Gå til innhold

Førskolelærer- og lærerutdanning generelt


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg går nå første året på vgs, og linjen jeg valgte var studiespesialisering. Det er i og for seg helt greit, for jeg ante ikke da hva jeg ville bli da jeg søkte. Nå har jeg begynt å vurdere å bli forskolelærer eller lærer generelt, men det er helst noen områder jeg kanskje vil bli lærer på.

 

Jeg vil helst bli lærer for en klasse på barneskolen. Jeg vil helst jobbe på en barneskole, helst med unger fra 1. kl. - 5. kl. Kanskje helst 1. klasselærer, jeg vet ikke helt enda. Jeg er veldig glad i musikk og vil veldig gjerne lære unger om det, og samt forming (kunst & håndverk generelt). Det høres utrolig gøy ut, for jeg liker disse tingene. I tillegg var dette mine favorittfag på barne- og ungdomsskolen, pluss at jeg likte engelsk.

 

Så over til spørsmålene mine:

Hva slags utdanning bør jeg satse på videre etter vgs?

 

Går det an å utdanne seg bare ved hjelp av folkehøgskole, eller må jeg gå universitet?

 

Funker det om jeg utdanner meg til lærer i noen fag, eller spesialiserer meg for å si det sånn, sånn som forming, musikk og engelsk?

 

Noen som er førskolelærere/lærer som kan gi litt tips?

 

Forslag til folkehøgskoler/universitet?

 

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Jeg går nå første året på vgs, og linjen jeg valgte var studiespesialisering. Det er i og for seg helt greit, for jeg ante ikke da hva jeg ville bli da jeg søkte. Nå har jeg begynt å vurdere å bli forskolelærer eller lærer generelt, men det er helst noen områder jeg kanskje vil bli lærer på.

 

Jeg vil helst bli lærer for en klasse på barneskolen. Jeg vil helst jobbe på en barneskole, helst med unger fra 1. kl. - 5. kl. Kanskje helst 1. klasselærer, jeg vet ikke helt enda. Jeg er veldig glad i musikk og vil veldig gjerne lære unger om det, og samt forming (kunst & håndverk generelt). Det høres utrolig gøy ut, for jeg liker disse tingene. I tillegg var dette mine favorittfag på barne- og ungdomsskolen, pluss at jeg likte engelsk.

 

Så over til spørsmålene mine:

Hva slags utdanning bør jeg satse på videre etter vgs?

 

Går det an å utdanne seg bare ved hjelp av folkehøgskole, eller må jeg gå universitet?

 

Funker det om jeg utdanner meg til lærer i noen fag, eller spesialiserer meg for å si det sånn, sånn som forming, musikk og engelsk?

 

Noen som er førskolelærere/lærer som kan gi litt tips?

 

Forslag til folkehøgskoler/universitet?

 

 

På forhånd takk!

Dersom du har lyst å jobbe som førskolelærer eller ved en barneskole bør du velge utdannelse etter dette. Man kan ikke utdanne seg kun ved hjelp av folkehøgskole nei, selv om man absolutt kan få mye igjen for ett år der! :)

Her finner du litt generelt om lærerstudie: UiS . Du finner mer info ved å følge linkene til venstre. :)

For å bli førskolelærer må man ta en treårig utdannelse som er rettet mot dette, men kan også i noen tilfeller undervise på 1.-4. trinn.

Når man utdanner seg til allmennlærer må man ha generell kompetanse i flere fag, men er sikker på at man kan spesialisere seg på enkelte fag i tillegg til disse :)

De fleste universiteter/høgskoler tilbyr lærerutdanning, det enkleste er å se litt rundt, og selv finne ut hvor du vil bo. Man kan hvertfall ta lærerutdanning i alle de største byene, som Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger, Kristiansand, Tromsø...

Lenke til kommentar

Hei! Jeg lurer også på noen ting når det gjelder lærerutdanning.

Jeg tenker da mer på lektorutdanning, så beklager om jeg heller burde lage min egen tråd. :)

 

  • Er det slik at man kan ta mastergrad i ett fag (f.eks statsvitenskap) og deretter et årsstudium i pedagogikk for å bli lektor?
  • Ser at det tilbys lektorutdanning innen samfunnsfag som er 5-årig. Hva vil fordelene/ulempene være ved å ta slik utdanning framfor mastergrad + ett år pedagogikk?
  • Hvilke fag vil jeg ha kompetanse i til å undervise på videregående skole med mastergrad i statsvitenskap/lektorutdanning i samfunnsfag?
  • Er en adjunkt en person med bachelorgrad i et fag + ett år pedagogikk? Har en adjunkt kompetanse til å undervise på videregående skole?

Ble litt mange spørsmål, men takk om noen tar seg bryet til å svare på dem! :)

Endret av magneman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...