Gå til innhold

Trening i militæret


mathos

Anbefalte innlegg

Allo allo. I januar er det min tur til å ikle seg kongens klær i luftforsvaret, noe jeg ser fram til. Derimot bekymrer jeg meg for hvordan det ender kroppslig sett. Hvordan er kostholdet? Har man tilgang til treningsrom gjennom hele tjenestetiden? Er det vanlig å bli mer muskuløs i militæret, eller ender man opp som en sprek fluestang?

 

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Allo allo. I januar er det min tur til å ikle seg kongens klær i luftforsvaret, noe jeg ser fram til. Derimot bekymrer jeg meg for hvordan det ender kroppslig sett. Hvordan er kostholdet? Har man tilgang til treningsrom gjennom hele tjenestetiden? Er det vanlig å bli mer muskuløs i militæret, eller ender man opp som en sprek fluestang?

 

:)

 

Maten i messa som du får gratis er ganske standard norsk mat, er som regel fisk 2 ganger i uka. Alle leire har vel en kantine som du kan kjøpe burger og pizza hvis du ikke har lyst på det de serverer i messa den dagen. Alle leirene har vel også treningsrom som du får benytte deg av gratis. De fleste avdelinger har også FYFO (Fysisk fostring) i tjenestetiden. Hvor mange ganger dette er i uka varierer fra avdeling til avdeling.

Etter rekrutten slutter man som regel ish 1530-1630 litt avhening av tjenesten og da har man hele kvelden til å trene. Om man blir i bedre fysiskform er ganske opp til deg selv.

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Kostholdet har jeg hørt er varier. Ifølge noen kompiser så er det mye fett mat mye proteiner. FIsk et par ganger i uken. Og noe av fisken skal vist være dritdårlig mens laksen god.

pizza og burgere gratis er par ganger i uken i følge de. Og under rekrutten er det nesten ikke tid til trening.

 

De jeg snakket med i er Madla nå. Har en kompis som var oppe i Nord for et par år siden, der fikk de vist mye mer fisk.

Lenke til kommentar

Det er mye avhengig av deg selv og hva du orker etter endt tjeneste om dagen. Treningsfasiliteter er det vel overalt med varierende kvalitet naturligvis, men hvor mye du orker å bruke dette er vel også avhengig av tjenesten du får. Enkelte tjenester er vel mer utfordrende og slitsomt slik at overskuddet til styrketrening er mindre, mens andre tjenester er lettere igjen. Selv skal jeg tjenestegjøre som idrettsassistent hvor jeg får trent mye også under tjenesten. Har forøvrig hørt at man har krav på minst 2 økter med fysisk fostring i uken. For noen er dette mer enn hva man er vant til, mens for andre er det mindre.

Lenke til kommentar

De som er i veldig god form når de kommer inn blir ofte i dårligere form i løpet av tjenesten. I hard tjeneste vil man gå mye ned i vekt og bli tynnere. I "slapp" tjeneste kan man bli feit.

 

Er man i ok/dårlig form vil man som oftest bli i bedre form. Men det kommer veldig ann på deg selv. Om du spiser bra og gidder å dra deg ned på treningsrommet 3-4 ganger i uken etter tjeneste så kan det godt hende at du kommer hjem med litt mer muskler enn det du hadde når du dro.

Lenke til kommentar

Takket for svar :) Fikk innkallingen til luftforsvaret i går, og etter hva jeg har hørt er det litt slappere der enn ved andre militærgrener. Får kjøpe noen bøtter med proteinpulver etterhvert.

 

Hvor hard kondisjonstrening er det etter rekrutten? Setter pris på litt mer informasjon om den 'fysiske fostringen'

 

:)

Endret av mathos
Lenke til kommentar

Rekrutten for luft på madla kan ikke kalles slapp, det kommer dog ann på hvilket kompani du havner hos (stor forskjell mellom komp 2 og 4). Forskjellene mellom troppene vil variere, men den er ikke så stor.

 

Proteinpulver i forsvaret er greit, så lenge man ikke oppbevarer det på synlige steder. Det er hva vi fikk beskjed om.

 

På madla har de fysisk fostring integrert i rekruttperioden. Vi hadde det minst to ganger i uken, og det var en trening som alle ble slitne av, for å si det slik.

 

Om du er i god form, hjelper det nok å benytte seg av treningsrommene på fritiden for å oppretholde den / bli bedre. Selv så gikk jeg ned fem kilo i løpet av rekrutten (Fra 104, til 99), og har fått markant bedre styrke og utholdenhet.

 

Når det gjelder stillinger, så er det en del slappe innenfor luft, men òg noen som er ganske fin. Om du er i god form, så søk deg til vakt & sikring, deretter til NISS. NISS skal være den hardeste innenfor luft, og er en slags "Vakt & sikring for viderekommende", massevis av hard trening, med mye action.

Lenke til kommentar

minigrill, jeg skal også inn 30 september. Kjenner jeg er motivert for å både ta litt kurs og for å bruke endel tid på trenestudio på ettermiddag. Min trening har vært nokså slapp sånn opp og ned siden skoleslutt og eksamener så jeg kjenner jeg trenger noe sånt igjen. Maten er god, såvidt jeg har forstått. Var på rygge i 7 dager under flygeropptak fase 2. Og der spiste vi god og ordentlig mat. Forsåvidt mye mer regelmessig og skikkelig enn hva jeg er vant med stort sett.

 

Uansett, ser fram til 30 september nå. Blitt litt vel kjedelig å bare delta på frivillige ting denne siste måneden etter sommerjobben ble ferdig.

 

Men j@cob, er ikke vakt og sikring veeldig mye vaktbrakke sitting? Jeg tenkte på EOD-assistent, men fikk beskjed på rygge air show at de ikke tok opp kandidater til dette iår. :(

Endret av Phinex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...