Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med hastigheten på kollektiv.


Anbefalte innlegg

Helt siden jeg flyttet inn har jeg hatt problemer med nettverkshastigheten. Jeg bor innerst så jeg henter nettet fra en D-link router med en kabel, som er koblet til en Thomson router som går ut på ADSL nettverket.

 

Det er veldig sjeldent jeg får mer enn 20 kB ned, men noen ganger kan jeg få spikes der jeg er helt oppe i 500 kB ned, før det gir seg igjen. Dette gjør at jeg får misstanke om at det er de andre på kollektive (vi er 13 stykker) som tar sin del av linja. Tror linja er en 5000/ 500 linje. Når jeg laster ned vanlige filer på nettet gjennom browser får jeg 200-500 kB ned. Men når jeg spiller(Age og Conan) får jeg meget høy latency som går opp og ned, 200ms til over 2000ms.

 

Jeg har en misstanke at det kan være nedlastningen av de andre i kollektivet eller telenor som ikke liker p2p og problemene med Age of Conan bare er problemer som funcom.

 

Har selvfølgelig åpnet alt av porter, men aner ikke hva problemet kan være. Takker for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Virker mistenkelig som at noken av dei andre i kollektivet brukar meir en "sin del" av nettverket.

 

Særlig ved bruk av bittorrent nedlastning utan ei øvre grense for opplastning kan slike problemer oppstå.

 

Du bør ta opp dette med dei andre i kollektivet, høyr om du kan få dei som brukar bittorrent til å begrense max opplastningshastigheit (kan gjerast i innstillingane til bittorrent programet).

Lenke til kommentar

Er nok nedlasting som er hovedproblemet.

 

Med 13 stykker på ei 5Mbit/500kbit linje har dere en maks download speed på ca. 600kB/sek totalt. Det blir ikke mye på hver hvis det skal deles likt.

Om det er mulig, og ikke altfor dyrt, burde dere vurdere ei større linje.

 

Bodde i fjor i et kollektiv med 5 andre der vi hadde en 10Mbit/10Mbit linje. Opplevde samme problemene innimellom og da viste det seg nesten alltid at det var en eller annen som hadde "glemt" å begrense torrent-trafikken.

Var hovedsaklig jeg og en annen som lastet noe og vi pleide å begrense hastigheten betydelig på dag/kvelds-tid (kjørte full speed i de sene nattetimer). Maks hastigheten vår lå på 1,2-1,3 MB/sek.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...