Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Mobbing - Bør det bli straffbart?


Ercles

Anbefalte innlegg

Leste akkurat denne saken. Jeg tenkte for meg selv; er det straffbart å mobbe noen? Er det straffbart å mobbe noen til den grad at de begår selvmord? Hvis det ikke er det, hvorfor ikke?

 

Det er bare jævlig å lese om sånne saker, og jeg kan ikke forstå hvordan noen kan fortsette med mobbing når det i noen tilfeller ender sånn.

 

Hvis mobbing allerede ikke er straffbart, synes du det bør bli det?

Endret av Ercles
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt enig, men ikke på samme måte som dere mener;

 

-For det første er mobbing utrolig vanskelig å bevise. Voldtekt ender sjeldent med straff for overgriperen, fordi det som oftest er ord mot ord. Mobbing er enda verre, siden det ofte er store grupper som står for de umoralske handlingene.

 

Èn gjennomsnittlig person i gruppen har kanskje ikke gjort nok til at det er straffbart, men sammen som en gruppe har personene skapt et helvete for offeret. Man kan tenke seg i retten, men ei jente på fjorten som er beskyldt for "å ha sagt en ting på sms for to måneder siden, og som baksnakka ho for ei uke side". Det lukter "men jeg mente det ikke sånn, assa. Sorry lissom" lang vei.

 

-For å ta eksempelet til trådstarter: Jeg er helt enig, hadde (dritt)ungen min vært en del av "mobbergruppen" (har ikke barn) hadde jeg hengt ham/henne etter ørene og dratt ham/henne ut i skauen å jobba som faen som straff. LENGE, uten pause, hver dag! Barnet mitt hadde fått straff av meg, ikke rettsvesenet. Enkelt og greit fordi barna i dette eksempelet har vært under straffbar alder!

 

-Det er foreldrene det er noe galt med! Jeg har sagt det gang på gang i tidligere tråder om barn og unge, men det er hos foreldrene problemet ligger. De kan straffes, men problemet nevnt i første avsnitt kommer igjen.

 

Mvh Freddy

Lenke til kommentar

mener no hele gruppen burde få 21 år fengsel eg..

bidra til at noen har de jevligt med dem selv for ingen grunn. bare for og "tøffe " seg .....

det er veldig ofte det går ender i selvmord . ! og de burde dømmes for mord og tortur ! ...

 

men det er min personlig mening :p eg er bare en privat person som hater mobbing ......

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk

... men hvem definerer hva mobbing er? Hvordan kan man være sikker på at det var med vilje? Overreagerer "offeret"? Er eventuelle vitner uavhengige, eller holder de med en part/venn?

 

+ at mesteparten av mobbing foregår i skolen/rundt den alderen da man er under strafferettslig lavalder.

 

Det er mange spørsmål som må løses før man evnt. kan straffe mobbere i rettsystemet.

Lenke til kommentar

Det var leit det som skjedde med denne jenta, ja. Hun hadde nok aldri gjort noen fortred. Nå var mobberne jevnaldrede jenter som ikke kan straffes for forholdet, men foreldrene kan gjøres ansvarlige?

 

Mobbing kan være straffbart om det dreier seg om vold, trusler om vold, sjikanering, hetsing og trakassering, selv om det bare er vold som egentlig gir noen særlig straff, og da bør det være verre enn litt knuffing i bakgården. Baksnakking er også straffbart om det foregår i den grad at det kommer innunder Straffelovens paragraf om ærekrenkelse; da bør det være mer alvorlig enn bare litt skittkasting.

 

§ 247. Den som i ord eller handling opptrer på en måte som er egnet til å skade en annens gode navn og rykte eller til å utsette ham/hun for hat, ringeakt eller tap av den for hans/hennes stilling eller næring fornødne tillit, eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år. Er ærekrenkelsen forøvet i trykt skrift eller i kringkastingssending eller ellers under særdeles skjerpende omstendigheter, kan fengsel inntil 2 år anvendes.

 

Alvorlig nettmobbing kan komme innunder denne paragrafen, dersom det legges frem grovt usanne rykter om fornærmede. Nå vet ikke jeg hvordan loven i England ser på dette.

Endret av RickyRon
Lenke til kommentar

Ja, det er nettop frasing i lovverket som er problemet.

Man kan jo ikke bare si "Mobbing kan straffes med 21 ars fengsel." man ma spesifisere mye og tenke pa hva som faller under loven og ikke.

Loven er en vanskelig ting a lage.

 

De som mobbet hun jenta i OP'en burde teknisk sett vaere skyldige i uaktsomt drap eller lignende, men a bevise det er vanskeligere.

En mer realistisk vei ville vaert at foreldrene hadde grepet inn og stoppet barna sines mobbing. Men det er ikke alltid de er i stand til det, hvis de f eks misbruker alkohol eller narkotia (noe som kan lede til troblete barn ogsa)

 

Men det ma bli bedre stotte for mobbeofre og mere aksjoner fra laerere og foreldre.

Lenke til kommentar

Mobbing er straffbart i form av ærekrenkelse.

 

Kort om ærekrenkelse:

 

Mobbedommen - Rt 1997 s.786

 

Ærekrenkelse; Injurie,forbrytelse som består i å krenke en annens omdømme eller ærefølelse.Ærekrenkelser, som består i ord eller handling, omhandles av strl. 1902 kap.23.Som hovedregel straffes krenkelse av æresfølelsen med bøter eller fengsel inntil 6 måneder,jf strl. § 246. Krenkelse av omdømmet straffes med bøter eller fengsel inntil ett år,men innil to år dersom krenkelsen er skjedd i trykt skrift eller kringkastningssending eller ellers skjerpende omstendigheter,jf strl. § 247.Har den skyldige handlet mot bedre vitende,kan han straffes med fengsel inntil tre år,jf strl. § 248.

 

Normalt kan man ikke straffes for ærekrenkelse dersom det føres bevis for at beskyldningen er sann,jf strl § 249.Sannhetsbevis;bevis for sannheten av en ærekrenkende beskyldning.

 

"...Normalt kan en injuriant unngå straffansvar ved å føre sannhetsbevis for en beskyldning, strl § 249 nr 1. Som hovedregel må injurianten her godtgjøre ut over rimelig tvil at påstanden er sann (Andenæs og Bratholm,1996: 211–12) – altså et klart strengere krav enn for erstatning hvor det er nok med «sannsynlighetsovervekt» eller «klar sannsynlighetsovervekt» for at den erstatningsbetingende handlingen er utført...",jf NOU 2000:33.

 

Det følger videre av strl. § 250 at straff kan bortfalle ved provokasjon eller retorsjon.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Mobbing burde være straffbart til en viss grad.

Hvis det bare er sånn intern tullemobbing som: "haha du har bart!"

(mer som intern vennlig humor) så burde det ikke være noe straff for det liksom.

Ble mobbet voldsomt mye selv fra 5 - 7 klasse. Ikke bare muntlig men og MYE fysisk.

Det svir. Det gjør det. Jeg klarte meg gjennom livet framover da.

Men når det fører til slike saker som dette,

burde det i hvert fall være straffbart.

Lenke til kommentar
Nå som forumet har bekreftet at mobbing er ulovlig (SLIguy og Ron) kan jeg si at det ALDRI kommer til å dømmes noen på ungdomskole -eller videregåendenivå.

 

Håper forøvrig noen tar initiativ.

Foreldrene og skolen har et ansvar. Dersom ingen visste det, mobbingen foregikk skjult, så blir det vanskelig å straffe hverken foreldre eller skoleledelse. Dersom de visste om det, blir det veldig lett å si at de ikke visste om det, eller at de ikke visste at det var så ille. Mobbing dysses ned/ignoreres gjerne av lærere og foreldre som er ansvarlige. Nettmobbing på Facebook er jo noe som lærere/foreldre kan oppdage, men hvilken voksen person gidder egentlig å stikke innom Facebook for å sjekke hva tenåringer driver med til enhver tid?

Mobbing kan være straffbart om det dreier seg om vold, trusler om vold, sjikanering, hetsing og trakassering.

Det er nettopp dette som er mobbing og det er i aller høyeste grad straffbart.

Ja, men særlig straff blir det neppe om det ikke er snakk om grove forhold. F.eks. "Han kalte meg dum og sa han skulle banke meg" gir nok ikke rare straffen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...