Gå til innhold

Nokia N900 - Den store diskusjonstråden


Mr. P

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så inn i granskauen, altså.

Får det ikke til.

Mener jeg har fulgt "oppskriften" til punkt og prikke - flere ganger.

Men nei: Jeg får følgende feilmelding:

Sending failed:

Error: -2 Name or service not known

Please make sure APN settings are correct

Noen som kan hjelpe en stakkar?

 

 

Har du +47 foran tlf nummer?

Jepp. Både i Configuration og i meldingen som skal sendes.

Det virker ikke.

Har du andre tips?

En liten ting til: Legger merke til at jeg ikke får opp kontaktlista mi når jeg trykker på "TO"-knappen når jeg skal skrive MMS. Må taste inn nummeret manuelt. Skal det være sånn?

Lenke til kommentar
Det der var nytig Terion, Takk skal du ha!

 

Må python fjrnes for å få mer plass?

 

Ingen årsak! Det er det vi har slike forum for ;) (opplyse andre om det vi selv har lest tidligere på andre forum, hehe :p)

 

Jeg vet ikke om de bruker python i funksjoner i maemo.

Har ikke helt oversikt over hva systemet inneholder fra fabrikk, og hva som dukker opp med andre programmer. Så jeg vet ikke hva som kan fjernes for å få mer plass.

Selv har jeg ~60mb på rootfs, har nesten ikke rørt noe -testing, bare noen få -extra apps.

Ikke begynt å rote med -devel/test ennå :p

Lenke til kommentar

Har 201 mb i bruk akkurat nå tenkte frigjør litt.

er det enter etter hver settning?

 

in xterm as root:

 

apt-get remove python -------- enter?

apt-get remove python2.5 --------enter?

apt-get remove python-osso -//-

apt-get autoremove -//-

apt-get clean -//-

 

Eller skrives alt in på en gang? er ikke flink så trenger litt tips)

Lenke til kommentar
Så inn i granskauen, altså.

Får det ikke til.

Mener jeg har fulgt "oppskriften" til punkt og prikke - flere ganger.

Men nei: Jeg får følgende feilmelding:

Sending failed:

Error: -2 Name or service not known

Please make sure APN settings are correct

Noen som kan hjelpe en stakkar?

 

 

Har du +47 foran tlf nummer?

Jepp. Både i Configuration og i meldingen som skal sendes.

Det virker ikke.

Har du andre tips?

En liten ting til: Legger merke til at jeg ikke får opp kontaktlista mi når jeg trykker på "TO"-knappen når jeg skal skrive MMS. Må taste inn nummeret manuelt. Skal det være sånn?

 

Jeg har IKKE +47 foran telefonnummeret mitt i konfiggen og det funker hos meg. Du må taste inn nummer til mottaker manuelt ja, altså ikke bruke kontaktnavn såvidt jeg vet. Det blir sikkert forbedringer og mer automatikk i de neste versjonene.

 

EDIT: Det funka med +47 foran hos meg så da er det noe annet du ikke har gjort riktig. Det er telenor du har?

Endret av Araghorn
Lenke til kommentar
Har 201 mb i bruk akkurat nå tenkte frigjør litt.

er det enter etter hver settning?

 

in xterm as root:

 

apt-get remove python -------- enter?

apt-get remove python2.5 --------enter?

apt-get remove python-osso -//-

apt-get autoremove -//-

apt-get clean -//-

 

Eller skrives alt in på en gang? er ikke flink så trenger litt tips)

 

Dette må vel gjøres som root også antar jeg, så da må man aktivere RD-mode. (root)

hm, er enter etter hver linje ja, skriver ikke alt på en gang, nei..

jeg ville sett hva apt-get clean gir først, husker dårlig tiden fra debian og apt-get,

men det jeg husker er at apt-get tar vare på nedlastede pakker som clean-kommandoen fjerner.

Se også hva en reboot gir av tilgjengelig plass. Ellers tror jeg man får mer ved å avinstallere -devel/-testing pakker om man har denslags innstallert.

Er ikke farlig å ha ~20mb på rootfs, men bare pass litt på den. Men man bør kanskje frigi noe til oppdateringen som kommer, som nevnt ~45mb sier ryktene.

Lenke til kommentar
Så inn i granskauen, altså.

Får det ikke til.

Mener jeg har fulgt "oppskriften" til punkt og prikke - flere ganger.

Men nei: Jeg får følgende feilmelding:

Sending failed:

Error: -2 Name or service not known

Please make sure APN settings are correct

Noen som kan hjelpe en stakkar?

 

 

Har du +47 foran tlf nummer?

Jepp. Både i Configuration og i meldingen som skal sendes.

Det virker ikke.

Har du andre tips?

En liten ting til: Legger merke til at jeg ikke får opp kontaktlista mi når jeg trykker på "TO"-knappen når jeg skal skrive MMS. Må taste inn nummeret manuelt. Skal det være sånn?

 

Jeg har IKKE +47 foran telefonnummeret mitt i konfiggen og det funker hos meg. Du må taste inn nummer til mottaker manuelt ja, altså ikke bruke kontaktnavn såvidt jeg vet. Det blir sikkert forbedringer og mer automatikk i de neste versjonene.

 

EDIT: Det funka med +47 foran hos meg så da er det noe annet du ikke har gjort riktig. Det er telenor du har?

Yes. Det er telenor jeg har. Har prøvd både med og uten +47 foran.

Begriper ikke hva som er galt.

Føler meg ufattelig dum.

Lenke til kommentar
Har 201 mb i bruk akkurat nå tenkte frigjør litt.

er det enter etter hver settning?

 

in xterm as root:

 

apt-get remove python -------- enter?

apt-get remove python2.5 --------enter?

apt-get remove python-osso -//-

apt-get autoremove -//-

apt-get clean -//-

 

Eller skrives alt in på en gang? er ikke flink så trenger litt tips)

 

Dette må vel gjøres som root også antar jeg, så da må man aktivere RD-mode. (root)

hm, er enter etter hver linje ja, skriver ikke alt på en gang, nei..

jeg ville sett hva apt-get clean gir først, husker dårlig tiden fra debian og apt-get,

men det jeg husker er at apt-get tar vare på nedlastede pakker som clean-kommandoen fjerner.

Se også hva en reboot gir av tilgjengelig plass. Ellers tror jeg man får mer ved å avinstallere -devel/-testing pakker om man har denslags innstallert.

Er ikke farlig å ha ~20mb på rootfs, men bare pass litt på den. Men man bør kanskje frigi noe til oppdateringen som kommer, som nevnt ~45mb sier ryktene.

 

Går det an å aktiver RD-mode uten andre programmer? eller er det spesialt soft for det?

 

EDIT:

Jeg fant! :D

 

http://www.mobile-geeks.com/become-root-ac...900-maemo/2156/

 

Edit 2: hm skrev in sudo gaintroot da får jeg opp " Enable RD mode if you want to break your device" i stedet "root shell enabled"

 

Hva har jeg gjort galt?..

Endret av Kluvert
Lenke til kommentar
Så inn i granskauen, altså.

Får det ikke til.

Mener jeg har fulgt "oppskriften" til punkt og prikke - flere ganger.

Men nei: Jeg får følgende feilmelding:

Sending failed:

Error: -2 Name or service not known

Please make sure APN settings are correct

Noen som kan hjelpe en stakkar?

 

 

Har du +47 foran tlf nummer?

Jepp. Både i Configuration og i meldingen som skal sendes.

Det virker ikke.

Har du andre tips?

En liten ting til: Legger merke til at jeg ikke får opp kontaktlista mi når jeg trykker på "TO"-knappen når jeg skal skrive MMS. Må taste inn nummeret manuelt. Skal det være sånn?

 

Jeg har IKKE +47 foran telefonnummeret mitt i konfiggen og det funker hos meg. Du må taste inn nummer til mottaker manuelt ja, altså ikke bruke kontaktnavn såvidt jeg vet. Det blir sikkert forbedringer og mer automatikk i de neste versjonene.

 

EDIT: Det funka med +47 foran hos meg så da er det noe annet du ikke har gjort riktig. Det er telenor du har?

Yes. Det er telenor jeg har. Har prøvd både med og uten +47 foran.

Begriper ikke hva som er galt.

Føler meg ufattelig dum.

 

Sjekk at brukernavn er "dj" og passord er "dj" (uten gåsetegn) og at du ikke har satt komma i stedetfor punktum i ipadressen under proxy. Sjekk at du har huket av "bruk proxy" og "automatisk konfigurasjon", som du finner nederst under proxy innstilligene, i avanserte instillinger for APN du har laget.

Endret av Araghorn
Lenke til kommentar
Har ikke nok minne til å oppdatere.. Er det noen programmer som kan være smart å avinstallere for å frigjøre minne? Jeg har pidgin plugin, tar den mye minne feks?

 

Jeg fant en guide, men vet ikke helt om jeg tør.. Skal det går bra hvis jeg følger denne?

 

http://talk.maemo.org/showpost.php?p=468063&postcount=1

 

Prøv punkt 1 iallefall om det ikke er gjort.

Da ville jeg tro den bare fjerner noe kataloger/indeks og noe smått. Det kan legges til igjen.

Lenke til kommentar
Har ikke nok minne til å oppdatere.. Er det noen programmer som kan være smart å avinstallere for å frigjøre minne? Jeg har pidgin plugin, tar den mye minne feks?

 

Jeg fant en guide, men vet ikke helt om jeg tør.. Skal det går bra hvis jeg følger denne?

 

http://talk.maemo.org/showpost.php?p=468063&postcount=1

Noen få poster lenger bak i denne tråden finner du flere tips om å rydde opp i rootfs minne. Du må ha minst 45M ledig for denne oppdateringa.

 

start terminalen og skriv "df -h" så får du se hvor mye du har ledig på rootfs. Deaktivere extras-devel og extras-testing katalogene frigjør visstnok litt plass også.

Endret av Araghorn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...