Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mye problemer med Audi A3?


NM91

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg drømmer om å kjøpe meg en A3 1,8T, (ca 1998 mod) synes det er en kjempekul bil :) Men jeg har hørt noen sier det er mye problemer med de. Jeg kan ingen ting om bil så jeg vil ikke kjøpe en bil som må fikses hele tiden da det blir dyrt. Stemmer det at det er mye feil på de?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

eldre A3 har vert kjent for å ha en del feil ja, med bla girkasse, og spesielt på automat modellene ... og Audi er heller ikke kjent for å ha billige deler...

 

om en girkasse skulle gå så snakker man jo fort om en rep.jobb på opptil 60000!

 

 

men mye spørs jo på hvordan eieren har behandlet og fulgt opp bilen så finnes jo også mange "feilfrie" A3

Lenke til kommentar
golf = spy

Det var jo dagens saklige innlegg...

 

Til trådstarter:

 

Intet i veien med Golf, og for 80.000 for du mer bil for pengene i en Golf enn en A3. Når det er sagt, jeg synes ærlig talt 90-120.000 for en 9 år gammel Golf er latterlig mye. Det er ingenting i en Golf som er så mye bedre enn andre kjente merker fra samme tid.

Bare som et eksempel: Jeg solgte vår Citroên Xsara 1.6 bensin 2001-modell for 55.000,- Var kjørt 160.000, nettopp godkjent og i grei stand. Dette er kanskje markedets kjedeligste bil sånn på utseende, men du verden for en grei bil å kjøre og eie. Så godt som null feil på de 100.000 KM vi hadde den, brukte lite drivstoff, og både "sportslig" og komfortabel. Glimrende på sikkerhet, og bedre plass enn i en Golf. Men med en slik må du leve med at INGEN gidder å snu seg etter bilen... Så dame må du skaffe deg på andre måter :D

Er det verdt å betale rundt dobbel pris for å få deg en Golf? For ikke å snakke om en A3?

Ikke det at jeg skal ha deg til å kjøre Xsara, men poenget er at det finnes MYE annet på markedet som gir deg langt mer bil for pengene, både i kjørelengde/årsmodell/utstyr, men også levetid/driftsutgifter. VAG generelt er priset grusomt høyt, nettopp fordi "alle" skal ha det.

Endret av fikse
Lenke til kommentar
golf = spy

Det var jo dagens saklige innlegg...

 

Til trådstarter:

 

Intet i veien med Golf, og for 80.000 for du mer bil for pengene i en Golf enn en A3. Når det er sagt, jeg synes ærlig talt 90-120.000 for en 9 år gammel Golf er latterlig mye. Det er ingenting i en Golf som er så mye bedre enn andre kjente merker fra samme tid.

Bare som et eksempel: Jeg solgte vår Citroên Xsara 1.6 bensin 2001-modell for 55.000,- Var kjørt 160.000, nettopp godkjent og i grei stand. Dette er kanskje markedets kjedeligste bil sånn på utseende, men du verden for en grei bil å kjøre og eie. Så godt som null feil på de 100.000 KM vi hadde den, brukte lite drivstoff, og både "sportslig" og komfortabel. Glimrende på sikkerhet, og bedre plass enn i en Golf. Men med en slik må du leve med at INGEN gidder å snu seg etter bilen... Så dame må du skaffe deg på andre måter :D

Er det verdt å betale rundt dobbel pris for å få deg en Golf? For ikke å snakke om en A3?

Ikke det at jeg skal ha deg til å kjøre Xsara, men poenget er at det finnes MYE annet på markedet som gir deg langt mer bil for pengene, både i kjørelengde/årsmodell/utstyr, men også levetid/driftsutgifter. VAG generelt er priset grusomt høyt, nettopp fordi "alle" skal ha det.

 

skjønner hva du mener :) jeg er 18 år og har hatt lappen i snart et halvt år nå, hittil har min far klart å overtale meg til å kjøre en Mondeo 95 160k km. Det er en veldig grei bil det, lite feil og bra motor, kanskje litt for glad i suppe men... Jeg trenger egentlig ikke så mye plass og har lyst til å kjøpe en liten "kul" ungdomsbil mens jeg har sjansen :)

Lenke til kommentar

1.8T er en god motor og jeg ville vurdert denne motoren i stedet for en 1.9tdi motor. Bedre gange. Men automatgearet er dyrt å skifte. Kjenner en som har 1.8T + aut og han måtte ut med 60000 for å bytte hos møller. (Møller syntes ikke det var dyrt. De sa at det ofte kostet over 20000 bare for å bytte en clutch). Han bestillte ny automat selv en eller annen plass og skiftet.

 

Har selv hatt en 98 med 1.6 og 100 hk. Jeg syns det var bra guff i den. Cruiser fint på autobane i 160 og maks var 210 på speedometer. Veldig kvikk på rattet og god kjøre

Lenke til kommentar
1.6 100 hk vag-motor med bra guff? Haha!

Steike den er lat, du "cruiser" ikke fint med en sånn en i 160, da sliter den livet av seg.

Toppfartmålinger i nedoverbakke er bare feigt. Oppgitt toppfart for den bilen er oppgitt til 188 km/t, og da har du en LANG slette.

 

Motoren var skrudd opp da jeg kjøpte den. Vet ikke hvordan dette var gjort. Men er jo begrenset hvor mye en motor uten overlading kan skrues opp.

Lenke til kommentar
1.6 100 hk vag-motor med bra guff? Haha!

Steike den er lat, du "cruiser" ikke fint med en sånn en i 160, da sliter den livet av seg.

Toppfartmålinger i nedoverbakke er bare feigt. Oppgitt toppfart for den bilen er oppgitt til 188 km/t, og da har du en LANG slette.

Kjenner meg godt igjen ja, 1.6 litern er ikke mye å skryte av, 8v og 100 slappe hester. Kjørte fra en med gamlebilen, 1.8, 8v med defekt kamaksel. Sier jo sitt ;).

 

Trådstarter: Som sagt tidligere i tråden, styr langt unna de med automat. Uten automat er det jo en morsom bil, men fort også en veldig dyr bil. Har vært borti litt samme greia, eldre biler med masse hester gjør fort at du går på en smell. 10.000-20.000 kroners reperasjoner er ikke ting ungdommer har råd til med mindre pappa har :).

Hvis jeg skal gi deg et tips du ikke kommer til å angre på om du tar det, kjøp en bil med en hissig 16v motor. Personlig mener jeg f.eks. 318is (firer med 140 sinna hester, kjører lett fra en 320) forsikra på en av foreldrene dine, er den perfekte ungdomsbilen. Tar ikke så mye suppe hvis du ikke vil (høyrefoten er sjef;)), tåler generelt rimelig mye juling, bakhjulstrekk, og et herlig interiør. I tillegg ser de ganske konge ut utenfra om du ikke gjør den jalla selv :).

Lenke til kommentar
Hei!

 

Jeg drømmer om å kjøpe meg en A3 1,8T, (ca 1998 mod) synes det er en kjempekul bil :) Men jeg har hørt noen sier det er mye problemer med de. Jeg kan ingen ting om bil så jeg vil ikke kjøpe en bil som må fikses hele tiden da det blir dyrt. Stemmer det at det er mye feil på de?

 

Det du har hørt er helt riktig! Styr unna..

Lenke til kommentar
1.6 100 hk vag-motor med bra guff? Haha!

Steike den er lat, du "cruiser" ikke fint med en sånn en i 160, da sliter den livet av seg.

Toppfartmålinger i nedoverbakke er bare feigt. Oppgitt toppfart for den bilen er oppgitt til 188 km/t, og da har du en LANG slette.

Kjenner meg godt igjen ja, 1.6 litern er ikke mye å skryte av, 8v og 100 slappe hester. Kjørte fra en med gamlebilen, 1.8, 8v med defekt kamaksel. Sier jo sitt ;).

 

Trådstarter: Som sagt tidligere i tråden, styr langt unna de med automat. Uten automat er det jo en morsom bil, men fort også en veldig dyr bil. Har vært borti litt samme greia, eldre biler med masse hester gjør fort at du går på en smell. 10.000-20.000 kroners reperasjoner er ikke ting ungdommer har råd til med mindre pappa har :).

Hvis jeg skal gi deg et tips du ikke kommer til å angre på om du tar det, kjøp en bil med en hissig 16v motor. Personlig mener jeg f.eks. 318is (firer med 140 sinna hester, kjører lett fra en 320) forsikra på en av foreldrene dine, er den perfekte ungdomsbilen. Tar ikke så mye suppe hvis du ikke vil (høyrefoten er sjef;)), tåler generelt rimelig mye juling, bakhjulstrekk, og et herlig interiør. I tillegg ser de ganske konge ut utenfra om du ikke gjør den jalla selv :).

 

 

Det er jo også noe jeg kan vurdere :) Har du link til noen som er å anbefale til maks 80 laken?

Endret av NM91
Lenke til kommentar
Trådstarter: Som sagt tidligere i tråden, styr langt unna de med automat. Uten automat er det jo en morsom bil, men fort også en veldig dyr bil. Har vært borti litt samme greia, eldre biler med masse hester gjør fort at du går på en smell. 10.000-20.000 kroners reperasjoner er ikke ting ungdommer har råd til med mindre pappa har :).

Hvis jeg skal gi deg et tips du ikke kommer til å angre på om du tar det, kjøp en bil med en hissig 16v motor. Personlig mener jeg f.eks. 318is (firer med 140 sinna hester, kjører lett fra en 320) forsikra på en av foreldrene dine, er den perfekte ungdomsbilen. Tar ikke så mye suppe hvis du ikke vil (høyrefoten er sjef;)), tåler generelt rimelig mye juling, bakhjulstrekk, og et herlig interiør. I tillegg ser de ganske konge ut utenfra om du ikke gjør den jalla selv :).

 

Nå spørs det jo hvordan chasi du snakker om.E30, E36, E46 ?

 

318 har ikke bunndrag. En kompis av meg kjøpte nettop en 318is e36, han kjørte ikke fra min 320ic, med dårlig topp. Jeg dro ikke ut gira engang og lå og dytta han i bakfangeren, jeg hadde 4 i bilen han var alene.

 

Greit at det virker som den firesylindra bilen går bedre, men det gjør den bare ikke. 320i går veldig bra, man må bare lære seg å treffe turtallsperra på 1 og 2 gir. Da har den bra drag på neste gira.

Endret av Ziuuung
Lenke til kommentar

Mente E36. Da har han kjøpt no ræl, jeg lånte en 318ti (ti = compact vel og merke, den er jo enda mindre enn coupé, men uansett), og den var generelt mye hissigere opp hele registeret, 2 liters sekseren er rett og slett for slapp spør du meg.Selvfølgelig, den kommer seg jo, men har balle bånndrag. Jeg nekter å tru du lett tok en is med 4 i bilen før jeg har sett det sjøl ;).

Lenke til kommentar

Jeg har hatt mange bmw'er, og 318is er ikke noe sprekere. Det kan virke sånn, men 6rn drar mye jevnere. Den drar også mye bedre på 4 giret enn det 318is gjør. Som sagt, turtallsperra er ett must på 320, og du skal tvinge girspaken mot neste gir før du trykker inn clutchen.

 

Nå vet jeg ikke hvilken årsmodell du tenker på heller. Men 320i ligger foran 318iS på 0-100.

 

318ti kom vel i 95", og den ligger helt likt som 320i og 320ic. 0-100km/t 9,9 sec.

Endret av Ziuuung
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...