Gå til innhold

Noen spørsmål rundt filmbasert fotografering og Holga 120


Anbefalte innlegg

Hei tomsi.

 

Jeg utelukker ikke at jeg kommer til å kjøpe et vanlig mellomformat kamera senere, men jeg er spent på å prøve Holga. Det er ikke så dyrt heller, så ingen skade hvis jeg ombestemmer meg. Jeg skjønner at det er langt ifra et optimalt kamera for vanlig bruk. Jeg tenker jeg kommer til å bruke det mest til portretter, bybilder og strandbilder. Jeg har i en god stund tenkt på å anskaffe en Hasselblad 500 C/M. Men jeg er usikker med tanke på pengene, og siden jeg ikke har noen erfaring med analoge kameraer.

 

Siden du linket til fungerer ikke for øyeblikket.

 

Hva synes du om kvaliteten på scannene du tar mot den du får i butikker/labber?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei tomsi.

 

Jeg utelukker ikke at jeg kommer til å kjøpe et vanlig mellomformat kamera senere, men jeg er spent på å prøve Holga. Det er ikke så dyrt heller, så ingen skade hvis jeg ombestemmer meg. Jeg skjønner at det er langt ifra et optimalt kamera for vanlig bruk. Jeg tenker jeg kommer til å bruke det mest til portretter, bybilder og strandbilder. Jeg har i en god stund tenkt på å anskaffe en Hasselblad 500 C/M. Men jeg er usikker med tanke på pengene, og siden jeg ikke har noen erfaring med analoge kameraer.

Holga-en er såpass billig at det er verdt et forsøk, uansett.

 

Siden du linket til fungerer ikke for øyeblikket.

Prøv denne.

 

Hva synes du om kvaliteten på scannene du tar mot den du får i butikker/labber?

Jeg har ikke fått testet scanneren skikkelig enda; men jeg får bedre kvalitet enn det jeg får fra f.eks. Japan Photo. Prøvde en annen butikk også, kvaliteten der var bedre enn JP; men jeg klarer det like bra selv.

 

Jeg regner med at når jeg får litt mer erfaring med scanning, så vil jeg kunne tweake det til et par hakk til.

 

Når du scanner mellomformat, så forsvinner mange av problemene da negativet er ca 200% større.

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Hei Esp0r. En innsats, er det en sånn ramme man kan sette negativen i? Når du scanner en 6x6, hvilken oppløsning kan du få utifra dette, eller hvor stor print? Jeg har lest litt rundt diverse steder om hva folk synes om bruk av flatbed til mellomformat, og det virker ikke så positivt. Jeg lurer på om jeg heller skal benytte meg av fotolabber, evt. kjøpe en filmscanner senere når de (forhåpentligvis) går ned i pris, og jeg har litt mer erfaring.

 

Hva syns du?

 

Takk for svar:)

 

Slike innsatser følger med så lenge scanneren er beregnet på den type format. 6x6, 645 og 6x7 er da samme innsats, så justerer man for typen. Skulle ønske jeg hadde noen gnistrende eksempler på bilder selv, men siden jeg kun fotograferer pinhole i mellomformat har jeg kun det å vise til - eksempler kan iallfall ses på min flickr-side. Når det gjelder debatten om flatbed og mellomformat så tror jeg man skal blåse opp bildet veldig for for å ha behov for en dedikert filmscanner. Det blir noe helt annet hvis vi går ned på 135-film; da er flatbed ikke noe særlig annet enn duganes for previews... Scanning av mellomformat er veldig dyrt hos labber. F.eks tar farvelabben 130 kr pr filmrute...

Lenke til kommentar

Innsats går vel under navnet "film holder".

 

Se f.eks. http://betterscanning.com/

 

Skjønner ikke hvorfor du ikke tør bruke JP til fremkalling? Jeg har stort sett god erfaring med dem, en gang var det noen (tørke?)flekker på en filmrute, men det vistes ikke under scanning.

 

Med gode flatbeadscanners er det ingen problem å scanne mellomformat som tåler store utskrifter. Selv bruker jeg epson v700, som riktignok koster noen kroner, men jeg vet det finnes rimeligere alternativer som absolutt fungerer.

 

Ref. "scanning" med makro-objektiv, så kan du sjekke de fire første bildene i dette settet: http://www.flickr.com/photos/stasj/sets/72157602788780857/

Her har jeg avfotografert Velvia 50 diasfilm med en Sigma 105mm macro. Jeg brukte en helt simpel bordlampe som bakgrunnog dette ga veldig mye vignettering, men jeg er sikker på at med et lysbord eller liknende bør man kunne få en ok kvalitet. Hvis man ønsker "Holga-effekten" så er jo dette midt i blinken ;)

Endret av abraxa
Lenke til kommentar

Hei abraxa. Først av alt, må jeg si det var et imponerende galleri.

 

Jeg har ikke så mye imot Japan Photo. Angående scannere, har jeg tenkt på Epson Perfection 4490 som en mulig kandidat. Den er ikke så dyr, og er sikkert en grei innleder til mellomformat. Det står at 120 er et mulig filmformat på den, betyr det at innsats følger med? Synes du det er viktig å oppdatere innsats, til de som du linket til? Det frister mer å arbeide slik enn manuelt, med lys osv. Men det er sikkert spennende å eksperimentere med det.

 

Det er fortsatt noen elementære deler av film-fotografering jeg ikke helt forstår. Jeg håper du kan klargjøre disse for meg. Når jeg skal ta ut filmen, må jeg rulle den tilbake da? Hvordan bør jeg oppbevare filmen før og etter bildene er knipset? Det jeg også er litt usikker på er konseptene bak fremkalling og scanning. Dette er sikkert veldig håpløst å spørre om, men jeg gjør det allikevel. Må jeg fremkalle filmen før jeg scanner den? Hvordan fungerer dette?

Lenke til kommentar
Hei abraxa. Først av alt, må jeg si det var et imponerende galleri.

 

Jeg har ikke så mye imot Japan Photo. Angående scannere, har jeg tenkt på Epson Perfection 4490 som en mulig kandidat. Den er ikke så dyr, og er sikkert en grei innleder til mellomformat. Det står at 120 er et mulig filmformat på den, betyr det at innsats følger med? Synes du det er viktig å oppdatere innsats, til de som du linket til? Det frister mer å arbeide slik enn manuelt, med lys osv. Men det er sikkert spennende å eksperimentere med det.

 

Det er fortsatt noen elementære deler av film-fotografering jeg ikke helt forstår. Jeg håper du kan klargjøre disse for meg. Når jeg skal ta ut filmen, må jeg rulle den tilbake da? Hvordan bør jeg oppbevare filmen før og etter bildene er knipset? Det jeg også er litt usikker på er konseptene bak fremkalling og scanning. Dette er sikkert veldig håpløst å spørre om, men jeg gjør det allikevel. Må jeg fremkalle filmen før jeg scanner den? Hvordan fungerer dette?

Ja, filmholder for 120-film følger med Epson Perfection 4490. Dette vet jeg da dette er den samme scanneren jeg bruker :)

Lenke til kommentar
Du MÅ framkalle filmen før du scanner den. Ellers er den fortsatt følsom for lys og blir ødelagt...

Yes. Takk for linken:)

 

Ja, filmholder for 120-film følger med Epson Perfection 4490. Dette vet jeg da dette er den samme scanneren jeg bruker :)

Så bra. Takk for svar:) Synes du det er verdt å investere i en annen holder?

Lenke til kommentar
Du MÅ framkalle filmen før du scanner den. Ellers er den fortsatt følsom for lys og blir ødelagt...

Yes. Takk for linken:)

 

Ja, filmholder for 120-film følger med Epson Perfection 4490. Dette vet jeg da dette er den samme scanneren jeg bruker :)

Så bra. Takk for svar:) Synes du det er verdt å investere i en annen holder?

jeg har vurdert dette opp og ned i mente; og funnet ut at det kan være en god ide. det finnes en kar som lager noen som skal være veldig bra. sjekk ut http://www.betterscanning.com/

 

men så lenge filmen ikke er av det krøllbare slaget fungerer standardholderen greit.

Lenke til kommentar
Det er fortsatt noen elementære deler av film-fotografering jeg ikke helt forstår. Jeg håper du kan klargjøre disse for meg. Når jeg skal ta ut filmen, må jeg rulle den tilbake da?

For 120-film trekkes filmen over på en ny spole mens du tar bildene, så når du åpner kamera etter å ha tatt alle bildene, vil filmen være rullet opp på spolen til høyre. Du må være forsiktig når du løfter ut filmrullen, stramme opp filmen rundt spolen og feste den til seg selv med klistremerket/limet som er festet på enden av rullen. Innsetting og uttagning av film bør ikke gjøres i sollys, da filmen er noe mer utsatt for "strølys" i denne prosessen enn normal 35-mm film.

 

Når du har tatt ut den eksponerte filmen er spolen "til venstre" i kameraet ditt tom (den spolen der filmen opprinnelig var), denne flytter du over til høyre side, og du kan sette inn en ny film på venstre side som normalt.

Hvordan bør jeg oppbevare filmen før og etter bildene er knipset?

Jeg pleier å legge ueksponert og eksponert film i kjøleskapet, der er det mørkt og den har godt av å være nedkjølt ved lenger tids lagring. Om du har kjøpt inn en skikkelig ladning film som du vet du ikke kommer til å bruke opp med det første, kan du putte den i en tett plastpose og legge den i fryseren. Da vil filmen være holdbar til langt utover datostempelet.

 

Det jeg også er litt usikker på er konseptene bak fremkalling og scanning. Dette er sikkert veldig håpløst å spørre om, men jeg gjør det allikevel. Må jeg fremkalle filmen før jeg scanner den? Hvordan fungerer dette?

Du må fremkalle filmen før du scanner den, dette gjelder for alle typer film (negativ/dias). Husk å si i fra om at du kun ønsker fremkalling, ellers ender man ofte opp med bilder i tillegg til en høyere pris. Hvis du fremkaller dias, kan det være greit å nevne at du ønsker den umontert, dvs. at du ikke ønsker at filmstripene skal klippes opp og monteres i rammer.

 

Når du får litt mer rutine kan du prøve deg fram med spesielle typer fremkalling, slik som kryssprosessering (cross-processed?, gir et spesielt fargestikk, prøv å søke på cross processed i flickr). En annen teknikk som er vanlig er å "presse" filmen x antall eksponeringstrinn (pushed x stops), da fotograferer du med filmen som den skulle vært en raskere film (f.eks. eksponerer 100 iso film om om den skulle hatt 400 iso). Dette må du i så fall gi fremkallingslabben din beskjed om. Foreslår at du googler dette om det skulle være av interesse, da jeg innser at denne forklaringen ble relativt snau :roll: Lykke til!

Lenke til kommentar

Så det er altså ingen i hele Norge en kan levere 120 film til og få bildene lagt inn på CD?

 

Jeg sendte mail til Foto Knudsen og Japan Photo om dette. Foto Knudsen sier de ikke lenger fremkaller 120 film, mens Japan Photo sier:

 

"Hei!

Ja, det gjør vi.

Fremkalling av negativ (farge) koster 29,-

Fremkalling av negativ (s/h) koster 39,-

Fremkalling av positiv (dia) koster 69,-

 

Om du ønsker papirkopier koster det 3,- pr bilde i 10x10 (farge 6x6 neg.)

6,- pr bilde i 10x15 (farge 6x9 neg.)

5,- pr bilde (s/h)

 

(Prisene gjelder ved førstegangsfremkalling, ikke ved etterbestilling.)

 

Vi lager ikke cd av 120-negativer."

Lenke til kommentar

Jeg har nå kjøpt en Holga 120 GN, med 6x6 mask.

 

Takk for infoen Vezpa. Stikker kanskje innom Japan Photo en gang, og tester ut kvaliteten. Jeg mailet Farvelabben og de scanner, men det er veldig dyrt(priser). Han sa det var proffkvalitet. Hvis jeg skal printe stort en gang, benytter jeg meg kanskje av det. Jeg tror jeg skaffer meg en Epson Perfection 4490, så er ikke så viktig med scan. Er det noen som vet hvorfor det er så stor prisforskjell på den scanneren i de forskjellige nevnte butikkene? Kan det være på grunn av at det står "30 Sheet Automatic Document Feeder" på de dyre?

 

En annen ting jeg lurer på; hvordan bør jeg oppbevare filmen etter den er fremkalt? Noe jeg burde kjøpe til å arkivere?

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg skaffer meg en Epson Perfection 4490, så er ikke så viktig med scan. Er det noen som vet hvorfor det er så stor prisforskjell på den scanneren i de forskjellige nevnte butikkene? Kan det være på grunn av at det står "30 Sheet Automatic Document Feeder" på de dyre?

 

Så vidt jeg vet kommer denne scanneren i to utgaver. En for foto og en for dokumenter. Jeg har foto-utgaven, og denne kommer som noen har nevnt tidligere med holdere for negativer.

Dokument-utgaven kommer i tillegg med en automatisk arkmater. Det har du sansynligvis ikke bruk for...

 

Jeg valgte etterhvert å bytte ut den orginale negativholderen med holderen fra Better Scanning, og synes det var verd investeringen.

Endret av Hauge
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...