Gå til innhold

Madla, mars 2010. Flere?


Tom&Jerry

Anbefalte innlegg

Ligger et stort kjøpesenter 10 minutters gange fra leiren ja.

Buss går rett utenfor leiren, og bruker rundt 10-15 min til Stavanger.

I tillegg så har du kvadrat kjøpesenter som ligger omtrent 40 min unna med buss. Toppen 15 min om du kjører bil, da bussen tar masse omveier.

Ligger også en liten china takeaway strategisk til utenfor leiren om du skulle gå lei maten inne i leiren.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan også nevne at det er stor og bra kinosal på Madla, går ofte filmer, som både er bra og nye.

På velferden finnes det bibliotek, med 3 LCD-tv´er, PS3, Wii, PS2, og utleie av en drøss med spill og filmer. Kiosk, og kantine med "junk food" er det også der.

 

Hvert kompani har også egen peisestue, med biljard, tv´r, PS2 osv.

Det er også et utmerket treningstudio her, og gode joggeløyper. Og som nevnt over her, byen er bare en svipptur unna.

 

Så du/dere skal alltids ha noe å bedrive tiden med :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Jeg fikk brev i dag hvor det står at de planlegger å kalle meg inn i januar 2011. Svarfristen er 1. september. Kommer nok til å gå inn til høsten, for jeg har ikke lyst til å miste to år før jeg begynner på utdanningen min.

 

For øvrig: jeg mangler dybdesyn og jeg er plattfot. (Hell yes). Dette var ikke noe jeg nevnte da jeg var inne, rett og slett fordi jeg trodde det ikke var nødvendig - jeg gikk ut i fra at jeg ikke var vernedyktig pga synet mitt. (Sterkt langsynt). Så bør jeg sende et brev å forklare disse tingene? Personlig kan jeg godt gå inn i militæret, men dersom jeg slipper sier jeg ikke nei takk til fritak.

Lenke til kommentar

Jeg skal også til Madla 16. mars. Noen av dere som vet hva dere vil gjøre etter rekrutten? :)

Planen for meg er i alle fall å bli F-16 Crew Chiefassistent. Det høres ut som en veldig populær tjeneste, så man får vel bare stå på om det skal bli noe ut av de planene.

 

Er ekstremt interessert i fly og da spesielt F-16, så det er jo egentlig drømmeoppgaven for meg sånn sett. Hele grunnen til at jeg valgte luftforsvaret var jo nettopp det at jeg ville komme i kontakt med flymaskiner. Tror jeg blir sugen på å dimme dersom jeg må gå ute i skauen hele tjenesten uten å se så mye som et fly tar av - men det kan jo skjer det også.

Lenke til kommentar

innkalt til madla 17.mars, 08.00 luftforsvaret

 

i.flg. brev skal jeg videre opp til bodø etter endt rekruttskole.

andre som skal videre dit, eller andre steder.?

 

har forøvrig bestilt nattog fra oslo S til stavanger 16. mars avgang rundt 22.

andre her eller?

Lenke til kommentar

Jeg skal også inn i Mars 2011, men vet ikke eksakt dato eller tid, er mest sannsynlig 16. eller 17. innen kl. 19.00 som nevnt i denne tråden. Luftforsvaret ja, gleder meg, kjenner det kribler i magen når jeg tenker på det. :)

Skal ringe inn til forsvaret etter skolen idag, kan hende jeg må bytte hvis jeg får mulighet til å bli med i MP.

 

Om Madla.

Ganske bra sted, ligger ikke 10000000 mil utenfor all by og slikt, som nevnt tidligere er det lett å komme seg ut til Sandnes/kvadrat, byen og det ligger et ganske bra kjøpesenter(Amfi Madla) rett ved leiren. Der finner du spillbutikk, Coop, Elixia treningssenter, sports/parfyme/klesbutikk, altså alt det finnes på et vanlig kjøpesenter. Kan være greit å vite at de har Clas Ohlson der, ganske greit for å finne enkelte småting som kan gjøre hverdagen litt lettere. :)

Selv bor jeg ca. 10-15 minutter unna Madla(Tananger) og gleder meg til Mars 2011. Vet også om at en "spillkompis" fra Oslo skal på samme sted. :)

Lenke til kommentar

Sinnsykt heldig som bor 10 min unna leiren da! Du kan jo bare stikke hjem på ettermiddagen og i helgene om du vil :D Her må det legges av penger og bestilles flyreise på over 1 time, hehe.

 

Heldigvis betaler forsvaret flyreisen ned, men på påskepermen vi har fått invilget har jeg ikke bestilt noe reise enda. Sjekket ut litt i gårkveld, og jeg fant ut at NSB ville bruke 17 timer og 40 minutt til hjemstedet mitt - med andre ord totalt uaktuelt. Eneste problemet er at den reisen ville kostet med ca 230,- kr t/r! Altså nesten ingenting. SAS skal ha 2.600,- for å frakte meg t/r Stavanger. Til hjemebyen skal de ha ca 1.900, mens til Stavanger skal de bare ha 600,- på full flex begge billettene. Blir vel en godsnakk med fattern skal du se. Er lite keen på å stole på at NSB skal bruke 17 timer hjem. 17 timer blir vel fort til 25 timer der i gården.

 

Nei men begynner å glede meg jeg. Er jo faen ikke lenge igjen vet du :D Sinnsykt spent på hvem jeg havner på rom med og hvilken tropp jeg kommer med på. Håper på kos folk og topp stemning. Satser på det!

Lenke til kommentar

Jeg skal inn i rekrutten i Luftforsvaret på Madla, 16. mars!

Men jeg har store planer om å dimme på innrullering, vet bare ikke hvordan jeg skal få det til enda! ;)

 

Det er stort sett ikke veldig vanskelig å dimme sånn uten grunn på rekrutten, bare å prate ltit med legen om at du er demotivert og sånn.. så pleier de å sende deg hjem, Vi mistet 20 stk på troppen på Madla i september kullet. Nå hadde vi det hardeste befalet og tyngste troppen da. så det sier seg vel selv..

 

Og Mantoius ikke for å skuffe deg, men CCA er nok trolig uaktuelt for deg som Mars kull. De tar bare opp folk til dette 2 ganger i året. Januar og Juli, jeg var veldig skuffet jeg også når jeg fant ut at det ikke var mulig med verken CCA, NIS eller EOD fordi jeg var i feil kull. (September)

 

Liker du å henge på i nærheten av fly er kanskje Bakkeutstyrs assistent (populært kalt "traktor tjeneste" på rekrutten) haha, eller Redningsutstyrs ass.. Disse jobber veldig mye med f16 fly og rundt dette. Men uansett hva du får , så blir det mye film, tv og sofatjeneste etter rekrutt og kurs. Selv er jeg Vaktsoldat på Sørreisa, som forøvrig er norges mest øde militærbase etter hva jeg har hørt. Vi har 12 timers vakter hvor vi sitter stort sett og ser på tv og film hele tiden, heldigvis med turnus.

 

Var skeptisk til nord, som de fleste er .. men ble plassert her oppe, nå er jeg glad for å ha havnet her oppe egentlig. På grunn av at vi er i nord og langt hjemmefra har vi flere fordeler, bedre velferd og bedre tilbud generelt. Basen her oppe er liten,veldig liten.. Miljøet er derfor veldig bra.. Maten er vel (slik jeg har forstått blant den beste i landet, kontra søppla på madla som akkurat går ned, hørte rykter om at potene på Madla var merket med Kan i nød spises av mennesker , noe som du skjønner når du har levd på maten der i 8 uker. ) Her oppe får vi roast beef, eggerøre, hummer, kreps, gele , 6-7 forskjellige typer påleggs laks, 4-5 forskjellige typer skinker, varm mat til alle måltid med unntak av kveldsmat. og stort sett alltid ordentlig dessert til middagene.

 

Dette er forøvrig er bilde av ett vanlig kakebord som vi har hver fredag. (når du ser lunchen på madla, så skjønner du fort hva jeg mener.. )

 

Når det gjelder kurs, er det som sagt vanskelig å få til dette før du er på tjenestestedet. Her avhenger det av interesse og oppfølgning fra befalet hvor mye du kan få tatt. Jeg er skuffet i forhold til forventningene. Ser uansett ut til at det blir TRuckførerkurs på meg. Det kan også lønne seg å ta lastebillappen, offshore og slikt hvis du har planer om en karriere der etter militæret. (Venner av meg her oppe tar Klasse C til 5000 kroner, som følge av stipend.. Normalt passerer jo dette 100 000, så du sparer endel. Men alt dette lærer du om. )

 

Vil du ha den beste rekrutt perioden så bør du håpe på 2.1 , Vi hadde alarmer og gjørmeløp stort sett hver uke, Troppsjefen hadde endel erfaring fra kystjeger kompaniet og diverse andre innsats styrker og kjørte oss mildt sagt rimelig hardt til tider. Noe jeg er veldig gla for nå, selv om det var hat mange ganger på rekrutten.

 

Lykke til ;)

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

Mantoius:

det virker rart den lille ferien din, at du blir sendt hjem etter 10 dager,

og det MIDT i rekrutten...?

- grunnen, er; jeg har ikke fått et slikt brev.

selvfølgelig kan det hende du er en av de heldige utvalgte, men allikavel..

 

etter endt rekruttperiode regner jeg med et lite opphold, er det noe slikt?

før man blir sendt videre i tjeneste?

 

Phinex:

har ikke satt meg spess inn i militære ennå, så disse: CCA, NIS eller EOD

sier meg ikke en dritt. : http://en.wikipedia.org/wiki/CCA

hadde vært kult å vite hva jeg ikke kan få mulighet til.. ?

Endret av zvxsone
Lenke til kommentar

Jeg skal inn i rekrutten i Luftforsvaret på Madla, 16. mars!

Men jeg har store planer om å dimme på innrullering, vet bare ikke hvordan jeg skal få det til enda! ;)

 

Det er stort sett ikke veldig vanskelig å dimme sånn uten grunn på rekrutten, bare å prate ltit med legen om at du er demotivert og sånn.. så pleier de å sende deg hjem, Vi mistet 20 stk på troppen på Madla i september kullet. Nå hadde vi det hardeste befalet og tyngste troppen da. så det sier seg vel selv..

 

Og Mantoius ikke for å skuffe deg, men CCA er nok trolig uaktuelt for deg som Mars kull. De tar bare opp folk til dette 2 ganger i året. Januar og Juli, jeg var veldig skuffet jeg også når jeg fant ut at det ikke var mulig med verken CCA, NIS eller EOD fordi jeg var i feil kull. (September)

NEI! Ah for en gedigen nedtur. Hadde sett for meg å stå på for å bli CCA jeg nå. Vel vel, vil får krysse fingrene for at dette kanskje er mulig eller at jeg får en annen tjeneste hvor jeg får holde på med flymaskiner. Alt av motivasjon ligger jo i disse fantastiske flymaskinene og det har jo fascinert meg hele livet. Flyspotter er jeg også, hehe.

 

Takk for et fint innlegg forresten.

 

 

Mantoius:

det virker rart den lille ferien din, at du blir sendt hjem etter 10 dager,

og det MIDT i rekrutten...?

- grunnen, er; jeg har ikke fått et slikt brev.

selvfølgelig kan det hende du er en av de heldige utvalgte, men allikavel..

 

etter endt rekruttperiode regner jeg med et lite opphold, er det noe slikt?

før man blir sendt videre i tjeneste?

Vel, dette står i alle fall i midt brev svart på kvitt og ordrett:

2.1 Påskepermisjon

 

Rekruttene vil alle få innvilget permisjon fra ettet endt tjeneste fredag 26.03.10 kl 14:30 til tirsdag 06.04.10 kl 08:00

 

Har også kommet litt i kontakt med folk fra hjemmebyen min som skal til Madla 17 mars, og også de har fått denne permen. Rart er det ja, men nå er vi nå en gang så heldige at vi får dette. Ble ganske overrasket selv da jeg hadde belaget meg på å gå hele rekrutten uten perm. Det er jo det som er normalt :)

 

Passer egentlig sinnsykt fint for meg som kjører mye snowboard og har hytte hvor det er litt liv og røre i påsken. Jeg klager ikke.

Lenke til kommentar

Hehe, vanlig at Mars kullet får perm i Påskeferien.. Det gjelder såvidt jeg vet samtlige rekrutter.. Det har ihvertfall vært sånn tidligere skoler uten at jeg er sikker på denne skolen..

 

Skal svare etter beste evne ;

Samtlige stillinger er veldig ettertraktet i Luft på madla:

 

CCA = Crew Chief Ass (Jobber veldig tett med F16 fly) Mer info

NIS = Nasjonal Innsatsstyrke( Hardeste tjeneste i luft) Mer info

EOD = Eod Assistent (Minerydder , Masse kurs og praksis, f.eks. C , Sprengningskurs klasse 1 osv) Mer info

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

Phinex: Det er ikke direkte vanlig, det har skjedd én gang de siste årene og da var det stor ståhei osv. fordi det var et nytt (og i manges øyne idiotisk) påfunn.

Men ja, det er nok korrekt at madla-rekruttene får påskeperm.

For å jobbe tett på F-16 kan du jo søke våpensystemassistent. De tar kanskje folk også i mars?

Lenke til kommentar

Nå er det jo sånn at de fleste tjenester i forsvaret høres jævlig mye fetere ut enn hva de egentlig er. Når man leser på mil.no sin hjemmeside kan man jo nærmest få inntrykk av at man skal fly F-16, hehe.

"Våpenassistent" så tenker man kanskje "Ah kult! Få være med på våpenoppdrag og får tatt i mye våpen" så er det kanskje bare puss og vedlikehold av våpen hele driten går ut på :!:

 

Men slik jeg ser det ann og uavhengig om tjenesten er tilgjengelig eller ikke, så må vel listen min bli følgende.

 

1. F-16 Crew Chiefassistent

2. Brannværn

3. Bakkeutstyrsassistent

 

Vel man kan jo vel egentlig bare stryke brannværn. Det er vel flere hundre som vil inn og noen og tjue plasser? Ser for meg folk som er topptrent som F og som har forberedt seg til dette veldig godt. Bakkeutstyrsassistent får man jo vært i hangaren og jobbet tett opp mot fly - akkurat slik jeg vil.

 

Hadde vært fint med en bakkeutstyrserfaring tidligere også, for jeg vet flyplassen her søker en del stuere om sommeren når chartersesongen starter. Må jo være topp sommerjobb når jeg er ferdig og er så interessert i fly.

Lenke til kommentar

Hehe, høres ikke dumt ut det der, brannvern er masse lesing da. Vi var på kurs på samme sted og de hadde ett par brannøvelser, men virket som de bare leste og pugga hele tiden på kurs. Vi løp rundt og skøyt på hverandre med simulition og banket hverandre opp i nærkamp mens de satt på skolebenken og pugget slokkemidler.. :p Det er også en tjeneste med mye mer venting enn vakt og sikring som forsåvidt er enormt mye stille sitting, så vidt jeg har skjønt! Brannvern folka er ikke topptrente, klarer du 5-7 hangups, løper 3000 under 13:00 , 25-30 push så stiller du bra til intervju.. 30 plasser og 70 søkere tror jeg det var forrige gang. men, jeg er gla jeg ikke havnet der liksom for å si det sånn da!

 

Liker du å jobbe på flyplass bør du kanskje tenke på Terminal ass ? Da får du opplæring i datasystem som de bruker på flyplass og blir veldig ettertraktet i det sivile arbeidslivet.. :)

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

Er bare å forberede seg på å følge strømmen på innrykksdagen. Stille inn på to rekker her, og stille inn på to rekker der, opptelling bakfra, militærpoliti, bråkjekke mennesker i militæruniform som egentlig bare er i førstegangstjeneste, men som alle får respekt for, fordi folk tror de er befal.

 

Selv hadde jeg det ikke så utrolig gøy i rekruttperioden, men det var det veldig mange andre som hadde. Det skjer jo ting hele tida, og det var rekruttperioden alle savna utover i førstegangstjenesten. Det som er dumt med mars-kullet, er at det er veldig mange umotiverte. Så dimmeprosenten ligger ofte på 50 og vel så det.

Lenke til kommentar

Jeg skal også til Madla 16. mars. Noen av dere som vet hva dere vil gjøre etter rekrutten? :)

 

Vet ikke hva jeg skal gjøre. Men satser på hundefører. Eneste jeg egentlig kan tenke meg i luftforsvaret.

 

Får på stå på og hvis litt innsats vilje og håpe at jeg er flink nok. Hvis ikke begynner jeg å grine. Alt annet ser kjedelig ut...

 

Skal ta tog sammen med en kompis 16. Mars fra Oslo.

 

Gleder meg egentlig litt :o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...