Gå til innhold

Israelske agenters operasjoner i andre land


henbruas

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel Israel "hentrettet" en Man på lillehammer som de trodde var en en terrorist han var uskyldig

 

Eneste som skjedde var at agentene havnet i fengsel i noen måneder før de ble sent hjem.

 

Mossad er/var en av de "beste" etterrettings tjenestene i verden og hadde små problemer med å lure seg inn i land.

 

Sannheten er at vi vet ikke om eller hvor mange CIA/MI5/mossad osv agenter løper rundt i norge, eller andre land.

Lenke til kommentar
Vel Israel "hentrettet" en Man på lillehammer som de trodde var en en terrorist han var uskyldig

 

Eneste som skjedde var at agentene havnet i fengsel i noen måneder før de ble sent hjem.

(...)

 

22 måneder for å være presis, noe som er litt under to år. Når man sier "noen måneder" så får man (hvertfall jeg fikk det) en feilaktig inntrykk om at de satt inne to - tre måneder.

Når det er sagt så er faktisk 22 måneder mistenkelig lite for spionasje virksomhet og drap.

Endret av PzMan
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Israel representert ved Mossad har i mange år huket inn nazister, Eichmann er ett eksempel.

 

Drapet på Ahmed Bouchiki på Lillehammer i 1973 var en operasjon rettet mot det Mossad mente å være en toppfigur i Fatah, Ali Hassan Salameh.

 

Operasjonen var en del av det som gjerne omtales som 'operasjon Guds Hevn", som ble initiert av Golda Meir etter at organisasjonen Black September gjennomførte en terroraksjon mot de israelske olympierne i München under OL i 1972.

 

Operasjonen ble gjennomført av Mossad i flere europeiske land, og det kan i ettertid virke som en naturlig slutning at det var et prioritert mål å få drapene, som i hovedsak var rettet mot palestinske politiske ledere i Europa, til å virke som hevnaksjoner mellom diverse palestinske grupperinger.

 

Guds Hevn fikk sin dødsdom i 1973 med drapet på Bouchiki, en marokkansk kelner bosatt på Lillehammer. Lillehammer-saken var en kombinasjon av flere faktorer, som gjorde den svært pinlig for Israel, og ikke minst for Mossad. Kort sagt kan man si at operasjonen ble gjennomført med en blanding av fagmenn og det man kanskje kan kalle amatører som sto for logistikken. Dette påstås å være på grunn av tidspress i forkant av aksjonen, resultatet ble i alle tilfeller at den logistiske støtten ble oppdaget, pågrepet og dømt.

 

Utover dette har det garantert vært mange operasjoner rettet mot viktige individer i Libanon, og at Mossad har hentet ut mistenkte fra de palestinske områdene er hevet over enhver tvil, men jeg er litt usikker på om de palestinske områdene dekkes av Mossad, eller den interne sikkerhetstjenesten Shin Beth.

 

En ting virker å være sikker. Israel er ett av de få landene som har vist både taktisk evne og baller til å gjennomføre denne formen for aksjoner. Det er mange problemer relatert til denne formen for operasjoner, men Israel er kanskje den nasjonen i verden som bryr seg minst om at de avsløres. De ønsker det ikke, men de rister det av seg. De er dristige, de har kompetente folk og de har potensiell logistisk støtte blant sionister over hele verden.

 

:)

Lenke til kommentar
En ting virker å være sikker. Israel er ett av de få landene som har vist både taktisk evne og baller til å gjennomføre denne formen for aksjoner. Det er mange problemer relatert til denne formen for operasjoner, men Israel er kanskje den nasjonen i verden som bryr seg minst om at de avsløres. De ønsker det ikke, men de rister det av seg. De er dristige, de har kompetente folk og de har potensiell logistisk støtte blant sionister over hele verden.

 

Det høres ærlig talt ganske skremmende ut ... Men takk for informasjonen, i alle fall. Det ga litt bedre innsikt i dette.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Det er en skummel verden. Men pytt, neida. Israel er et land med mange fiender, med det følger det at en må ha et forsvar med mange øyne og ører. Mossad driver for det meste med etteretningsoppsamling, i likhet med alle etteretningsorganisasjoner i verden.

 

Slike drap er nok i alle tilfeller skjeldne, og du er nok ikke i noen fare for å rammes av det. Med mindre du har tenkt å angripe Israel, da. :)

Lenke til kommentar
Utover dette har det garantert vært mange operasjoner rettet mot viktige individer i Libanon, og at Mossad har hentet ut mistenkte fra de palestinske områdene er hevet over enhver tvil, men jeg er litt usikker på om de palestinske områdene dekkes av Mossad, eller den interne sikkerhetstjenesten Shin Beth.

 

Shabak og Aman som står for det ja, men Mossad med på laget da de fleste palestinske organisasjoner har avgreininger i andre land.

Lenke til kommentar

Akkurat det gjør vel alle land?

 

Men Israel har vel hatt, og til dels har fremdeles en særstillig politisk i verden. Spesiellt tidligere har det vel vært lettere for vestlige land å se gjennom fingrene når israelske agenter foretar seg ting? Det er iallefall mitt inntrykk. Ikke offisiellt sett, men det er vel en grunn til at det ikke har hatt noen sterke politiske konsekvenser for Israel?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar
En grunn til at Israel har fått til disse operasjonene sine uten større diplomatiske konsekvenser (Lillehammersaken f.eks.) er at de benekter en hver befatning med saken fra offesielt hold.

Den diplomatiske stillingen mellom Norge og Israel var ikke uproblematisk etter Lillehammer, det tok sine år før alt var med status quo. Men det kan en gjerne også si om KGBs giftdrap i London også, dog, da snakker en om nasjoner med allerede dårlige diplomatiske forbindelser.

 

Ingen nasjoner innrømmer slike aksjoner, et kjent unntak er Frankrike som vel innrømmet å ha vært involvert i bombingen av det Greenpeace-skipet. Å være befattet med slike operasjoner er diplomatisk pinlig, men det går over etter et par år, så noen umiddelbar krise er det ikke å bli tatt. Uheldig er det, men ikke så mye mer i det store bildet.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt mange historier om israelske operasjoner for å f.eks. hente hjem og dømme nazistiske krigsforbrytere, men det er noe jeg stusser på angående dette. Hvordan kunne israelske agenter fritt operere i utlandet? Fikk ikke dette politiske konsekvenser for Israel?

 

Israelske agenter kan fremdeles bevege seg fritt i utlandet og hente stort sett hvem de vil uten at det får reelle konsekvenser.

Mossad er stadig på besøk i Norge i forskjellige ærend. Sist gang jeg traff på dem så drev de dyptesting av IDF ubåter i Norskerenna og bodde i den forbindelse diskret på en norsk marinebase. På en norsk marinebase bor INGEN uten norske myndigheters kjennskap og velsignelse.

Lenke til kommentar
Israel representert ved Mossad har i mange år huket inn nazister, Eichmann er ett eksempel.

 

Drapet på Ahmed Bouchiki på Lillehammer i 1973 var en operasjon rettet mot det Mossad mente å være en toppfigur i Fatah, Ali Hassan Salameh.

 

Operasjonen var en del av det som gjerne omtales som 'operasjon Guds Hevn", som ble initiert av Golda Meir etter at organisasjonen Black September gjennomførte en terroraksjon mot de israelske olympierne i München under OL i 1972.

 

Operasjonen ble gjennomført av Mossad i flere europeiske land, og det kan i ettertid virke som en naturlig slutning at det var et prioritert mål å få drapene, som i hovedsak var rettet mot palestinske politiske ledere i Europa, til å virke som hevnaksjoner mellom diverse palestinske grupperinger.

 

Guds Hevn fikk sin dødsdom i 1973 med drapet på Bouchiki, en marokkansk kelner bosatt på Lillehammer. Lillehammer-saken var en kombinasjon av flere faktorer, som gjorde den svært pinlig for Israel, og ikke minst for Mossad. Kort sagt kan man si at operasjonen ble gjennomført med en blanding av fagmenn og det man kanskje kan kalle amatører som sto for logistikken. Dette påstås å være på grunn av tidspress i forkant av aksjonen, resultatet ble i alle tilfeller at den logistiske støtten ble oppdaget, pågrepet og dømt.

 

Utover dette har det garantert vært mange operasjoner rettet mot viktige individer i Libanon, og at Mossad har hentet ut mistenkte fra de palestinske områdene er hevet over enhver tvil, men jeg er litt usikker på om de palestinske områdene dekkes av Mossad, eller den interne sikkerhetstjenesten Shin Beth.

 

En ting virker å være sikker. Israel er ett av de få landene som har vist både taktisk evne og baller til å gjennomføre denne formen for aksjoner. Det er mange problemer relatert til denne formen for operasjoner, men Israel er kanskje den nasjonen i verden som bryr seg minst om at de avsløres. De ønsker det ikke, men de rister det av seg. De er dristige, de har kompetente folk og de har potensiell logistisk støtte blant sionister over hele verden.

 

:)

 

 

Du er tydeligvis imponert over denne typen internasjonal kriminalitet. Er det andre typer kriminelle du ser opp til også?

Lenke til kommentar

Tja, det er et spørsmål om hvordan en ser det.

 

Jeg respekterer alltid evner til å gjennomføre vanskelige oppgaver. Jeg aksepterer dog ikke operasjoner som Guds Hevn, jeg finner dem gjennomgående frastøtende.

 

Jeg tror du bør lære deg at det ikke nødvendigvis signaliserer aksept for en handling å ikke demonisere denne handlingen.

 

Forøvrig nærmer du deg et personangrep, og det syns jeg du bør unngå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...