Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Problemer med plenklipper


Anbefalte innlegg

Har forhåpentligvis postet dette inlegget på rett forum.

 

Saken er at jeg har forsøkt å ta i bruk en helt ny plenklipper,.

Den starter men ryker blått og smeller og putrer og stopper etter en stund.

Når den får stått en stund starter den igjen, men det samme gjentar seg.

 

Begynner å mistenke at jeg har hatt for mye olje i bensinen (50:1).

Noen som vet riktig blanding?

 

Det er en slik klipper med Honda motor:

 

291503038-ST9.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er du sikker at du skal ha olje i bensinen? Kjenner ikke Honda-motorene, men B&S-motorene (som mange plenklippere har) skal ikke ha olje i bensinen. Har selv en klipper med B&S som jeg feilaktig har brukt olje i (2%), og merket ingen vesentlig forskjell...

Så uten at jeg kjenner Honda-maskinene, så vil jeg mistenke noe annet. Hva med for mye olje i giret? Eller at du har hatt klipperen liggende opp-ned eller godt på siden? Da får iallfall jeg mye blårøyk og den spytter og harker i flere minutter etter start, og den er noe grinete på å starte.

Lenke til kommentar

Etter som så å si alle gressklippere i dag er 4 takts, og jeg tydelig ser oljepåfyllinga, så er det nok det.

 

Så det at den stopper, er fordi da blir stemplet og sylinderveggene så varme at stålet utvider seg, og dermed til slutt kiler seg mer eller mindre fast (om det ikke er olje på den, vanlig motorolje).

 

2 takts olje vil også gi feil drivstoff og dermed føre til putringa.

 

I grunn har du vel allerede ødelagt hele klippern allerede (motor), eller fått alvorlige motorskader som vil gi høyt oljeforbruk.

 

Edit: Sjekka spec på motoren hos honda, og det var som ventet en firetakter.

 

Så du skal ha ren 95 blyfri på bensintanken, og motorolje (10W-40 eller 10W-30) går fint.

Endret av L O G I M A N
Lenke til kommentar
Hvis det er en firtakter, som er svært sannsynlig, så skal den ha olje.

Sjekk oljenivået, som beskrevet i manualen

 

Bensinstasjoner selger plenklipperolje, som er spesiallaget for dette bruket.

 

EDIT:

Oljen skal ikke blandes med bensinen i det hele tatt. Den skal i en egen oljetank på motoren.

 

Spesiallaget og spesiallaget du, det er vel heller en billig mineralsk olje som fungerer helt fint til bruken. Vanlig motorolje 10w-40, 0w-30 osvosv vil i være like godt.

 

 

Til trådstarter: Du har nok greid det helt store nå ja, sylinderen er mest sannsynelig varmeskjært. Motoren vil fortsatt fungere, men effekt og effektivitet vil nok være redusert. Fyll på olje, sjekk tennpluggen og bytt ut den bensinen som du har i tanken.

Lenke til kommentar

Well en liten oppdatering er kanskje på sin plass.

Tok med meg klipperen til en Honda forhandler (Stiga forhandler er 5 timer unna her med bil) Motoren hadde skåret seg og en ny motor koster 12K.

Ifølge forhandleren er de eneste totakts plenklippere Flymo og lignende sveveklippere.

 

Alle klippere med hjul på er-4taktere og må ha motorolje på lik linje med en bil.

 

Stort sett alle klippere skal ha helsyntetisk SAE30 olje.

 

Vell kjøpte en Honda som man kan sitte på og klippe, også kalt hagetraktor, vi har en diger plen.

 

Stigaen ble levert inn på nermeste bilskroter som også har deponi for utbrukt metall.

 

Man lærer så lenge man lever :p

Lenke til kommentar

Alle (?) motorer må ha motorolje enten de er 2- eller 4-takter, til smøring av rådelager etc. De fleste motorer har våtsump (oljen ligger i bunn av motoren, og sirkuleres ved hjelp av en pumpe), noen få har tørrsump (oljen ligger i en tank utenfor motoren).

 

De fleste nye småmotorer (plenklipper, snøfreser etc) blir levert uten motorolje, og er som regel SVÆRT tydelig merket med at olje må fylles på før motorens startes.

 

Olje i bensinen er det kun 2-taktere som skal ha, men mange (spes. MC) har en separat tank for denne oljen, slik at man fyller ren bensin på tanken, og olje blir tilsatt i en passe % automatisk. De som ikke har dette (mange påhengsmotorer for eks) må ha 2-taktsolje blandet i bensinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...