til: "Det er ikke gitt at det er noe ondt eller godt, mer enn kolletiv oppfatning av samme varierende og løse begrep."

 

Å holde seg saklig er for meg essensielt for en diskusjon.

Lenke til kommentar
Naturen er vel først og fremst NATURLIG, ikke grusom... Men skjønner hva du mener. At vi skal prøves før vi kommer til perleporten er jo bare tull..

 

Hvis gud er god....

.........................................hvorfor virker ikke bønnene til de som sulter og har det vondt i afrika da?

 

 

Hvis gud er god....

.........................................Hvorfor virker bønner og mirakler bare på gamle fete og godtroende tanter med ubetydelige sykdommer og ikke på folk som har alvorlige lidelser slik som amputerte lemmer?

 

 

Hvis gud er god....

.........................................hvorfor vil han da drepe 5 av 6 i de kristnes våte drøm, dommedagen, når han med letthet kunne vist seg for alle?

 

Hvis gud er god....

.........................................hadde han ikke bedrevet etnisk rensning i grand skala som han gjør i GT? Det var også mennesker......

 

Hvis gud er god....

......................................... i det uendelige..

 

:)

 

 

 

Svaret på dine spørsmål er at denne verdens "gud" kalles lucifer, eller satan om du vil. Og satan vil at mennesker skal sulte, lide og dø. Og satan vil at mennesker skal drepe hverandre.

 

Nå vil du vel spørre hvorfor Gud lar satan drive på denne måten. Og svaret på dette spørsmålet er at menneskene har selv valgt å følge satan.

Lenke til kommentar

Humes formulering av Epikur:

 

Er Gud villig til å gripe inn mot det onde, men ikke i stand til det?

Da er han ikke allmektig.

Er han i stand til det, men ikke villig?

Da er han ikke god.

Er han både i stand til det og villig?

Hvor kommer så det onde fra?

Er han verken i stand til det eller villig til det?

Hvorfor da kalle ham Gud?

 

Klarere kan det vel ikke uttrykkes?

Lenke til kommentar
Svaret på dine spørsmål er at denne verdens "gud" kalles lucifer, eller satan om du vil. Og satan vil at mennesker skal sulte, lide og dø. Og satan vil at mennesker skal drepe hverandre.

 

Nå vil du vel spørre hvorfor Gud lar satan drive på denne måten. Og svaret på dette spørsmålet er at menneskene har selv valgt å følge satan.

...og Gud har ikke noe i mot at Lucifer driver på på denne måten? Er ikke Gud allmektig, og kan eliminere Lucifer, ev. gjøre ham god? Eller er Gud for god og medlidende til å kunne eliminere Lucifer, men ikke god nok til å tilgi og ta imot en mann som betviler hans eksistens?

 

Merkelige prinsipper han her guden din har...

Lenke til kommentar
Svaret på dine spørsmål er at denne verdens "gud" kalles lucifer, eller satan om du vil. Og satan vil at mennesker skal sulte, lide og dø. Og satan vil at mennesker skal drepe hverandre.

 

Nå vil du vel spørre hvorfor Gud lar satan drive på denne måten. Og svaret på dette spørsmålet er at menneskene har selv valgt å følge satan.

...og Gud har ikke noe i mot at Lucifer driver på på denne måten? Er ikke Gud allmektig, og kan eliminere Lucifer, ev. gjøre ham god? Eller er Gud for god og medlidende til å kunne eliminere Lucifer, men ikke god nok til å tilgi og ta imot en mann som betviler hans eksistens?

 

Merkelige prinsipper han her guden din har...

 

Gud har gitt oss alle fri vilje til å gjøre hva vi vil, og følge hvem vi vil. Og de fleste mennesker velger ennå å følge satan, og derfor må de også ta konsekvensene av å følge satan.

 

Men Gud har også en plan, hvor satan har en viss tid til å regjere denne planeten, og følgelig er det også en viss tid hvor menneskene kan velge om de fortsatt vil følge satan, eller vende om, og følge Jesus.

 

Denne tiden er nå snart over, og slutten på denne verden nærmer seg raskt. Og da vil selfølgelig satan ogsa bli fjernet.

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar

Så det er Satan sin feil at jeg ikke ser logikken i metaforene i Bibelen? Eneste som skiller meg fra en religiøs er at jeg ikke tror på inneholdet i bibelen. Jeg er ikke ond, tyv, utro eller noe sånt, jeg bare benekter Gud og Jesus. Er jeg derfor automatisk under Satan?

 

Da syntes jeg Gud bør innse at han har gjort en dårlig jobb når såpass minimal andel av folket hans tror på beskjedene han formidler. Det meste i bibelen er ikke logisk for folk flest, og enda mindre av det har retningslinjer for hvordan det skal tolkes. Det er vel ikke vanskeligere å bekrefte enn å peke til at der finnes 35.000 religioner basert på kristendommen.

 

Hvorfor tester han oss, hvorfor lar han majoriteten av hans barn, masse gode og etter moderne vitenskap intelligente mennesker, pines i et evig liv i helvete sammen med Sir Lucifer?

Lenke til kommentar
Humes formulering av Epikur:

 

Er Gud villig til å gripe inn mot det onde, men ikke i stand til det?

Da er han ikke allmektig.

Er han i stand til det, men ikke villig?

Da er han ikke god.

Er han både i stand til det og villig?

Hvor kommer så det onde fra?

Er han verken i stand til det eller villig til det?

Hvorfor da kalle ham Gud?

 

Klarere kan det vel ikke uttrykkes?

 

Kort sagt, så tror jeg Gud er både i stand og villig. Det kom vel egentlig ikke som et sjokk, tenker jeg. La meg fremlegge det bibelske synspunktet på dette problemet:

 

Bibelen sier at Gud er kjærlighet. Med dette som utgangspunkt, så tvinger ikke Gud noen til å gjøre som Han sier, heller ikke tvang Han Lucifer/nå Satan (personen som er opphavet til synden, ifølge Bibelen) til å la være med det han holdt på med i Himmelen - nemlig sammensvergelse mot Gud. Gud vil heller at man skal gjøre som Han vil fordi en selv vil, og ikke fordi man må. Han vil at alle skal være lykkelige.

Han vil det beste for sine skapninger, og Han vet hva som er til det beste for dem og hva som vil gjøre dem varig lykkelige (slik som foreldre og barn). Han har skapt dem. Derfor er det Han som må gi retningslinjene og rettlede dem. Dem som ikke vil at Gud skal blande seg i deres liv, lar Han være i fred - de har fri vilje til å velge å gjøre slik de selv finner for godt. Men det medbringer at de før eller siden vil visne hen, nettopp fordi hele skapningen er avhengig av Gud for å leve. Gud er antiegoist, Han har ingenting å gjøre med egoisme/synd. Han elsker synderen, men hater synden, for synden er en fullstendig urasjonell respons til Guds kjærlighet og gaver.

 

Lucifer introduserte synden til universet ved, til tross for at han var den mest opphøyde skapning, å vise misnøye og lyst etter mer makt og selvopphøyelse. Han ville ha makten og tilbedelsen som kun Gud som den rettvise Skaper av alt og alle, hadde. Det var som om maleriet skulle kreve å ha malerens makt til å male! Det er bunn og grunn umulig, og lar seg ikke gjøre. Men i stedet for å innse at det var urimelig å gjøre krav på dette, prøvde han å sverge seg sammen med andre mot Gud. Og han påsto at Gud var en maktsyk diktator som ville ha alles tilbedelse, og at hvis ikke Han fikk det som Han ville, ville Gud utslette dem. I virkeligheten, var det Satans egne karaktertrekk han kastet på Gud...

 

Dette er det Bibelen faktisk lærer om synden og Guds respons/takling av synd, samt hvorfor det i det hele tatt finnes.

 

Jeg som troende, synes det er spesielt interessant, i tilknytning til dette, hvor utrolig mange det er som har dette gudssynet, at Han vil diktere en og begrense ens frihet. Det at synden fortsatt eksisterer, viser heller at Gud lar sine skapninger gjøre det de vil - men også (spesielt ved slutten av dette kapitlet) at all må ta konsekvensene av de valgene de har tatt. Man høster det man sår, dette er rettferdig. Fjerner en seg fra Gud, fjerner en seg fra Livskilden.

 

Til slutt, vil Gud sette en universal stopper for det onde, og alle vil se synden og opprøret mot Guds lov og autoritet i dets sanne lys. Inntil videre, vil Gud gjøre alt Han kan for å personlig vise hvert enkelt menneske som eksisterer, sin sanne karakter på slike måter at man forstår tydelig og klart - og Han gir dem mange anledninger til å vurdere det de finner etter beste evne, inntil de tar sitt endelige valg. Gud venter på alle.

 

Matt 13,24-30: (Alt dette i form av en liknelse, et bilde - fortalt av Jesus selv)

"Han la fram for dem en annen lignelse og sa: «Himmelriket kan sammenlignes med en mann som hadde sådd godt korn i åkeren sin. Og mens alle sov, kom fienden hans og sådde ugress blant hveten og gikk sin vei. Da kornet skjøt opp og satte aks, kom også ugresset til syne. Tjenerne gikk til jordeieren og sa: 'Herre! Var det ikke godt korn du sådde i åkeren? Hvor kommer da ugresset fra?' 'Det har en fiende gjort,' svarte han. Tjenerne spurte ham: 'Vil du vi skal gå og luke det bort?' 'Nei,' svarte han, 'for når dere luker bort ugresset, kunne dere samtidig komme til å rykke opp hveten. La dem begge vokse der sammen til høsten kommer. Og når det er tid for innhøsting, skal jeg si til dem som høster inn: Sank først sammen ugresset og bind det i bunter for å brenne det; men hveten skal dere samle i låven min.'»"

Lenke til kommentar

name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>">
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350">

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar

Hva er det du prøver å få fram med filmen Baltazar94?

Det er bare en haug med bilder/filmklipp med utdrag fra bibelen som siterer dommedag. Som vanlig så er det ikke slik at du kan presentere bevisene dine ut ifra bibelen, når du fremdeles har igjen å bevise at det som står i bibelen er sant.

 

Mennesket@

Jeg må ærlig innrømme at du har en (beklager uttrykket) sprø tankegang når det gjelder bibelen, og du har tatt troen til det jeg vil kalle ekstreme av apologisme. Jeg leste tidligere i tråden nevnte du:

Det er jo interessant at det hos alle mennesker finnes en følelse eller samvittighet for hva som er snilt/slemt, hva som er godt/ondt. Jeg må bare stille meg selv spørsmålet:

 

Hvordan i all verden kunne det finnes etikk dersom det eneste fornuftige i denne verdenen, var å overleve så godt som overhodet mulig? Samvittigheten? Moral?

 

(Et retorisk spørsmål, så ikke forvent noe svar.)

Kristne mener at vår moral har opphav fra bibelen, og jeg har hørt om kristne som sier at dersom de finner ut idag at gud ikke finnes vil de imorgen gå ut og voldta plyndre å drepe, fordi det er ingen grunn til å la vær. Jeg tror personlig ikke at de snakker sant, og ved forskjellige eksperimenter blandt kristne og ateister om moralske valg, så er resultatene overraskende like. Vår moral har opphav i noe som ligger i våre innstinkter, og de er skrevet ned i bibelen av MENNESKER.

 

Som svar på det du spør om om hva som er nyttig med å ha samvittighet og moral så kan jeg forsøke å svare på det.

For det første så føler et individ seg bedre når det vet at det får andre til å føle seg bedre.

Samvittighet gjør at man har anger på det som man vet har infliktert skade på et annet individ, og det gjør at man ikke blir fristet til å gjøre det igjen. Men hvorfor har naturlig seleksjon kvittet seg med denne følelsen, dersom den er unyttig?

Det er absolutt ikke unyttig. du kan se det samme i så godt som alle dyreriker, at arter holder sammen og hjelper hverandre i større grad enn de gjør for andre dyr. Ved at du tar vare på individet bidrar du til å sikre artens fremtid, noe som er hva alle dyr forsøker å gjøre. mennesket er ikke noe unntak. Moral går under samme strå. Om du kan tenke deg noen negative sider med samvittighet og moral og en grunn til at disse følelsene burde vært forkastet vil jeg gjerne høre den ;)

 

Du er også veldig glad i å nevne hvordan gud har gitt mennesket fri vilje. Om menneskets vilje er fri, hvordan kan gud være allvitende? Om han likevel kan forutse alle valg vi tar er vår vilje ikke fri for de er allerede spådd av gud. Om gud blir like overrasket over hvert valg vi tar er han ikke allvitende.

Jeg kan gi deg et eksempel på hva jeg mener: Historien om Abraham og Isak:

Gud ber Abraham ofre sin sønn, vitende om at han kommer til å gjøre det, for å så sende en engel i siste sekund for å stoppe ham å gjøre det.

Dette var visstnok en test for å teste Abrahams lovlydighet til gud. Om han viste utfallet av eksperimentet, hvorfor gjennomføre det? Om han ikke visste det, er han ikke en allvitende gud.

Lenke til kommentar
Naturen er vel først og fremst NATURLIG, ikke grusom... Men skjønner hva du mener. At vi skal prøves før vi kommer til perleporten er jo bare tull.. AMEN!

 

Hvis gud er god....

.........................................hvorfor virker ikke bønnene til de som sulter og har det vondt i afrika da?

 

Hvem har erklært at bønnene ikke virker?

 

 

Hvis gud er god....

.........................................Hvorfor virker bønner og mirakler bare på gamle fete og godtroende tanter med ubetydelige sykdommer og ikke på folk som har alvorlige lidelser slik som amputerte lemmer?

 

Useriøst og ledende spørsmål. Forfatter tar forgitt at bare tanter blir hørt, uten bevisgrunnlag.

 

Hvis gud er god....

.........................................hvorfor vil han da drepe 5 av 6 i de kristnes våte drøm, dommedagen, når han med letthet kunne vist seg for alle?

 

Useriøst og ledende spørsmål. Forfatter kommer igjen med udokumenterte påstander.

Hvis gud er god....

.........................................hadde han ikke bedrevet etnisk rensning i grand skala som han gjør i GT? Det var også mennesker......

 

Gud driver ikke etnisk rensing. Det er det djevelen som gjør. Gud har gitt menneskene fri vilje. Menneskene valgte djevelen som Gud. Menneskene befinner seg i en 7000år gammel rettsak, som skal slå fast om Gud er fullkommen eller ei. Husk at Gud har en hær av engler. De trenger bevis fra deres overherre, at Gud er fullkommen. Når dette er fullført, vil det onde bli utslettet og det gode, fullkomne som tilhører Gud, vil stå igjen med jorden og dyrene på den som arv. (Erstatning for tort og svie!)

 

Erkjennelse av at Gud er vår overherre og Jesus er vår konge i himmelen og dyp erkjennelse av våre egne feil og stadige bønner om tilgivelse for alt tullet vi mennesker kan finne på.

 

Dette gjør oss rettferdige i Gud sine øyne.

 

Hvis gud er god....

......................................... i det uendelige..

 

Ha en fin dag....

......................................... i det uendelige..

 

:)

Lenke til kommentar
Gud driver ikke etnisk rensing. Det er det djevelen som gjør. Gud har gitt menneskene fri vilje. Menneskene valgte djevelen som Gud. Menneskene befinner seg i en 7000år gammel rettsak, som skal slå fast om Gud er fullkommen eller ei. Husk at Gud har en hær av engler. De trenger bevis fra deres overherre, at Gud er fullkommen. Når dette er fullført, vil det onde bli utslettet og det gode, fullkomne som tilhører Gud, vil stå igjen med jorden og dyrene på den som arv.

Du snakker som om det som står i bibelen skulle være sannhet, men det er bare påstander og atter påstander.

 

Du kan bytte guden din med hva som helst og få det samme resultatet. Satan benytter kristne såfort det er noe de eller guden deres ikke skal ha skylden for, for er gud allmektig er det bare tull at satan er tilstede i det hele tatt.... Kall det gjerne en unnskyldning for å legitimere lidelsene som vi gjennomgår her på jorden...

 

Hadde gud eksistert så hadde den gude versonen som er omtalt i den kristne bibel, en gud som er utrolig ond, blodtørstig og tilbedningskåt, ikke en gud jeg vil tilbe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...