Gå til innhold

Flash-utfordrer i ny versjon


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syntes det er fryktelig mye negative holdninger her, virker som flere i utgangspunktet har bestemt seg for å hate Microsoft / Silverlight til å starte med og bare slenger med leppa uten å egentlig komme med noen god argumentasjon imot Silverlight, ei heller virker det som flere av de som er så negative overhode har noe forhold til, har prøvd eller helt vet hva Silverlight faktisk er / gjør?

 

 

Men må si meg enig at et flust av plugins er en uting, om flere heller tar i bruk funksjonaliteten og mulighetene i HTML5 så hadde det vært langt bedre for alle parter, det vil da ikke være operativsystem avhengig, du slipper et utall av diverse plugins osv..

 

Nå får du vell hvert fall Silverlight til både Windows og Mac OSX? Det er da hvert fall noe, trodde da det også var muligheter for Silverlight til / i Linux, hvert fall med litt triksing?

 

 

Jeg tar mye heller Silverlight fremfor Adobe Flash! Hvorfor? Fordi Adobe har kjørt hele Flash i dass rett og slett, helt siden Adobe tok over Macromedia har alt Macromedia en gang sto for falt helt sammen, vi får utrolig sjeldent om aldri noen omfattende oppdateringer, forbedringer eller videreutvikling av Adobe Flash. En grunn til hvorfor jeg foretrekker Silverlight fremfor Adobe Flash er støtten for maskinvare dekoding, med Flash skal alt gjøres av CPU mens Silverlight lar skjermkortet blant annet avlaste ved video osv.. Noe som gjør at det faktisk er mulig å se HD-materiale på nettet uten å måtte ha en nokså oppegående prosessor uten at ytelsen skal være under pari.

 

At noe slikt ikke støttes av Adobe Flash når vi nærmer oss år 2010 er for meg en eneste stor gåte!

Lenke til kommentar

Det er lett å bli oppfatta som negativ når ein argumenterer _mot_ nokke...

 

..bestemt seg for å hate Microsoft / Silverlight til å starte med og bare slenger med leppa uten å egentlig komme med noen god argumentasjon..

 

Den der synst eg blir litt gamal altså, det må no kunne gå ann å misslike nokke uten å bli påstempla 'linux galning' i panna.

 

..virker det som flere av de som er så negative overhode har noe forhold til, har prøvd eller helt vet hva Silverlight faktisk er / gjør?..

 

Det er vel strengt tatt det som er problemet, og som mange argumenterer mot, vi har ikkje prøvd det fordi det ikkje er støtta i linux!

 

Silverlight er vist støtta i Mac OS uten å måtte bruke Moonlight, der tok eg vist feil.

 

Men må si meg enig at et flust av plugins er en uting, om flere heller tar i bruk funksjonaliteten og mulighetene i HTML5 så hadde det vært langt bedre for alle parter, det vil da ikke være operativsystem avhengig, du slipper et utall av diverse plugins osv..

 

Einig

 

..muligheter for Silverlight til / i Linux, hvert fall med litt triksing?..

 

Ikkje som eg veit om. Kun Moonlight som er meg bekjend. Problemet med Moonlight er at det kun er Novell som har fått tilgang på spec, libs osv for utvikling. Koden er 'closed' for resten av verden. Då er det lett for Microsoft å peike på avtalen med Novell dersom nokken klager på manglande støtte.

 

Einig i at Flash kunne ha vert bedre. Kanskje Macromedia kunne gjort jobben betre enn Adobe, ikkje veit eg.

Endret av reiakvam
Lenke til kommentar

Kommer nok til å tillate Silverlight jeg også, men ikke som en ekstra plugin på det systemet jeg daglig bruker. Gjennom virtualisering kan en jo kjøre mange isolerte OS, og på en slik måte kunne eliminere at en plugin skal utsette hele systemet for fare.

 

VMware Workstation f.eks. tillater å kunne lage en full klone som er selvstendig, men en har også muligheten til å klone ett OS på en slik måte at det du gjør i originalen skjer også i alle kopiene, men samtidig at det du gjør i kopiene ikke påvirker de andre kopiene. Ganske enkelt en genial måte å løse problemer på.

Lenke til kommentar
Eit faktum er at så lenge silverlight ikkje er støtta i linux, så må det skrivast eigen kode for alt av linux mobiler (les android), ymse embedded systemer som også kjøyrer linux, mac OS osv. Flash burde då vere eit førstevalg.

Er ingen stor tilhenger av SilverLight, men ærlig talt for en dårlig hukommelse folk later til å ha i denne tråden. Er det ingen som husker hvor dårlig Flash fungerte i Linux?? Vi måtte opp i temmelig høye versjonsnummer før det var noe vits i å installere. Det tok årevis mellom oppdateringen, og en hel versjons-serie ble elegant ignorert for linux-folket.

 

Er svært underlig å se folk beskytte Flash her. Adobe/Macromedia har ikke gjort en tøddel for å få et brukendes produkt på linux-plattformen. De fortjener all den konkurranse de kan få. Så når Microsoft ikke har linux-støtte, så er dette helt på linje med oppførselen til Flash. No differense what so ever!

 

--

 

Men såklart; jeg også skulle helst sett at vi hadde én standard å forholde oss til (tiltross for at jeg er imot monopoler), og det er ingen tvil om at det ideelt sett ikke skulle spilt noen rolle hvilken plattform man satt på; utviklerne burde ha støttet samtlige plattformer...

 

Om en ser på hvor ubrukelig Tv2 har brukt det, så foretrekker jeg heller flash.

 

Såvidt meg bekjent ingen offesiell Opera støtte heller. Selvom det ble lovet for 2 år siden.

 

Useless.

Mulig de ikke har noen offisiell støtte, men jeg har ingen problemer med Silverlight i Opera 10 (kjører Mac OS X). Om jeg ikke tar feil, så finnes det ei heller noen egen offisiell Flash-plugin for Opera. I stedet er nettleseren "stuck" til å bruke Mozilla-pluginen ... (ikke nødvendigvis noe galt i det, men vil bare påpeke at det faktisk ikke er noen forskjeller mellom Flash og Silverlight her heller).

 

 

 

Men urk; som webutvikler er jeg egentlig imot både Flash og Silverlight. Men de har begge livets rett. Og konkurranse er en sunn ting, også på Internett!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...