Gå til innhold

Lønnsomt med studielån?


Castman

Anbefalte innlegg

Hei, etter noen år i arbeid har jeg begynt på ingeniør utdannelse. Og i den forbindelse tenkte jeg å ta ut fult studielån, kun for å tjene på renteinntektene disse pengene vil gi. Får vel 80000 i året(?), og håper rentene stiger tilbake til 6-7% så det blir noe rente penger ut av det. I kommunen jeg bor i er formueskatten på 1,1%, og jeg må belage meg på å skatte 28% av renteinntektene også..

 

Er det andre ting jeg brude være obs på? Noen som har tanker og erfaringer om studielån? så spytt ut :)

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke dumt det, er jo "gratis" penger, i tillegg til at "en krone i dag er mer enn en krone i morgen". Klarer du å la dem stå i fred, uten å bruke dem, riktignok. Du må skatte for rentene, men vil du slippe formueskatten (som kicker inn på 350 000), kan du sette noe av dem i BSU, livrenter e.l. :)

 

Vurderte dette selv, men har bestemt meg for å studere utenbys og da trenger jeg det til bokostnader.

Lenke til kommentar

Et gjennomdiskutert tema. Moralen i dette betviles av flere og jeg henger meg på det.

 

Det er imdlertid fullt mulig.

 

Faren ved å ta opp lån du ikke trenger, er at det brukes opp istendenfor å stå urørt på konto.

 

Husk også å få med deg omgjøring av lån til stipend, før du innfrir lånet.

Lenke til kommentar
Hvis du har 1.3 millioner i kontanter så tror jeg du skal greie å betale formueskatten din.

Det er typisk SV argumentasjon. De som sparer seg opp en liten formue skal værsågod dele litt av den med de som har brukt opp pengene sine.

 

Jeg fatter ikke argumentasjonen for at mine allerede beskattede sparepenger skal beskattes en gang til fordi jeg ikke har brukt dem opp. Det er vel en grunn til at omtrent bare Norge har formueskatt.

Lenke til kommentar
Vil bare nevne at hvis du må betale 10 000 kr i formueskatt så må du ha en formue på rundt 1.3 millioner, dette er da uten lån og likningsverdien til evt bolig. Hvis du har 1.3 millioner i kontanter så tror jeg du skal greie å betale formueskatten din.

 

jeg synes det er i hvert fall urimelig at folk skal gå såpass i minus pga man har vært arbeidsom og flink til å spare......! Kjipt med all denne misunnelsen da gitt :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...