Gå til innhold

Hjelp til valg av lynvern


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette monteres som regel i sikringsskapet, er du så uheldig at lynet slår ned hos deg hjelper ikke fin-vern noen ting. Vet selgere hos f.eks el-kjøp sier dette, men som sagt, det stemmer ikke...

 

Nødvendigheten med slike vern defineres ofte hvor du bor og hvordan type inntak du har inn i huset..

 

Så du kan begynne med i fortelle litt om hvordan terreng du bor i og om strømkablene deres er gravd ned i bakken eller kommer i et luftstrekk på veggen deres...

Lenke til kommentar

Er luftstrekk til trafoane som leverar heile området med straum, derfrå er det kabel i bakken. Eg bur oppå ein haug og sliksett er utsett for lynnedslag men det har alder skada noko utstyr her i heimen sjølv om butikken som er 100 meter vekke og ligg lågare i terrenget fekk øydelagd ein del utstyr ved forrige gang det var tordenver.

Lenke til kommentar

Jeg kjører 2x Eaton Ellipse MAX 1500 USBS

 

Jeg er klar over at det ikke nødvendigvis sikrer utstyret mitt, men i det minste kommer de med forsikring for alt av pc utstyr jeg som privat person kobler til boksene.

 

Nå er det lite problem med lynnedslag her, så er mest for å slippe spikes i nettet, og for å evt gi pcen/mediaservern en litt penere shutdown ved lengre strømbrudd.

Lenke til kommentar

For best mulig beskyttelse mot lynnedslag i elanlegget er grovvern/mellomvern i sikringsskapet kombinert med finvern på utstyret som teller.

Når jeg bygger om mitt sikringsskap blir det med gov/mellomvern med utgang for alarm.

Dette skal jeg da koble opp mot en kontaktor som slår fysisk av strømmen om værnet i skapet skulle bli ødelagt.

Dette vil da beskytte mot andre, tredje og fjerde lynnedlsget ettersom jeg nå er fysisk frakoblet.

Når da tordenværet er over skrur jeg på en bryter som er paralellkoblet med værnets signalutgang og slår på strømmen igjen.

Nå er jeg ikke beskyttet mot overspenninger men har strøm fram til værnene er byttet.

Dette er ikke noe system jeg vil selge til noen uten å ha testet dette grundig men skal teste dette selv.

Lenke til kommentar
For best mulig beskyttelse mot lynnedslag i elanlegget er grovvern/mellomvern i sikringsskapet kombinert med finvern på utstyret som teller.

Når jeg bygger om mitt sikringsskap blir det med gov/mellomvern med utgang for alarm.

Dette skal jeg da koble opp mot en kontaktor som slår fysisk av strømmen om værnet i skapet skulle bli ødelagt.

Dette vil da beskytte mot andre, tredje og fjerde lynnedlsget ettersom jeg nå er fysisk frakoblet.

Når da tordenværet er over skrur jeg på en bryter som er paralellkoblet med værnets signalutgang og slår på strømmen igjen.

Nå er jeg ikke beskyttet mot overspenninger men har strøm fram til værnene er byttet.

Dette er ikke noe system jeg vil selge til noen uten å ha testet dette grundig men skal teste dette selv.

Den der vil eg høyre korleis fungerar i praksis :yes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...