Gå til innhold

Nokia N900 - Den store diskusjonstråden


Mr. P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Herregud for en idiot man kan være.. :p

Merket ikke noe forskjell når jeg deaktiverte extras testing og devel, men når man av en eller annen grunn har lagt inn devel 2 ganger så hjelper det lite å fjerne 1...

Nå laster den ned :)

 

Hehe, shit happens :)

Oppdateringa tok tid, men det gikk knirkefritt i allefall.

Lenke til kommentar
Et "easter egg" i browseren. Foreløbig under testing iflg Nokia.

 

åpne browser og trykk ctrl+shift+o, lukk tastaturet og snu tlf. Vips så har du browser i portraitmode ;)

 

Funker kun med siste firmware.

 

skal dette gjøres når jeg er inne på en nettside eller bare når jeg har åpnet nettleseren?

Lenke til kommentar
Et "easter egg" i browseren. Foreløbig under testing iflg Nokia.

 

åpne browser og trykk ctrl+shift+o, lukk tastaturet og snu tlf. Vips så har du browser i portraitmode ;)

 

Funker kun med siste firmware.

 

skal dette gjøres når jeg er inne på en nettside eller bare når jeg har åpnet nettleseren?

 

Starta Ovi store og det funka fint :)

 

Her er det en guide for de som har trøbbel med å få til oppdatering:

http://wiki.maemo.org/OTA_to_PR1.1_troubleshooting

Endret av Araghorn
Lenke til kommentar
Er lagt ut som egen wiki nå.. Rydde i rootfs.

 

Tror dette er ganske greit for de fleste med lite plass. Man må bare etterpå installere programmene som krever python på nytt, for dette fjerner dem også. Står i guiden.

 

Som posten under sier, sett av tid. Lykke til ;)

 

Det som er art med den guiden er at det sår ikke at d må installeres rootsh som jeg har gjort

og aktivere RD mode som jeg har fortsatt ikke fått til,bare masse stress... :hrm:

 

for før jeg har ikke gjort det funker ikke komandoen sudo gainroot

Endret av Kluvert
Lenke til kommentar
Er lagt ut som egen wiki nå.. Rydde i rootfs.

 

Tror dette er ganske greit for de fleste med lite plass. Man må bare etterpå installere programmene som krever python på nytt, for dette fjerner dem også. Står i guiden.

 

Som posten under sier, sett av tid. Lykke til ;)

 

Det som er art med den guiden er at det sår ikke at d må installeres rootsh som jeg har gjort

og aktivere RD mode som jeg har fortsatt ikke fått til,bare masse stress... :hrm:

 

for før jeg har ikke gjort det funker ikke komandoen sudo gainroot

 

 

Selv har jeg ikke aktivert RD-mode, men jeg har lagt inn OpenSSH fra -extra.

Da kan man bare i terminalen skrive "ssh root@localhost" enter, og skrive inn passordet man skrev inn under installasjonen av OpenSSH. Vips, så er man root. Husk alltid det passordet! :)

Man trenger ikke aktivere noe nettverk for dette.

Endret av terion
Lenke til kommentar
Er lagt ut som egen wiki nå.. Rydde i rootfs.

 

Tror dette er ganske greit for de fleste med lite plass. Man må bare etterpå installere programmene som krever python på nytt, for dette fjerner dem også. Står i guiden.

 

Som posten under sier, sett av tid. Lykke til ;)

 

Det som er art med den guiden er at det sår ikke at d må installeres rootsh som jeg har gjort

og aktivere RD mode som jeg har fortsatt ikke fått til,bare masse stress... :hrm:

 

for før jeg har ikke gjort det funker ikke komandoen sudo gainroot

 

 

Selv har jeg ikke aktivert RD-mode, men jeg har lagt inn OpenSSH fra -extra.

Da kan man bare i terminalen skrive "ssh root@localhost" enter, og skrive inn passordet man skrev inn under installasjonen av OpenSSH. Vips, så er man root. Husk alltid det passordet! :)

Man trenger ikke aktivere noe nettverk for dette.

 

Etter jeg taster inn den siste komadoen skjer det ingenting (alt så apt-get clean)

???

sudo gainroot

apt-get install pymaemo-optify

apt-get clean

 

Edit

 

Vet ikke om alt var ferdig gjort men etter df -h så viste seg

jeg har fått mer plass)

Endret av Kluvert
Lenke til kommentar
Arg, hvorfor i forgårs var de så dumme når de satt opp lagringssituasjonen på den enheten her? 256MB til rootfs, apps mot 2GB og /home mot 32GB?

 

256MB til rootfs har vært et stort problem fra dag én og jeg ser gjerne at 2GB også blir et problem på sikt. Er ikke flashminne omtrent gratis i dag?

 

256 MB er koblet direkte til prosessoren for rask tilgang, og var det største minnet av den typen tilgjengelig. Nedlasting av programmer i -testing og -devel er ikke optifisert (ikke optimalisert) som betyr at de ikke henter data fra biblotek i /opt-mappen/drevet. Dette er ikke hensiktsmessig å gjøre før appen skal lanseres, da endringer tar litt tid å optifisere.

Har hatt ganske fullt på rootfs disken uten mye problem, du trenger bare mye plass her ved oppdateringer. Til siste oppdatering trengs ca 45 mb ledig. Siste oppdatering skal også frigjøre litt ekstra plass her.

 

Oppdateringa er på 90 mb, nå har jeg frigjort til 170...er det for lite da?

 

Les denne: http://wiki.maemo.org/Free_up_rootfs_space

 

Er vel bare å reflashe greia så er den back to normal.

 

Men ikke la den gå tom for lagringsplass på rootfs, ser jeg. Går den da tom for strøm så vil den ikke lade eller boote, leste jeg på maemo.org..

 

hvordan sjekker jeg det og hvordan kan jeg få gjort noe med det hvis den er relativt full?

 

Åpne opp X Terminalen.

 

I X Terminalen skriver du følgende "df -h" påfølgende enter, den vil da vise noe sånn som dette:

Filesystem				Size	  Used Available Use% Mounted on
rootfs				  227.9M	189.1M	 34.6M  85% /
ubi0:rootfs			 227.9M	189.1M	 34.6M  85% /
tmpfs					 1.0M	 68.0k	956.0k   7% /tmp
tmpfs				   256.0k	 80.0k	176.0k  31% /var/run
none					 10.0M	 72.0k	  9.9M   1% /dev
tmpfs					64.0M	  4.0k	 64.0M   0% /dev/shm
/dev/mmcblk0p2			2.0G	188.2M	  1.7G  10% /home
/dev/mmcblk0p1		   27.0G	  9.7G	 17.3G  36% /home/user/MyDocs

 

Der ser du det står rootfs, 227.9Mb totalt, hvor mye som er brukt, og hvor mye som er ledig i Mb og %.

For neste oppdatering sies det at man må ha omtrent 45M ledig for å få oppdatert via nett.

 

Les mer om dette på Maemo-forumet, i denne tråden. Der står det også litt om hvordan man kan frigjøre plass.

Lenke til kommentar
For neste oppdatering sies det at man må ha omtrent 45M ledig for å få oppdatert via nett. og jeg har nå 50mb ledig ,men oppdateringa er på 90 mb. :hrm:

og jeg har gått gjennom den guiden skaffet jo meg 20 mb

 

Den laster den ned på felles-lagringa, så det er ingen bekymring. Er først når den skal pakke det ut og oppdatere seg den trenger ~45mb på rootfs (/).

Lenke til kommentar
For neste oppdatering sies det at man må ha omtrent 45M ledig for å få oppdatert via nett. og jeg har nå 50mb ledig ,men oppdateringa er på 90 mb. :hrm:

og jeg har gått gjennom den guiden skaffet jo meg 20 mb

 

Den laster den ned på felles-lagringa, så det er ingen bekymring. Er først når den skal pakke det ut og oppdatere seg den trenger ~45mb på rootfs (/).

 

 

Tusen takk Terion, da kan jeg endelig begynne å oppdatere :D

Lenke til kommentar

Hadde for lite minne til innstalasjonen, avinnstallerte masse og restara. Men hjalp lite. Fant denne guiden: http://wiki.maemo.org/Updating_the_firmwar....29.2FWindows_7

 

Man må gjøre det fra 32 bits system og du mister innstallerte progammer,men logg, sms, bookmarks, musikk,bilder og slik beholder man.

 

Fiksa alt og har no 75 MB ledig på rootfs, riktignok ikke innstallert noe særlig enda,men nyeste software. Synes den virker litt mer smooth, basert på få minutter. Kan jo bare være fresh install.

 

rdesktop er program jeg synes er meget flott. Funker meget bra på wlan, ikke så særlig på edge.

Endret av anordne
Lenke til kommentar
256 MB er koblet direkte til prosessoren for rask tilgang, og var det største minnet av den typen tilgjengelig.

De er Nokia, de burde bare viftet litt med knyttneven mot maskinvareutviklerne.

 

Nedlasting av programmer i -testing og -devel er ikke optifisert (ikke optimalisert) som betyr at de ikke henter data fra biblotek i /opt-mappen/drevet. Dette er ikke hensiktsmessig å gjøre før appen skal lanseres, da endringer tar litt tid å optifisere.

Men orginalt kom den vel med noe som 35% ledig? Når det så kreves 20% ledig for en oppdatering tyder det gjerne på store potensielle problemer, det er ikke alt som skal i /opt.

 

Telefonen min henger forresten på NOKIA-skjermen med progressindikator under på omtrent 97% og orange lys, og slik har den vært i 30 minutter..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...