Gå til innhold

XP- pro = blåskjerm i oppstart + ved forsøk på install av OS


Anbefalte innlegg

I går installerte jeg Office XP på min ferske install av WIN XP Pro, men la ved et uhell inn Outlook, som jeg ikke ville ha, da jeg kun trenger Outlook Express. Fjernet dette uten å ha tatt reboot, og etter litt knoting fikk jeg inn Outlook Express slik det skulle være. Tok reboot og gikk ut av rommet en liten tur. Kom tilbake igjen til en maskin som rebootet og rebootet, den kom kun så langt som til å vise XP Pro oppstarts-bildet før det kom en lynkjapp blåskjerm og så skjedde hele greia en gang til.

 

Jeg har prøvd alle alternativene under F8- tasten uten resultat. Blåskjerm over hele linja.

 

Ved oppstart fra WinXP cd-en for om mulig reinstallere Windows får jeg blåskjerm med følgende melding akkurat når NTFS- driverne lastes.

STOP: 0x000000CA (0x00000001, 0x896BE9C8, 0x896BED80, 0x00000000)

 

Mitt system er som følger: WinXP Pro, to WD 120GB SE i RAID 0 på et MSI K7T266 Pro2-RU hovedkort. RAID-stripen er delt inn i fire partisjoner, som har fungert fint nå i et halvt år.

 

Jeg har Partition Magic 8 bootbar cd. Når jeg booter fra denne får jeg frem denne meldingen der oversikten over partisjonene skulle være:

Partition table [husker ikke dette] error #120

Jeg tar dette som at partisjonstabellen min er f*****, men det pussige er at på PM8- cden ligger det et annet program som het Bootmagic, som egentlig er et tool for å installere flere OS på samme maskin, (Har aldri brukt det) og det ser alle partisjonene mine akkurat slik de skal være...

 

Og vet dere hva, jeg har 120 GB med stuff som jeg ikke har spesielt lyst til å miste så en reformat/partisjonering er ikke helt det rådet jeg er ute etter. (Det verste er at jeg har kun en gammel backup av mailene til samboeren min, og hun dreper meg hvis hun finner ut at jeg har slettet alle de fine e-postene hun har fått fra venner på reise i utlandet osv. osv...) Jeg har sagt til henne at hun ikke må bruke pc-en akkurat nå fordi jeg har skrudd ut noe viktig, så hun har ikke funnet ut noe ennå.... :-?

 

Noen lure folk der ute som kan hjelpe meg fra damas vrede, eller må jeg flytte ned til en kompis en ukes tid før jeg ringer hjem og sier hva jeg har gjort?

 

NB: Jeg har tenkt å stikke inn på WD's hjemmesider og finne disk diagnose tools, men vet noen om de funker på to disker i RAID?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ved oppstart fra WinXP cd-en for om mulig reinstallere Windows får jeg blåskjerm med følgende melding akkurat når NTFS- driverne lastes.

STOP: 0x000000CA (0x00000001, 0x896BE9C8, 0x896BED80, 0x00000000)

 

Godt forslag, men jeg har prøvd det.

 

Jeg har en gammel 1,2 GB disk liggende, tenkte jeg skulle prøve å installere XP på den og se om jeg kan få kjørt noen diagnoseverktøy på diskene. Er det noen som har noen gode recovery-verktøy å anbefale?

 

PS: Er 1,2 GB nok for å installere XP Pro? Trenger ikke swap-file da jeg har 1,3 GB RAM i maskina...

 

HAHA! :lol: Ser nå at jeg kommer til å få mer RAM enn jeg har harddiskplass!

Lenke til kommentar

En lille sak skjedde i går... :roll:

 

1,2 GB ble 26 MB for liten, så jeg fant en annen gammel 4GB harddisk på loftet og installerte XP på den, og det gikk bra. Maskinen bootet og oppførte seg slik den skal, og alt så lyserødt ut. Omsider skulle jeg få kjørt noen diagnose- verktøy på diskene jeg har i RAID, men da jeg la inn driverne for RAID i Windows oppsto mitt "vanlige" oppstartsproblem igjen. Jeg fikk blåskjerm uansett hva jeg gjorde. Jeg gikk inn i BIOS, og disablet RAID-arrayet, og maskinen startet som en drøm.

 

Aaaarrrggghh!!!! Det ser ut til at det er et lite driver problem her, siden jeg fikk kjørt diagnosedisken man kan laste ned fra WD's hjemmesider uten at den fant feil på noen av de to diskene, og BIOS for RAID sier at alt er bra. Er det noen som har "gamle" (altså ikke de nyeste) driverne for On-Board Promise 20265R RAID? så kanskje jeg kan få ordnet dette her...

 

Jeg googlet og fant ikke så mye der.

Lenke til kommentar

Til info for folk som har liknende problemer:

 

Problemet var MBR-feil (Master Boot Record) i RAID-arrayet. Alt jeg prøvde gikk åt h..... Så til slutt bet jeg i det sure eplet og formaterte hele skiten. 120 GB med hjemmevideoer i vasken... + passord og mailer og all annen s...

 

:evil:

 

I am not happy, not happy at all...

Lenke til kommentar

Problemet var at XP nektet å godta RAID-arrayet som disk i hele tatt, så jeg måtte "demontere" det for i hele tatt få bootet maskinen. Og ingen programmer greier å pusle sammen et demontert RAID 0, gjør de det?

 

Selv om jeg bootet med en annen disk med nyinstall av OS på, så kræsjet hele greia med en gang jeg aktiverte RAID i BIOS.

 

Hvorfor aner jeg ikke, men fire døgn med 12 timers jobbing så ga jeg omsider opp... :-?

 

Nå har jeg to separate 120 GB disker, med et ghost-image av systemdisken på den andre disken, og backup som går hver natt av viktige filer så som mail og mine dokumenter og sånn. It shall never happen again...

Snart får jeg ferielønn og penger igjen på skatten, totalt ca 40.000, så da blir det nok nyinnkjøpt utstyr til at jeg kan få bygd en server der jeg kan ha en ekstern backup i tillegg. Da bør det bli bra... :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...