Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trans AM 455\462, noen spørsmål.


Fugitive

Anbefalte innlegg

Noen som har greie på Pontiac her?

 

Vurderer å ta med en Trans AM med 455\462 tilbake til norge etter en USA tur nå om en måneds tid, og siden jeg ikke gidder å bli medlem på et amcar-forum ol. så spørr jeg her.

 

Hvordan er disse bilene? tenker på opp til 80mod så den kommer som veteran neste år.

Holdbarheten iforhold til en 67-73 Mustang f.eks.?

Det mest aktuelle er da med automat, da jeg ser for meg at det ikke finnes mange manuelle på markedet! men om jeg kommer over en, hvordan er de gamle 4-trinns kassene? tåler forhåpentligvis littegrann juling?

 

:)

 

 

73ta1.jpg

hrdp_0709_01_z%201980_pontiac_turbo_trans_am%20front_view.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trans AM er kjekke biler :dribble:

 

Når det gjelder holdbarhet er de så og si skuddsikre. Gjennomprøvde løsninger og solide biler. Kan ikke sammenlignes med dagens biler som ikke er bygget for å vare mange år.. Pontiac var lenge GM's beste på veiholdning og kjøreegenskaper. Sammenlignet med f.eks. Corvette ligger en Trans AM som klistret på veien. I forhold til europeiske sportsbiler kommer den til kort på svingete veier, men etter amerikansk målestokk fungerer de fint.

 

Girkassene tåler en del bank. Er kassen godt tatt vare på bør den kunne takle det meste innen vanlig bruk. Ser du for deg trimming av motor kan det være en fordel med forsterket kasse. Dette gjelder også automatkasser. Ender du opp med automat står det sannsynligvis en TH400 kasse i bilen. Det er en 3-trinns kasse beregnet for større V8'ere. I forhold til TH350 stjeler TH400 litt effekt, men den tåler mer påkjenning.

 

Når det gjelder deler til Pontiac så er deletilgangen OK. Både gjennom norske bedrifter som Aarnes og Amerikanske Bildeler, men også gjennom amerikanske forhandlere. Finner du ikke deler til akkurat din bil passer gjerne deler til en annen GM-bil like godt. Når det gjelder drivverk (motor og gir) passer mye BOP (Buick/Oldsmobile/Pontiac) overens, Chevrolet har mye egne fester og løsninger.

 

Velger du å ta inn en 80-modell er det viktig at du ikke innfører den før etter nyttår. Da slipper du unna med å betale moms, registrering og godkjenning. Registreringen/godkjenningen kommer på rundt 5-6 tusen. Momsen regnes ut fra kjøpsverdi og frakt til Norge.

 

Du kan velge om bilen skal tas inn som verneverdig eller bruktimport. Forskjellen er at en verneverdig bil får dispensasjon for regelverket fra 1971, den slipper unna med å være original. Bruktimporterte biler skal tilfredstille de europeiske kravene for årsmodellen (e-merkede belter, bremser, lys, hjul, utslipp, osv.). Avgiftsmessig er det ingen forskjell, men rent praktisk kan det være vanskelig å få registrert en amerikansk bil fra 1971 og nyere som bruktimport. Rett og slett fordi biltilsynet mangler dokumentasjon og/eller ikke kan godta amerikanske tester og målinger. Bruktimport er løsningen hvis du tenker bygge om bilen, blodtrimme den og utføre andre modifikasjoner. Tar du den inn som verneverdig slipper du unna europeisk regelverk fra gjeldende år så lenge bilen er original. Det vil si, original motorstørrelse og effekt, original utseende, m.m. Avhengig av kontrollsted du bruker for å godkjenne bilen i Norge kan de sette fingen på "ubetydelige" detaljer som farge på lakken.. Med andre ord, følges regelverket slavisk har du ikke lov å skifte farge på en verneverdig amerikansk bil nyere enn 1971. Sprøtt, men sant. Så idielt sett er det gunstigere å innføre en bil fra før 1971, da følges reglene fra 1942 og du kan gjøre så og si det du vil med bilen ;).

 

Selv om du egentlig ikke gidder, vil sterkt anbefale deg å melde deg inn i www.amcarforum.no, der kan du få mer detaljerte og bedre svar enn det jeg kan gi deg ;). Vurderer du seriøst å ta inn Trans AM'en kan det være en fordel å undersøke skikkelig hva som kan være viktig å få med seg og mer om bilen. Lykke til og snart velkommen i amcarverdenen :thumbup:!

Endret av hakkannen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...