Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Leilighet] Har ikke fått kontrakt eller kontonr.


Fakeor

Anbefalte innlegg

Nå begynner jeg å bli lei av å mase på leiegivern min.

Hva gjør jeg når jeg har sagt mange ganger til han at han skal ordne kontrakt og kontonr som jeg skal overføre penger til for å betale leia? Har ikke betalt leie siden jeg flytta inn i starten av juli. Jeg og søstra kunne flytta et annet sted uten å betale en dritt til han uten at vi bryter noen som helst lov.

 

Ville det være helt greit å gjøre, ettersom jeg har sagt i fra minst fire ganger, pluss et par SMS'r om at jeg vil ha kontrakt og kontonr? Eller har han rett til å kreve noe som helst siden jeg har bodd her(selv om det i grunn ikke er bevis uten kontrakt)?

 

Er snakk om 6000 kr tilsammen i måneden med meg og søstra.

 

Fortsetter det en stund til føler jeg virkelig for å flytte og bare utnytte det.

 

 

Hva mener dere?

Endret av Fakeor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå begynner jeg å bli lei av å mase på leiegivern min.

Hva gjør jeg når jeg har sagt mange ganger til han at han skal ordne kontrakt og kontonr som jeg skal overføre penger til for å betale leia? Har ikke betalt leie siden jeg flytta inn i starten av juli. Jeg og søstra kunne flytta et annet sted uten å betale en dritt til han uten at vi bryter noen som helst lov.

 

Dette var nytt for meg. Jeg kan ikke si meg enig i at dere ikke bryter noen lov ved å nekte å betale leie.

 

Ville det være helt greit å gjøre, ettersom jeg har sagt i fra minst fire ganger, pluss et par SMS'r om at jeg vil ha kontrakt og kontonr? Eller har han rett til å kreve noe som helst siden jeg har bodd her(selv om det i grunn ikke er bevis uten kontrakt)?

 

Er snakk om 6000 kr tilsammen i måneden med meg og søstra.

 

Fortsetter det en stund til føler jeg virkelig for å flytte og bare utnytte det.

 

 

Hva mener dere?

 

I henhold til husleieloven § 1-4 kan man kreve å få satt opp avtalen skriftlig. Dersom dette ikke gjøres innen "rimelig tid" (etter mitt skjønn maks et par uker) vil man kunne gjøre vanlige sanksjoner gjeldende -- det mest aktuelle er heving.

 

Å heve en kontrakt betyr ikke at man er fri for forpliktelser. Heving endrer ikke det som allerede har skjedd, bare det som skal skje i fremtiden. Det vil fri deg fra fremtidig leiebetaling, men ikke fra å betale den leien som allerede er påløpt.

 

Har du tenkt å stå foran en domstol og hevde at du ikke har bodd der, da? I denne tråden har du innrømmet at du flyttet inn i juli, og at det er avtalt seks høvdinger i måneden. 18k, det. Hadde vært greit å slippe å betale det man skylder, hadde det ikke? Kunne kjøpt en fet stereo/ny PC/bil for den summen, eller hva?

Lenke til kommentar

Du vil nok uansett være tjent med å legge unna det du skal bruke på husleige kvar måned, flytt pengane over på ein anna konto. Det vil nok uansett bli snakk om betaling av husleiga på eit eller anna tidspunkt.

 

Eigentleg er det nok berre ein fordel for deg å ha husleige pengane ståande på din konto slik at du får rentene, så får du heller betale ut eit større beløp når du får tak i kontonummeret til huseigaren.

 

Om du ikkje legger av penger så kan du komme i ein lei situasjon der du ikkje lengre har nok til å betale husleiga for dei foregåande månedane på konto.

 

Du må uansett betale renta du skylder, det å ikkje ha fått kontonummeret er ikkje ein grunn til å sleppe å betale. Er heller ingen regel om at du skal betale husleige kvar måne. Var det avtalt når husleiga skal betalast? Kan godt være at huseigar ønsker at du skal betale kvar termin eventuellt kvar 6 månde eller ein gong i året.

 

Utan kontrakt så er nok det einaste du eventuellt kan krangle på (les: lyge) er kva som var den avtalte husleiga (om dette ikkje har stått nokon plass som f.eks i utleige annonsa).

 

 

 

Så det er berre å begynde å skrape sammen husleiga du skuldar om du ikkje allereide har gjort det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...